חדשות בארץ

הכירו את כללי הכתיב החדשים: צוהריים, אונייה ושמיים

70 שנה לאחר קביעת כללי הכתיב חסר הניקוד, האקדמיה העברית פרסמה כללים חדשים לכתיב המלא. ביניהם: תוכנית, מייד, לעיתים וקורבן

  • כ"ד סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הבוקר (ראשון) פרסמה האקדמיה ללשון העברית נוסח חדש של כללי הכתיב המלא, ובו שינויים מהכללים שנקבעו לפני כ-70 שנה.

הנוסח החדש כולל מעבר לכתיב מלא, והוא מתייחס בעיקר לשני שינויים עיקריים: הראשון - תנועת O תיכתב באות ו', כמעט בכל מקום, והשני -  תנועת I תיכתב באות י'.

על פי השינוי הראשון,  תנועת O תיכתב באות ו'. כלומר: צוהריים, אונייה, תוכנית, תוכנה, אומן (אָמָּן), קורבן, אומנם. מדובר בשינוי משמעותי, מאחר ולפי כללי האקדמיה הקודמים, המילים האלו, שניקודן בקמץ קטן, נכתבו ללא האות ו'.

על פי השינוי השיני, תנועת I תיכתב באות י'. כלומר: המילים: ליבי, לצידו, אמיתי, לעיתים, מגינים, איתך ייכתבו בכתיב מלא. יצוין כי עד כה לא נכתבה במילים אלו האות י', מכיוון שנעשתה התאמה לצורת היסוד של המילים, שבה אין את האות י'. לדוגמה אמתי נכתב כמו המילה אמת, לבי כמו לב, ולצדו כמו המילה צד.

כמו כן הוחלט על צורת כתיבתן של מילים יחידות: פירות, עינב, שיער, ליצן, בריכה, ברירה, עבירה, וכן המילים מייד ושמיים.

באקדמיה הסבירו כי "הכללים החדשים הם תוצאה של תהליך ממושך שראשיתו בבחינת מנהגי הכתיב הרווחים בהוצאות הספרים, בעיתונות ובמרשתת (אינטרנט). המשכו בהצעה שהכין צוות מצומצם לקראת הדיון בוועדת הדקדוק ובהתייעצות עם חברים רבים באקדמיה. הדיון הסופי בכללים היה במהלך השנה בשלוש ישיבות של מליאת האקדמיה".

עוד נמסר מהאקדמיה כי השינויים תקפים מעתה והלאה, כך שספרי הלימוד לא ישונו בדיעבד.

כללי הכתיב חסר הניקוד נקבעו על ידי ועד הלשון העברית סמוך להקמת המדינה, בתשרי תש"ח (ספטמבר 1947). כעת, עם מלאות 70 שנה לכללים אלו, ערכה בהם האקדמיה מספר שינויים המתבססים על האופן שבו הציבור משתמש בשפה.

תגיות:עבריתכתיב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה