חדשות בעולם

תקדים: האם הנשיא דונלד טראמפ יעניק חנינה לעצמו?

בעקבות חשיפות חדשות לגבי קשרים בין הממשלה הרוסית וקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ, גוברות ההשערות כי הנשיא טראמפ יבחר להשתמש בכוח החנינה שלו

  • א' אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם הנשיא טראמפ יצור תקדים היסטורי ויעניק חנינה לעצמו? בימים האחרונים גורמי התקשורת בארצות הברית דנים שוב ושוב באפשרות הזו, שהפכה רלוונטית אחרי החשיפות האחרונות על קשרים בין קמפיין טראמפ והממשלה הרוסית.

לפני כשבועיים נחשף כי בנו הבכור של טראמפ, דונלד ג'. טראמפ, וכן חתנו היהודי ג'ארד קושנר, נכחו בפגישה עם גורם מטעם הממשלה הרוסית שהבטיח לספק 'חומר תעמולה כנגד הילרי קלינטון'. על אף שבינתיים אין הוכחה כי טראמפ ידע על הפגישה בזמן אמת, פרסומה מוכיח כי ההכחשות הנמרצות מסביבתו של טראמפ על קשר כלשהו עם הרוסים בתקופת הבחירות היו שקריות. את הפרשה כולה חוקר לעומק רוברט מולר, ראש ה-FBI לשעבר שמונה על ידי משרד המשפטים האמריקאי כדי לרדת לחקרה של האמת בעניין קשרי טראמפ והרוסים. הדלפות שמתפרסמות בתקשורת אומרות כי חקירתו של מולר יסודית מאד וכי יש סיכוי סביר שימצא כי היו עבירות על החוק מצד מקורבים רבים לטראמפ ואולי אף מצד טראמפ עצמו.

לפי החוק האמריקאי לא ניתן להעמיד נשיא לדין כל עוד הוא מכהן, אם כי נתן להדיחו על ידי רוב גדול של בית הנבחרים והסנאט ואז להעמידו לדין. התחזיות הפוליטיות הנוכחיות אומרות כי לא יהיה רוב כזה להדחתו של טראמפ.

מה יעשה טראמפ אם יוגשו כתבי אישום כנגד ילדיו, חתנו, או מקורבים שלו? טראמפ נתן רמז לכך כשצייץ בסוף השבוע שעבר: "כולנו יודעים שכוח החנינה של הנשיא הוא אבסולוטי". הוא אמנם המשיך וכתב שלא יזדקק לכך כי כל פרשיית רוסיה היא 'חדשות מזויפות', אבל כמעט לאף אחד אין ספר שטראמפ לא יניח להעמיד לדין את המקורבים אליו, ובוודאי לא את בני משפחתו, וימהר להעניק להם חנינה.

הוודאות הזו מעלה שאלה יוצאת דופן: מה יקרה אם הממצאים של מולר יחייבו העמדה לדין של טראמפ? בניסיון למנוע הצבעה בשאלת הדחתו, האם טראמפ פשוט יעניק חנינה לעצמו? דיווח של הוושינגטון פוסט ביום חמישי שעבר אומר כי טראמפ שאל את עורכי הדין שלו לגבי יכולות החנינה שלו, והאם הוא יכול לחנון את עצמו.

האם בכלל נשיא יכול לחנון את עצמו? זוהי שאלה שמעולם לא נזקקו אליה בארצות הברית שכן אף נשיא מעולם לא ניסה לעשות זאת. ריצ'רד ניקסון, שהתפטר תחת ענן חשדות כבדים בפרשת ווטרגייט, קיבל חנינה מממשיכו בתפקיד, הנשיא ג'ראלד פורד.

באופן רשמי, כמובן, עורכי דינו ודובריו של הנשיא טראמפ מכחישים כי קיימו דיונים לגבי חנינות. "לא היה שום דיון על חנינות", אומר עורך הדין ג'יי סקולוב, אחד מפרקליטיו הוותיקים של טראמפ. על השאלה מה יקרה אם הנשיא ינסה להעניק לעצמו חנינה, הגיב סקולוב: "אם זה אי פעם יקרה, השאלה האם נשיא יכול להעניק חנינה לעצמו תהיה בסופו של דבר עניין שבית המשפט צריך להכריע בו".

תגיות:דונאלד טראמפחנינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה