חדשות בארץ

חיזבאללה מתעצם מיום ליום: ​האם צפויה מלחמת לבנון שלישית?

איראן ממשיכה לחמש את חיזבאללה ומספקת לו נשק מתקדם ומסוכן. בכירי מערכת הביטחון עסוקים בשאלה: האם להנחית על חיזבאללה מכה מקדימה

  • ט' תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"בשנה האחרונה איראן פועלת להקים תשתיות ייצור עצמי של נשק מדויק גם בלבנון וגם בתימן", אמר ראש אמ"ן אלוף הרצי הלוי בכנס הרצליה שהתקיים לפני כשבועיים. "אנחנו לא יכולים להישאר אדישים לזה — ולא נישאר", הבהיר.

איראן ממשיכה לחמש את חיזבאללה ולספק לארגון הטרור הרצחני נשק מתקדם. מדובר בטילים ארוכי טווח ומדויקים כמו טילי פתאח 110 משודרגים, המגיעים לטווח של כ-300 ק”מ ברמת דיוק של כמה עשרות מטרים בודדים. כן מספקת איראן מערכות הגנה כדוגמת Sa22, שנועדו לפגוע בחופש הפעולה של חיל האוויר במלחמה הבאה וכך לקזז את היתרון הישראלי המובהק, וכן בטילי "יאחונט", שהם מדויקים וארוכי טווח.

ישראל מנסה, ולפי פרסומים זרים אף מצליחה במידה חלקית, לפגוע במשלוחי הנשק האסטרטגיים הללו. ההערכה היא כי 60% מהמשלוחים מושמדים באמצעות מודיעין ישראלי מדויק ופעילות מתואמת ומקצועית של חיל האוויר.

השאלה המעסיקה את ראשי מערכת הביטחון בשנים האחרונות היא: האם חיזבאללה מעוניין לצאת למלחמה כוללת עם ישראל, האם להקדים אותו ולהנחית עליו מכת מחץ?

חשוב להבין כי מחד, חיזבאללה איבד 1,800 לוחמים בקרבות בסוריה ויותר מ-7,000 נפצעו, כך שאין לו עניין לצאת למלחמה עם ישראל כעת. מצד שני, הארגון הפך לצבא של ממש, עם ניסיון קרבי עשיר משבע שנות הלחימה על אדמת סוריה, עם יכולות מתקדמות בתחומים המבצעי והמודיעיני ועם ארסנל עצום של כ-150 אלף רקטות. רק לשם השוואה: בעוד שבמבצע צוק איתן, שהוא הזיכרון הטרי ביותר של הציבור, שיגר חמאס כ-120 רקטות ביממה, הרי שקצב האש של חיזבאללה צפוי להגיע ל-1,200 רקטות ביממה — פי עשרה. להיקף כזה של ירי שום מערכת הגנה טבעית לא יכולה לתת מענה — לא כיפת ברזל ולא שרביט קסמים. וכמובן אין מה להשוות בין קסאמים וגראדים עם ראשי נפץ קטנים יחסית לבין טילים מדויקים מונחי GPS עם מאות קילוגרמים של חומר נפץ. אם מוסיפים לזה את איום החדירה ליישובים בקו הגבול ואת הרקטות קצרות הטווח אך הכבדות שלקח חיזבאללה ממחסני צבא אסד, אפשר להבין שפיקניק זה לא יהיה. הערכת האימים מדברת על מאות אזרחים הרוגים בתרחיש של מלחמה מול חיזבאללה.

מנגד, צריך לקחת בחשבון שיכולותיו של צה"ל השתפרו באופן דרמטי. מספר המטרות שאסף חיל המודיעין על חיזבאללה בשנים האחרונות מגיע לאלפים רבים, ולא בכדי אומר הרמטכ"ל גדי איזנקוט כי אילו נסראללה היה יודע מה אנחנו יודעים עליו, הוא לא היה חושב על מלחמה. תוסיפו לזה את יכולות האש המתקדמות שהשתפרו פלאים, כמו שאמר מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל: "חיל האוויר יודע היום לעשות בתוך 48 שעות את מה שעשינו בכל מלחמת לבנון השנייה".

במידה ותפרוץ, חלילה, מלחמה בין חיזבאללה לישראל, עשויות לבנון ומנגד, תל אביב, לספוג מטחי אש כבדים ונזקים עצומים. במערכת הביטחון מקווים שמדינת לבנון תיקח אחריות, תעצור את הקמת המפעלים ובכך תמנע מלחמה שתפגע אנושות בכלכלה, בתשתיות ובתיירות שלה.

השאלה הגדולה היא האם נוכח ההתפתחויות בלבנון, תחפוץ ישראל להנחית על חיזבאללה מכת מנע מקדימה, שתצליח לא רק לפגוע במפעלים, אלא גם לשתק חלק ניכר מהיכולות ההתקפיות של חיזבאללה, כך שיהיה ברור מעל לכל ספק מי ניצח במלחמה הזו. מדובר בהחלטה קשה ומורכבת.

תגיות:איראןמלחמת לבנוןחיזבאללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה