חדשות בארץ

האם מקצוע הפקידות הולך ועובר מן העולם? על פי מחקר חדש של מרכז טאוב נראה שכן

מחקר חדש של מכון טאוב מצביע על כך שמקצוע הפקידות עובר תהליך של אוטומציה, והעובדים מוחלפים במכונות

  • כ"ז סיון התשע"ז
אא

מחקר חדש של מרכז טאוב המתפרסם היום (רביעי) בוחן את המגמות של מקצועות המצויים בסיכון לאוטומציה בשוק בין 2013 ל-2015. המחקר בדק את השינויים בחלקם היחסי של משלחי יד שונים בכלל המשק, והציג את השינויים לפי דירוג הסיכון לאוטומציה.

ממצאי המחקר מצביעים על כך שהחלק היחסי של עובדים במשלחי יד המצויים בסיכון נמוך יחסית למעבר לאוטומציה ומיחשוב עלה, ואילו חלקם היחסי של עובדים במשלחי יד המצויים בסיכון גבוה להשתלטות על ידי מחשבים ירד.

מן המחקר עולה שחלקם של המקצועות הפקידותיים בכלל המשק הצטמצם. עדות לכך היא סגירת סניפי בנקים, מיקור חוץ של שירותי מזכירות ושימוש בתוכנות מחשב לניהול משרד.

ממצאי המחקר מצביעים על כך שחלה ירידה בחלקם של עובדים ערבים בתעשייה וייצור, הנחשבים לבעלי סיכון גבוה לאוטומציה, ועלייה גדולה יחסית בחלקם של עובדי מכירות ושירותים ובעלי מקצועות פקידותיים, הנמצאים בסיכון נמוך יותר. הסבר אפשרי לכך הוא שתהליך האוטומציה של עבודות ייצור, תעשייה ובינוי הוביל לכך שעובדים בעלי מיומנויות נמוכות נאלצו לעבור לעבודות בשירותים ומכירות.

במחקר שפרסם מרכז טאוב ב-2015, הוצג הסיכון לאוטומציה ולמחשוב של תהליכי ייצור הישראלי. סיכון זה טומן בחובו מעבר מכלכלה מסורתית, שבה התעשייה המסורתית והייצור הם הקטר של המשק, לכלכלת טכנולוגיות מידע ושירותים, שבה ענפי ההיי-טק והשירותים הופכים למנועי הצמיחה העיקריים, על חשבון התעשייה.

המחקר הוכיח כי כמעט 40 אחוז מהיצע העבודה, קרי סך שעות העבודה במשק, הם במשלחי יד בסיכון גבוה לאוטומציה, ועל כן צפוי כי תעסוקתם של העובדים בהם, במתכונתה הנוכחית, תיפסק במהלך 20 השנים הבאות. עם זאת, המחקר מצא גם כי חלקו היחסי של היצע העבודה במשלחי יד בעלי הקרובות. סיכון גבוה לאוטומטיזציה ולמחשוב ירד באופן עקבי לאורך זמן, מגמה המשקפת, בין היתר, את השינוי בהתפלגותם של משלחי היד.

תגיות:מרכז טאובפקידות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה