ונשמרתם

כמה עובדות שאולי לא ידעתם על הוזלין (ולמה כדאי להפחית את השימוש בו)

את השם ג'ל פטרולאום - רובכם ודאי אינכם מכירים. בשמו הנפוץ יותר מתקרא הג'ל - וזלין, ואומנם הוא מתמחה בריכוך העור, אך לפניכם כמה דברים שאולי לא ידעתם (ולא בטוח שתרצו לדעת) על הג'ל הזה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את השם ג'ל פטרולאום - רובכם ודאי אינכם מכירים. בשמו הנפוץ יותר מתקרא הג'ל - וזלין, ואומנם הוא מתמחה בריכוך העור, אך לפניכם כמה דברים שאולי לא ידעתם (ולא בטוח שתרצו לדעת) על הג'ל הזה. 

מחקרים רבים שהשוו בין פעילות הוזלין על עורנו לבין שמנים טבעיים כמו שמן קוקוס, חמאת שיאה, שמן שקדים, שמן חוחובה ועוד - הראו כי יתרונותיהם של שאר השמנים עולים אלפי מונים על אלו של הוזלין, היות והם אינם פוגעים בעור כפי שעושה הוזלין. מוצרים שמכילים את הג'ל פטרולאום - עלולים לשבש את רמות האסטרוגן בגוף ולעוד שורה של נזקים שאולי לא נראים בטווח הקצר, אך בהחלט יכולים להיות ברי השפעה לטווח הארוך. 

 

אז מה זה בעצם וזלין, ולמה אנחנו כל כך חוששים מפניו?

ובכן, ג'ל הפטרולאום הוא חומר שמופק משאריות נפט המצויות בקרקע, ובתהליך הזיקוק הכימי מתנקה מזיהומים ולכלוכים. מוצרים רבים מכילים בתוכם את ג'ל הפטרולאום, והודות לו - ניתן לשמור על לחות העור (בעזרת יצירת שכבת הגנה העמידה למים).

בתעשיית הטיפוח זוכה הג'ל לשמות נוספים כגון פטרלאטום, שמן מינרלים, שמן פרפין או פרפין נוזלי, שלכולם אותה משמעות - עמידות בפני מים. מה זה אומר? טוב שאתם שואלים. כי אחרת איך תדעו שהמשמעות היא שהג'ל אינו מאפשר כניסת לחות לעור, ומשכך אף עשוי להחריף מצב של עור בעייתי כמו כזה הסובל מאקנה, רוזצאה, פטריות ועוד. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אז למה בכל זאת ממשיכים להשתמש בו בתעשיות השונות? לדברי ד"ר אלכסה קימבל מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת סטנפורד בארה"ב - ג'ל הפטרולאום הוא נהדר כקרם לחות, זאת היות ואין לו שום תופעות לוואי או תופעות אלרגניות. לעומת זאת, ד"ר אנדרו ווייל גורס כי ג'ל זה עדיין לא בטיחותי לשימוש סביב הנחיריים, זאת היות והשאיפה שלו עשויה לגרום לדלקת ריאות. 

 

ומה חושבים על כך המדענים? לפניכם כמה דעות על הסכנות של 'ג'ל הנפט' הבלתי מזוקק:

1. תרכובות הג'ל עשויות לגרום לעלייה ברמות האסטרוגן בגוף האישה, ואף להשפיע על מערכת הרבייה, פגיעה במערכת האינדוקרינית, שינויי מצב הרוח ועוד. מנתונים שפרסם כתב העת 'חשיפה מדעית ואפידמיולוגיה סביבתית' עולה כי עלייה זו בהורמון האסטרוגן נגמרה בשל שימוש במוצרי טיפוח שמכילים ג'ל פטרולאום. 

2. היות ומדובר בג'ל עמיד, הגוף מתקשה לפרקו - זאת למרות שמתבצעת פעולת ריכוך על המקום בו השתמשנו בג'ל. מדו"ח שפרסם כתב העת 'בריאות האישה' עולה כי מוצרי קוסמטיקה שהכילו שמן מינרלי, שאף הוא מיוצר מנפט - זיהמו את הגוף בתרכובות רעילות, שלעתים עברו אף אל הילוד - אצל נשים מניקות. 

3. במחקרים שונים שבוצעו הוכח כי ג'ל הפטרולאום הבלתי מזוקק מכיל תרכובות שגורמות לא פעם להיווצרות מחלת הסרטן.

דו"ח שפרסם כתב העת 'דרמטולוגיה חקירתית' חשף את השפעת מוצרים מבוססי פטרולאום על התפתחות הסרטן וגדילת הגידולים. 

4. ברישומי המחקרים של אוניברסיטת מרילנד מופיע ג'ל הפטרולאום כחומר קטלני ורעיל, שעלול לגרום לנזקים גדולים ובלתי הפיכים כאשר בולעים אותו או שמא הוא נכנס בטעות לעיניים. לדברי ד"ר ווייל, ג'ל זה אף גורם לדלקת ריאות ליפואידית.

ג'ל פטרולאום מזוקק לעומת זאת (מוצרים רבים של וזלין נושאים עליהם את הכיתוב האם הוא מזוקק או לא) - אינם מכילים רכיבים מסוכנים ובטוחים לשימוש. 

הערה חשובה: כל האמור לעיל הוא בגדר מידע בלבד ואינו מתיימר להוות תחליף לייעוץ רפואי. תוכלו לקרוא עוד על המחקר באתר Medical News Today במאמר ששמו: What are the benefits of petroleum jelly?

תגיות:סכנהשימושוזלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה