כתבות מגזין

"הקמתי תחת גשר המיתרים את דוכן המחמאות – אתם מוזמנים"

על קאוצ'ר כזה בוודאי לא שמעתם – גיא שני הוא קאוצ'ר למחמאות. הוא מלמד אנשים איך לחייך לזולת, איך לפרגן, ואיך להגיד מילים טובות מכל הלב. והוא גם בטוח שבאמצעות המחמאות יהיה אפשר לשנות את העולם

גיא שניגיא שני
אא

אם תזדמנו לירושלים ביום שישי ותעברו תחת גשר המיתרים, תראו שם בוודאי את 'דוכן המחמאות' של הקאוצ'ר החרדי גיא שני. ולא, אל תשפשפו עיניכם בפליאה.

גיא הוא קאוצ'ר למחמאות, או אם תרצו – קומפלימנטור (תואר שהוא המציא בעצמו – שילוב של המילים קומפלימנט + מנאטור), ובדוכן שתחת גשר המיתרים הוא מציע אימון חינם, באמצעות כלים מיוחדים. "מגיעים אליי אנשים מכל הצבעים, המגזרים והסגנונות", הוא מספר, "אני לא שואל אף אחד מה המקור שלו או מאיפה הוא הגיע. אני מאמין שאדם נוצר בצלם אלוקים ולכן אני מתייחס לכל אחד במלוא הכבוד. התכנית הבאה שלי היא להפוך את גשר המיתרים לגשר המחמאות ולהציב עליו לוח אלקטרוני של מחמאות שיינתנו מכל הלב. כך, בכניסה לירושלים, העיר שנחרבה בשל שנאת חינם, יהיה גשר מחמאות שמגביר אהבת חינם".

פינת הפרגון ביום האחדותפינת הפרגון ביום האחדות

 

קאוצ'ר למחמאות

גיא נוסע ברחבי הארץ ומוסר הרצאות לפני קהלים שונים. הרכב בו הוא נוסע נקרא 'רכב הפרגונית'. גיא השקיע בו כמה אלפי שקלים והתקין על גגו מעין כיפה, כמו של מונית ועליה כתוב: "ניידת לשמחה ולמחמאות". "אני עובר עם הרכב בדרכי בכל הארץ, כדי ללמד אנשים לפרגן", הוא מספר.

והוא מרצה בפני כל המגזרים. "לא פעם אני מגיע לאנשים שכלל לא היו מסתכלים על הציבור החרדי, והנה אני בא עם כיפה שחורה, והם מקשיבים לי ומאזינים לי. הסוד הוא בכך שאני מגיע באמת מתוך מקום טהור ונקי, מתוך כך שאני רוצה לעזור גם להם לשמוח בהצלחתו ובשמחתו של האחר מבלי לקנא. הם אחים שלי, אני לא בא להחזיר אותם בתשובה, אלא רק פונה אליהם – בואו נלמד יחד איך לפרגן, בואו נלמד איך לעשות לשני טוב. אם אתם רוצים לשאול שאלות בנושאי יהדות אתם מוזמנים ואענה על מה שאני יודע בשמחה, אבל לא בשביל זה הגעתי הלום".

סדנת פרגון מעצימה חווייתית ומגבשת מחמאות או לא להיותסדנת פרגון מעצימה חווייתית ומגבשת מחמאות או לא להיות

אבל למה אתה חושב שמחמאות הן דבר חשוב ונצרך כל כך?

כתשובה בוחר גיא לצטט את דבריו של רבי ישראל מסלנט שאומר שכל אדם טובע בתוך ים של תשוקות ורצונות, וכולנו בסופו של דבר זקוקים למילים טובות. "בהקשר הזה יש גם פתגם מוכר – 'אנשים ישכחו פעמים רבות את מה שאמרת להם, אבל לעולם הם לא ישכחו איך שגרמת להם להרגיש'. האדם הוא יצור רגשי, ואפשר לראות שכל התורה שלנו סובבת סביב הרגש. כך למשל, כשאנו רוצים להתחיל ללמד ילד קטן את אותיות האל"ף בי"ת אנו נותנים לו ללקק דבש מן האותיות. אפשר לראות זאת גם ביציאת מצרים - אחת המצוות העיקריות של עם ישראל היא זכירת יציאת מצרים, והציווי שלנו הוא לא רק ללמוד על כך מתוך כתובים ומדרשים, אלא גם לחוות זאת בחוש. התורה אומרת לנו – תאכלו את האוכל שאבותיכם אכלו ביציאת מצרים, תשבו בסוכה כמו שהם ישבו כשיצאו ממצרים, תאכלו מרור. העולם שלנו הוא כולו עולם של חוויה, טעם ותחושה. גם כשאנו מעניקים לזולת מחמאה או אומרים לו מילה טובה, אנו גורמים לו פשוט להרגיש טוב, וזה כל כך חשוב".

אנשים תמיד שואלים את גיא בהרצאות – איך עושים זאת בפועל? איך נגרום לעצמנו לפרגן? בתגובה מעניק להם גיא 'פק"ל פרגון' הכולל צמיד שעליו חרוט הרעיון, דגל ישאל המאפיין את השליחות הלאומית וגם עשרה כללים תמציתיים המסכמים את מה שצריכים לבצע, ובנוסף בונוס - 101 מילים של מחמאות".

דוכן המחמאות גשר המיתריםדוכן המחמאות גשר המיתרים

אלו כללים למשל כלולים בפק"ל?

"קחו לדוגמא את הכלל הראשון שאומר – 'תאמר את המחמאות בצורה מפורטת ולא בצורה כללית'. הרעיון הוא במקום לומר לחבר שלנו או לבן שלנו: 'אתה כל כך מקסים', או 'אתה מדהים', לתת לו את המחמאות בצורה מפורטת יותר – 'יש לך לב מאוד טוב'. או: 'אתה כל כך לארג''. שמים לב להבדל?

"דוגמא נוספת – אל תחמיאו רק כשאתם צריכים טובה מהאדם האחר. מחמאה כזו עלולה להיראות אינטרסנטית או ניסיון חנופה. חשוב גם להימנע מלהחמיא לבן אדם על משהו שהוא לא התאמץ עבורו. כך למשל, לומר לבת שלנו שהיא הילדה הכי יפה בגן, זה מסוכן, כי בכך שאנו מחמיאים לה על משהו שלא נתון בשליטתה, זה לא נותן כלום. וחוץ מזה – מהמקום של 'הכי יפה בגן' אפשר רק לרדת ולכן זה לא מניע לפעולה אלא מוריד את האמביציה. לילדה כזו הייתי ממליץ להחמיא על דברים אחרים – להגיד לה עד כמה שהיא ותרנית, עד כמה שיש לה עין טובה, וכדומה".

פינת הפרגון ביום האחדותפינת הפרגון ביום האחדות

 

מילים טובות במקום מלחמות

גיא גם מדגיש כי המילים הטובות שנגיד לזולת יעזרו לא רק לו אלא גם לעצמנו. "הרי לכולנו יש נטייה להעביר לפעמים ביקורת, להטיף לאחרים, לומר להם מה לא נכון בהתנהגות שלהם, אבל הצורך הזה בסופו של דבר עומד בעוכרנו. החוכמה היא לא להיות צודק, אלא להיות צדיק. עם ישראל נקרא 'תולעת יעקב', כמו תולעת שכוחה בפיה, כך גם האדם היהודי כוחו בפיו, הוא יכול להשפיע על אחרים לא באמצעות צעקות או מעשי וונדליזם, בטח לא באלימות. אלא באמצעות מחמאות ומילים טובות.

"אגב", גיא עוצר פתאום את השיחה, "שאלתם את עצמכם פעם מהו פשרה של המילה 'פרגון'?" והוא ממשיך מיד: "המילה פרגון הגיעה במקור מהשפה האידיש והיא גם משמשת בגרמנית. המשמעות שלה היא לא רק להחמיא ולגרום טוב, אלא כפי שהמילון מגדיר - זו השמחה בהצלחה של האחר מבלי לקנא. הרעיון הוא שנהיה מסוגלים לעמוד מול החברים שלנו או בני משפחתנו, מבלי לרצות לשנות אותם שיהיו כמונו, אלא בסך הכל לשמוח בשמחת ההצלחה שלהם ולהשתמש בכוח שלנו כדי להחמיא ולפרגן, ולא כדי להשפיע על אחרים שיפעלו כמונו".

דוכן המחמאות גשר המיתריםדוכן המחמאות גשר המיתרים

"ועוד יותר מזה - להחמיא זו תכונה של מנהיג", הוא טוען, ואף מביא לכך הוכחה: "לפני 120 שנה התמודד בנג'מין דיזראלי לתפקיד ראש ממשלת בריטניה. באותה תקופה הייתה מראיינת שקיימה ריאיון אתו ועם המתחרה שלו. לאחר ששוחחה עם המתחרה שאלו אותה: עם איזו תחושה יצאת? והיא השיבה – 'יצאתי עם התחושה שהאדם הזה הוא הכי חכם בעולם ואין ראוי ממנו להיות ראש ממשלה'. אולם לאחר שהיא נפגשה עם דיזראלי ונשאלה עם איזו תחושה יצאה, היא אמרה: 'הפעם יצאתי עם התחושה שאני האדם הכי חכם בעולם'. זהו כוחן של מחמאות. אגב, מי שנבחר בסופו של דבר לראש ממשלה הוא דיזראלי.

"ובעיקר", מדגיש גיא, "אסור לנו לשכוח גם לפרגן ולהעריך את עצמנו. זו לא גאווה. עלינו להכיר במעלות שהקב"ה נתן לנו. וככל שנעריך את עצמנו יותר, כך גם נדע להעריך את חברינו".

 

מחמאות נגד תאונות

גיא לא מסתפק בסדנאות ובהרצאות שהוא מוסר, אלא גם יוצא בשלל יוזמות. אחת מהיוזמות הללו היא הפקת כרטיס הטבות למפרגנים. מדובר בכרטיס שיוענק לכל מי שיצטרף לרשימת המפרגנים, והוא יקנה לו הנחה בבתי עסק שונים. "בעלי עסק ירצו בוודאי לשתף אתנו פעולה, כי בכך הם יעשו משהו ערכי וידעו שהם משפיעים על יותר ממיליון בני אדם שישפרו את הפרגון והעין הטובה שלהם".

פינת הפרגון בדוכן המחמאותפינת הפרגון בדוכן המחמאות

גיא גם בטוח שהפעילות בתחום המחמאות יכולה לחזק באופן ניכר את נושא הזהירות בדרכים ולמנוע תאונות. "אם נשים לב, המערכת היחידה בעולם שפועלת בלי שום מחמאות, אלא רק עם עונשים ואכיפות היא מערכת התנועה. נסעת מהר מידי? תקבל קנס. חצית באדום? הרישיון שלך יישלל. בסופו של דבר המסקנה שהנהג יוצא איתה היא שבשביל שהוא לא ירצח, אז נותנים לו קנס של אלף שקל, ואם גם זה לא עוזר, אז נותנים קנס של אלפיים. לא פלא שזה מוביל לכישלון טוטאלי ועובדה שמספר תאונות הדרכים עולה בעקביות. אני שואף להוביל למצב בו שוטר במדינת ישראל שיעצור נהג ויגלה שהוא נסע על פי כל החוקים והכללים, יעניק לו בו במקום תעודת נהג מצטיין. התעודה הזו תקנה לו כל מיני הטבות, כמו למשל הנחה של 100 שקלים בטסט השנתי, הנחה בקניית מוצרי בטיחות כמו צמיגים או ברקסים, ועוד".

והוא מסיים במשפט אופטימי: "חז"ל לימדו אותנו שבית המקדש השני נחרב בגלל שנאת חינם והגאולה העתידית צפויה לבוא בזכות אהבת חינם. הם גם אומרים שמספיק שרק נראה נכונות לאהבת חינם ולפרגון, וכבר בית המקדש ייבנה. התחושה האישית שלי היא שעם ישראל כיום אומנם נגוע לעתים בחיכוכים או מריבות, אבל מצד שני יש גם אהבה עצומה כל כך בתוכנו. זהו העם המתוק ביותר בעולם. אין ספק שאנו מצויים כבר בתחילתה של הגאולה. צריך רק עוד כמה כאלו שיקפצו אל העגלה ויתחילו לפרגן ולעודד, ואנו מסודרים".

תגיות:ירושליםמחמאותגשר המיתריםהקאוצ'ר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה