אמונה

למה יש לנו בעיות בפרנסה?

כשאנחנו מצליחים מאד, כלכלית או חברתית, או בענייני חכמה וכדומה, קל מאד להגיע על ידי זה למידת הגאווה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשהתחלתי ללמוד על גנות מידת הגאווה ושבח מידת הענווה, הבנתי בצורה חדה יותר שהמשבר הקשה שעברתי היה טובה גמורה מאת ה' יתברך.

תנסו לשכנע אדם שהיה בריא וחזק כל חייו, מצליח בלימודו ומחדש חידושים בתורה, ועוד שמוסר שיעורים לאחרים ולאחר השיעור מקבל מחמאות, "כבוד הרב השיעור היה ממש יפה ומחזק", ובנוסף פרנסתו מצויה לו ברוח –

"תשמע חביבי! אתה כלום! הבריאות זה לא ממך זה מתנת חינם מאת הבורא, בכל רגע ה' יתברך יכול לקחת אותה ממך, בכל רגע הכסף שהרווחת לא בזכות חכמתך, אלא כך החליט הבורא יתברך, ואל תתגאה בכספך, כי ביד הבורא לקחת ממך אותו ברגע, החכמה שלך היא מתנה, גם אם הצלחת להעביר שיעור יפה אל תתגאה בליבך, כי מתנות אפשר לקבל, ובשיעור הבא חלילה לא תצליח".

אתם ודאי מבינים שהיה קשה לו מאד לקבל את הדברים, הרי הוא לא מכיר חולי במשך חייו, הוא לא מכיר מצב שאינו יכול ללמוד, וחכמתו עומדת לו עוד ממי בחרות, וכסף אף פעם לא היה חסר לו, "אני כלום" יאמר לעצמו, טוב אם כך כתוב אני מקבל, אבל הדברים לא יכנסו באמת לליבו.

ואני היום יודע בוודאות גמורה, אני כלום, אני בובה שבורא עולם מנפח בכל רגע, ונותן לה כח, שכל, פרנסה. וידיעה זו הגיעה אלי בזכות הקשיים שעברתי במשך חיי. בריאות אתם ודאי מבינים כמה אני מעריך היום את הבריאות שחונן אותי ה' יתברך בכל יום, ואם חלילה אתגאה בחוזק גופי וכדומה, יודע אני שה' יכול לקחת את המתנה בחזרה.

חכמה – כשעולים בזיכרוני אותם ימים שלא יכולתי להתחיל ללמוד את המילים הראשונות בדף הגמרא, ולא יכולתי להעלות במחשבתי שום סברא או חידוש, ורק לפעמים ריחם עלי הבורא עד שיכולתי לקרוא מעט פרקי תהלים, אזי אם היום מישהו מחמיא לי על שיעור שמסרתי וכדומה, אני יודע בוודאות שזה מתנה גמורה משמים, לא בי תלוי הדבר, ומיד אני מודה לבעל הבית האמיתי הקב"ה על חסדו עמי שזיכני למסור שיעור.

אין ספר בעולם שהיה יכול לשכנע אותי באמיתות דברים אלו, כמו בעוני שעברתי בימי חיי, שהי כולו לטובתי, וגרם לי להבין שלא להתגאות בכסף.

החולי שעברתי לימד אותי יותר מכל שיעורי המוסר שיכולתי לשמוע, שהבריאות שלי היא מתנה. ואף החכמה, אם זכיתי אף במעט חסד ה' עלי כפשוטו.

איך נבין שהכל מה'

הדרך להבין מה הטוב לנו בקשיים שה' מביא עלינו, היא לעצור את מרוץ החיים, ולהתבונן במה הקב"ה מיטיב עמי.

פעמים שהבורא יתברך מונע מאיתנו לסגור עסקה מסוימת, כיון שהיא לא מתאימה עבורנו. כגון קנית דירה, או להתקבל למקום עבודה, במבט ראשוני זה נראה כל כך מתאים וטוב בשבילנו, אבל אם הבורא החליט שזה לא יצא לפועל, אם נעמיק בזה נבין שזה פשוט לא מתאים לנו, והבורא יתברך מכין עבורנו דירה או עבודה טובה יותר עבורנו.

כן הדבר גם לגבי שידוכים, פגשתי את הבחורה המושלמת מבחינתי, "כלילת המעלות", והיא החליטה לסיים את הקשר, מה טוב בזה עבורי? שואלים אותי בחורים רבים.

ותשובתי אליהם: האם אתה יודע שהבורא יתברך אוהב אתך? כן - עונים פה אחד. נראה לך שהוא לא רוצה שהיה לך טוב? בוודאי שהוא רוצה – הם עונים. ומיד מוסיפים: "אבל למה?" ותשובתי אליהם: יכול להיות שמחכה לך כלה הרבה יותר טובה, ואף הבחורה המדוברת מי אמר שהיא באמת כמו שחשבת? אולי הקב"ה הציל אותך מקשר שהיה מאד רע עבורך? ההבנה שלנו במה טוב עבורנו היא מאד מוגבלת. והבנת דבר זה חשובה מאד כדי שנקבל את גזרותיו באהבה.

סיבה נוספת ושכיחה מאוד לייסורים שבאים עלינו, וכדאי שנחקוק אותה היטב בליבנו, והיא "מידת הגאווה".

כשאנחנו מצליחים מאד, כלכלית או חברתית, או בענייני חכמה כגון לימוד התורה וכדומה, קל מאוד להגיע על ידי זה למידת הגאווה, שהיא מידה רעה מכל המידות הרעות, עד שאמר עליה שלמה המלך (משלי ט"ז, ה') "תועבת ה' כל גבה לב".

 

הכל תלוי בנו

והדבר מדהים, אם רק נחשוב על זה, הרי ה' יתברך מתעב בעלי גאווה, ומסבירה הגמרא במסכת סוטה (ה') שאומר עליו הקב"ה "אין אני והוא יכולים לדור במקום אחד". וזאת משום שהגאוותן חושב בליבו "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה", וחלילה שוכח מבורא עולם, וסופו לבעוט באמונת הבורא ובמצוותיו, כמו שנאמר (דברים ל"ב, ט"ו) "וישמן ישורון ויבעט".

הקב"ה מכיר אותנו טוב יותר ממה שאנחנו מכירים את עצמנו, והוא יודע גם את עתידנו ובוחן ליבותינו, יהודי שמשתדל לפרנס את משפחתו בוודאי שהבורא יתברך רוצה שיהיה לו קל ונח, ופרנסתו תגיע עליו ברווח ולא בצמצום.

אבל פעמים שיודע הבורא יתברך שאם יקבל היהודי פרנסתו בנקל יגבה ליבו בגלל "יכולותיו המופלאות", להרוויח כל כך הרבה כסף בעבודה קלה שכזאת, ואומר בליבו מי עוד כמוני מוצלח בעסקים וכדומה, וא"כ השפע עצמו שהשפיע עליו הבורא יתברך הוא הגורם לאדם שלא ייכנע ליבו לפני בוראו.

בעיני ראיתי יהודים שהצליחו בזמן מועט להתעשר, ואינם מוכנים לקבל מוסר מהרב אם אינם ערבים לאוזנם, וכששאלתי אחד מהם מדוע אתה לא בא לשיעורים כבעבר, תשובתו הייתה "הרב תבוא אליי הביתה ללמדני ואשלם לך את שכרך הראוי". לצערי לא מצאתי זמן פנוי עבורו, וכך נשאר הוא ללא שיעור תורה קבוע, וההמשך ידוע.

גברים רבים שמפרנסים את משפחתם לבדם, פעמים מרשים לעצמם להתנהג בזלזול לנשותיהם או לילדיהם, בחושבם בליבם מה הם שווים בלעדי, הרי אני "מפרנס" אותם, והם כמו "פרזיטים" חיים על חשבוני.

וכן להפך נשים שזכו שבעליהן לומד תורה, או פשוט לא מצליח להביא משכורת מכובדת, והן עובדות בעבודה שמכניסה להן כסף רב, מרגישות התנשאות על בעליהן, איזה גבר הוא שלא יכול לפרנס את משפחתו, אומרות בליבם. מחשבות אלו כמובן גורמות להרס התא המשפחתי.

כפיות טובה

תתארו לעצמכם כמה כפיות טובה יש במחשבות אלו, הרי הבורא יתברך קורא מחשבות ליבנו, ואומר אני ריחמתי עליו או עליה ועשיתי אותם כצינור בלבד להעביר פרנסה למשפחתם, והם שכחו ממני וחושבים "אנחנו הרווחנו".

וכדי שדברים אלו לא יקרו גורם הבורא יתברך לקושי כלכלי, כדי שכל צד יבין אני לבדי לא שווה כלום, ורק יחד אם רעייתי אולי נוכל להתקיים. והחשוב מכל לא יתגאו בליבם, שהרי בקושי הם מסיימים את החודש.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:גאווההרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה