חדשות מדע וטכנולוגיה

האם הארס של נחש ירוק קטלני יכול לרפא חולי כליות?

מחקר צרפתי חדש מצא כי הארס של ממבה ירוקה, נחש אפריקאי קטלני במיוחד, יכול להועיל לחולים הלוקים במחלת כליות פוליציסטית

  • כ"ו סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם ארס המבמה הירוקה, אחד מהנחשים הארסיים המסוכנים ביותר החיים באפריקה, הוא זה שייתן תקווה ללוקים במחלה גנטית הפוגעת בכליות? הזוי ככל שזה נשמע, מחקר ראשוני שנעשה בעכברים קובע שזה בהחלט אפשרי.

המחלה הגנטית, מחלת כליות פוליציסטיות, גורמת לציסטות רבות לגדול על הכליות. כשתינוקות נולדים עם צורה קשה של המחלה, הם עלולים למות. הטיפול המקובל היום למחלה נועד להקל על חלק מהסימפטומים, כמו לחץ דם גבוה, אך אינו מציע ריפוי.

מחקר של אוניברסיטה צרפתית בראשות ד"ר ניקולס גיל, חוקר ארס בטבע, בדק האם הארס של הממבה הירוקה, שגורם לקורבנותיה בדרך כלל סחרחורת בחילה והפרעות בקצב הלב לפני שהוא הורג אותם אם לא טופלו כיאות, יכול לעזור לעכברים עם תסמונת הכליות הפוליציסטיות. קבוצה של עכברים כאלה קיבלו תרכובת שהופקה מהארס מידי יום במשך 99 ימים, בעוד קבוצת ביקורת של עכברים קיבלה מי מלח. בסוף הניסוי נבדקו המרקרים המודדים את דלקתיות הכליות, ומצבם של העכברים שקיבלו את ארס הנחש היה טוב בהרבה מזה של הקבוצה השניה. בנוסף, מספר הציסטות בכליות שלהם פחת בשליש. החוקרים ציינו כי העכברים שקיבלו את ארס הנחש כטיפול כפי הנראה לא פיתחו תופעות לוואי.

איך ייתכן שארס הנחש מטפל ביעילות בציסטות על הכליות? החוקרים מעריכים כי החומרים בתרכובת הורסים רצפטור בשם ואסופרסין סוג 2 המעורב במחלה.

על אף התוצאות המעודדות הראשוניות, יש כמובן לחזור על המחקר ובסופו של דבר לבדוק את הארס על בני אדם כדי לראות שאכן התקווה לחולים במחלת הכליות הזו טמונה בממבה הירוקה. בנוסף, עדיין לא ידוע אם ארס הממבה היעיל גם למחלות נוספות. אבל המחקר הזה, מציינים החוקרים, מצביע על כך שארס נחש מכיל לא רק רעל קטלני אלא גם מולקולות היכולות לשתק רצפטורים ספציפיים הפוגעים בבריאות – ושפגיעה בהם רק תועיל לפציינט.

תגיות:חדשות מדענחשנחש ארס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה