ותן חלקנו

ותן חלקנו: מהי שנאת חינם?

"שִׂנְאַת חִנָּם". הַאִם יֵשׁ שִׂנְאָה בְשָׂכָר? הַאִם יֵשׁ מִישֶׁהוּ שֶׁשּׂוֹנֵא בְחִנָּם? עַל הַשִּׂנְאָה וְעַל הַחִנָּם - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • ט' תמוז התשע"ז
אא

מִקְדָּשׁ רִאשׁוֹן, מִפְּנֵי מָה חָרָב? מִפְּנֵי שְׁלֹשָׁה דְבָרִים שֶׁהָיוּ בוֹ: עֲבוֹדָה זָרָה, וְגִלּוּי עֲרָיוֹת, וּשְׁפִיכוּת דָּמִים… אֲבָל מִקְדָּשׁ שֵׁנִי, שֶׁהָיוּ עוֹסְקִין בַּתּוֹרָה וּבַמִּצְווֹת וּגְמִילוּת חֲסָדִים מִפְּנֵי מָה חָרָב? מִפְּנֵי שֶׁהָיְתָה בוֹ שִׂנְאַת חִנָּם. לְלַמֶּדְךָ שֶׁשְּׁקוּלָה שִׂנְאַת חִנָּם כְּנֶגֶד שָׁלֹשׁ עֲבֵרוֹת: עֲבוֹדָה זָרָה, גִּלּוּי עֲרָיוֹת, וּשְׁפִיכוּת דָּמִים (יומא דף ט/ב)

 

מִפְּנֵי מָה חָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָרִאשׁוֹן?

מִפְּנֵי שֶׁהָיוּ בוֹ שְׁלֹשָׁה עֲווֹנוֹת שֶׁנִּכְשְׁלוּ בָהֶם אַנְשֵׁי אוֹתוֹ הַדּוֹר: עֲבוֹדָה זָרָה, גִּלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים, לַמְרוֹת שֶׁהִזְהִירוּם חָזוֹר וְהַזְהֵר נְבִיאֵי אוֹתוֹ הַדּוֹר.

אֲבָל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי, שֶׁהָיוּ עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּבַמִּצְווֹת וּבִגְמִילוּת חֲסָדִים, מִפְּנֵי מָה חָרָב? מִפְּנֵי שֶׁהָיְתָה בוֹ שִׂנְאַת חִנָּם. לְלַמְּדֶךָ שֶׁשְּׁקוּלָה שִׂנְאַת חִנָּם כְּנֶגֶד שְׁלֹשׁ הָעֲבֵרוֹת הַחֲמוּרוֹת: עֲבוֹדָה זָרָה, גִּלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים.

* * *

מַה כָּל כָּךְ חָמוּר בְּשִׂנְאַת חִנָּם?

הָרַ"ן  מַסְבִּיר שֶׁעֲבֵרָה קַלָּה שֶׁחוֹזְרִים וְשׁוֹנִים אוֹתָהּ חֲמוּרָה יוֹתֵר מֵעֲבֵרָה חֲמוּרָה נְדִירָה.

סֵפֶר "שַׁעֲרֵי תְשׁוּבָה  כָּתַב, שֶׁהַשִּׂנְאָה חֲמוּרָה מִפְּנֵי שֶׁהִיא גוֹרֶמֶת לַחֲטָאִים רַבִּים אֲחֵרִים, כְּלָשׁוֹן הָרַע, רְכִילוּת, נְקִימָה וּנְטִירָה, וָעוֹד.

עֲדַיִן עָלֵינוּ לְהָבִין מַה פֵּרוּשׁוֹ שֶׁל מֻנָּח זֶה "שִׂנְאַת חִנָּם"? וְכִי יֵשׁ מִישֶׁהוּ שֶׁשּׂוֹנֵא מַמָּשׁ בְּחִנָּם?! אֶפְשָׁר שֶׁהוּא טוֹעֶה, הֻטְעָה, אוֹ שֶׁהוּא מְדַמְיֵן, אֲבָל חִנָּם אִי-אֶפְשָׁר לִקְרֹא לָזֶה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא בָטוּחַ שֶׁחֲבֵרוֹ גָרַם לוֹ עָוֶל, הִזִּיק לוֹ אוֹ פָגַע אֲנוּשׁוֹת בִּכְבוֹדוֹ. מַדּוּעַ "חִנָּם"?

סֵפֶר "מַתְּנַת חַיִּים"  מַסְבִּיר אֶת הַדָּבָר בְּמָשָׁל נָאֶה:

רְאוּבֵן פָּגַע בְּטָעוּת בְּרִכְבּוֹ שֶׁל שִׁמְעוֹן וְגָרַם לִסְרִיטָה קַלָּה בִּכְנַף יָמִין. שִׁמְעוֹן הִזְדַּעֲזַע מִמַּה שֶּׁרָאָה, עָלָה עַל דַּחְפּוֹר אֵימְתָנִי וְהֶחֱרִיב אֶת בֵּיתוֹ שֶׁל רְאוּבֵן!

אִישׁ לֹא הִצְלִיחַ לְהָבִין אֶת הִתְנַהֲגוּתוֹ הַתּוֹקְפָנִית שֶׁל שִׁמְעוֹן. כָּל מַכִּירָיו הִטִּיחוּ בוֹ כִּי לַשָּׁוְא גָּרַם נֵזֶק כֹּה נוֹרָא לִרְאוּבֵן, אַךְ הוּא, לֹא הֵבִין מָה רוֹצִים מִמֶּנּוּ, וְהָיָה מֵשִׁיב כִּי לֹא לַשָּׁוְא וְלֹא לְחִנָּם עָשָׂה כֵן, שֶׁהֲרֵי רְאוּבֵן גָּרַם לִסְרִיטָה בְּצֶבַע מְכוֹנִיתוֹ!

שִׁמְעוֹן הִסְבִּיר אֲבָל אִישׁ לֹא הֵבִין אוֹתוֹ, מִפְּנֵי שֶׁבְּיַחַס לַנֵּזֶק שֶׁנִּגְרַם לוֹ, הַתְּגוּבָה שֶׁלּוֹ לֹא הָיְתָה מִדָּתִית וּלְפִיכָךְ לַשָּׁוְא הֶחֱרִיב אֶת בֵּיתוֹ שֶׁל רְאוּבֵן.

וְהַנִּמְשָׁל: כַּאֲשֶׁר יְהוּדִי מֵבִין אֶת חֲשִׁיבוּתָהּ שֶׁל אַחֲוַת רֵעִים, אֵין סִבָּה בָּעוֹלָם שֶׁתְּהַוֶּה הַצְדָּקָה לְשִׂנְאָה, וּלְפִיכָךְ הַשִּׂנְאָה הִיא חִנָּם כִּי אֵין לָהּ הַצְדָּקָה!

הַשִּׂנְאָה הִיא מִלְּשׁוֹן שׁוֹנֶה. אַחֲוַת רֵעִים הִיא תְנַאי הֶכְרֵחִי לְחַיִּים הַמְסֻגָּלִים לְהִתְעַלּוּת, לְהִתְקַדְּמוּת, לְהִתְפַּתְּחוּת, לְחַיִּים תְּקִינִים. עָוֶל נוֹרָא הוּא לְנַתֵּק יְהוּדִים זֶה מִזֶּה. אַחִים אֲנַחְנוּ, כֹּה הַרְבֵּה עָבַרְנוּ יָחַד. לִשְׂנֹא? לְעוֹלָם אֵין לְכָךְ כָּל הַצְדָּקָה! לְפִיכָךְ קָרְאוּ חֲזַ"ל לְכָל שִׂנְאָה אֲסוּרָה "שִׂנְאַת חִנָּם".

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:שנאת חינםותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה