עובדות ביהדות

קדיש יתום: 10 עובדות על התפילה הנפלאה

אמירת הקדיש תורמת מאד לנשמת הנפטר, ומעלה אותו ממדרגה למדרגה בגן עדן. 10 עובדות על התפילה הנפלאה

אא

1. מובא בספרים הקדושים שאמירת הקדיש תורמת מאד לנשמת הנפטר, ומעלה אותו לגן עדן.

2. מובא במסכת כלה: "לפי שבשעה שהבן אומר 'יתגדל ויתקדש' מתירין את המת מן הפורעניות".

3. הנשמה נצחית היא, וגם לאחר הסתלקותה מהגוף, חייה נמשכים. והיא עולה מדרגה לדרגה בעולמות העליונים. בהתאם למעשי האדם בעולם. גם לאחר הפטירה ביכולתנו להשפיע על עליות הנשמה. ע"י קיום מצוות ולימוד התורה לעילוי נשמת הנפטר, ובפרט באמצעות אמירת קדיש יתום ולימוד משניות לעילוי נשמת הנפטר.

4. קדיש יתום אומרים בהלוויה, בעליה לקבר ובתפילות במשך שנת האבלות. מנהג ישראל הוא, לומר על כל נפטר קדיש יתום ומשניות, בכל תפילות היום במשך 11 חודשים מהפטירה, וביום השנה (יארצייט, אזכרה) בכל שנה ושנה.

5. האריז''ל בשער הכוונות מסביר כי כל פעם שאומרים קדיש – הנפטר עולה ממדרגה למדרגה. כה דבריו: "שאין טעם אמירת קדיש להציל נפש המת מדין גהינם בלבד, כמו שחושבים המון העם, אלא יש בו עוד תועלת גדולה להכניסו לגן עדן, ולהעלותו ממדרגה למדרגה, ולכן יש לאומרו בשבת ויום טוב וכו".

6. רבינו בחיי מסביר את הפסוק: "כפר לעמך ישראל", כך: "דרשו בפסיקתא, אלו החיים שמתכפרין בממונם (בצדקה שנותנים בעצמם). "אשר פדית" אלו המתים, שמתכפרין בממון החיים )בצדקה שנותנים החיים לעילוי נשמתם). ולמדנו מזה, שההקדשות שנוהגין החיים להקדישם בעד המתים שיש להם תועלת למתים. וכל שכן אם הבן מקדיש בעד אביו שהוא זכות לאביו".

7. מובא באליהו זוטא, סוף פרק יז, מעשה נורא בדבר גודל אמירת קדיש: "אמר רבי יוחנן בן זכאי: 'פעם אחת הייתי מהלך בדרך, ומצאתי אדם שהיה מלקט עצים, ודברתי עמו ולא החזיר לי דבר, ואח"כ היה בא אלי, אמר לי: 'רבי! מת אני ולא חי'. ואמרתי לו: 'אם מת אתה, עצים הללו למה לך?', ואמר לי: 'רבי! האזין לי מה שאומר לך דבר אחד, כשהייתי חי, אני וחברי היינו עוסקים בעבירה בפלטרין שלי, וכשבאנו לכאן גזרו עלינו גזר דין של שריפה, כשאני מלקט עצים שורפין את חברי וכשהוא מלקט עצים אזי שורפין אותי'. ואמרתי לו: 'דינכם עד מתי?', ואמר לי: 'כשבאתי לכאן הנחתי את אשתי מעוברת, ויודע אני שזכר היא מעוברת, לכן בבקשה ממך הוי זהיר בו, משעה שיהיה נולד עד שיהיה בן חמש שנים הולך אותו לבית רבי למקרא, כי בשעה שהוא יאמר 'ברכו את ה' המבורך' אז יהיו מעלין אותי מדינה של גהינם", עד כאן המעשה, ממנו נראה עד כמה משפיעה אמירתו של הבן את המילים 'ברכו את ה' המבורך', שרק כך מעלים את אביו מדינה של גהינם.

8. בספר זכור לאברהם מובא כך: "הובא בספר ויקהל משה מעשה נורא מענין רוח אחד, ושם כתב, שאין דבר המסוגל להגן על נפטר מן המזיקים, יותר מאמירת קדיש על מזמורי תהלים, ושלכן יש לבנים לומר על אבותם במשך השנה קצת מזמורים, ואח"כ יאמרו קדיש... ואין לך כבוד גדול לאב ואם הנפטרים יותר מאמירת קדיש".

9. סיפור נפלא בדבר גודל אמירת קדיש מובא בספר "טובך יביעו": מעשה במשגיח כשרות בבית ההארחה של המושב שורש שבהרי ירושלים, שנהג לארגן מדי יום ביומו מניין לתפילת מנחה בבית המרגוע. והנה אירע יום אחד שהיה חסר העשירי למניין. המשגיח יצא החוצה, ופגש חקלאי שגר במקום.

כשהציע המשגיח לחקלאי להצטרף למניין, לא ידע האיש מה פירושו של המושג מניין. לאחר שהסביר לו המשגיח את גודל חשיבות המצווה, ניאות להיכנס לבית הכנסת. לאחר הקדיש, לפני שהקהל התחיל להתפלל, נכנס בחור דתי לבית הכנסת, והנה היו כבר עשרה מתפללים גם בלי החקלאי, שאכן יצא את בית הכנסת והלך לביתו.

עברו כמעט עשר שנים מאז המקרה. המשגיח עזב מזמן את בית ההארחה ועבר לבני ברק. בלילה אחד הוא רואה בחלומו את החקלאי שהצטרף למניין, ופניו קורנות. "עזבתי את העולם לפני כחודש", סיפור החקלאי למשגיח, "ואין לך מושג איזה שכר קיבלתי בשמים על שהסכמתי להשלים לכם את המניין".

הנפטר הוסיף ואמר שבזכות המצווה ההיא שקיים, נתנו לו הזדמנות להתגלות אליו בחלום ולבקש ממנו שילך אל בנו יחידו המתגורר בירושלים, רחוק מכל מתורה ומצוות, וישכנעו לומר עליו קדיש. הוא מסר את כתובתו המדויקת של הבן, והמשגיח הנפעם אכן קיים את בקשתו והצליח לשכנע את הבן לומר קדיש על אביו.

"שוו בנפשכם", מסתיים הסיפור המרטיט. "מה עשה אותו חקלאי ממושב שורש? בסך הכל הביע נכונות להצטרף למניין. זה הכל. לא יותר מזה. ואיזה שכר קיבל על כך עד כדי כך שנתנו לו רשות להתגלות לאחר פטירתו. מוסר השכל עצום אפשר ללמוד ממעשה זה, על ערכו של כל צעד קטן שאנו עושים בדרך אל הקדושה".

10. הרב גמליאל רבינוביץ מאריך בדבר הזכות העצומה להורים שנפטרו, כאשר בנם אומר עליהם קדיש. "והיום, בדורנו מחפשים הרבה סגולות, ולמה לוותר על סגולה אדירה זו שמקורה בדברי חז"ל הקדושים?", תוהה הרב רבינוביץ, ומוסיף: "וידוע לכל כוח האדיר והעצום שיש בעניית 'אמן', ו'אמן יהא שמיה רבא', שיכולים בזה לבטל הרבה גזירות קשות, ולהשפיע שפע עצום של ברכה והצלחה.

תגיות:קדישקדיש יתוםעילוי נשמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה