5 דקות תורה ביום

האם מותר לאכול מכלי שלא הוטבל כהלכה?

דבר תורה יומי מפי הרב רונן חזיזה, במסגרת "לפחות 5 דקות תורה ביום". יום ראשון, כ"ד סיון (18 ביוני)

אא

א. הַרְבֵּה אֲנָשִׁים טוֹבִים וִישָׁרִים חוֹשְׁבִים, שֶׁטְבִילַת כֵּלִים הִיא אֵיזֶה הִדּוּר אוֹ חֻמְרָה וַחֲסִידוּת - וְהֵם טוֹעִים!! טְבִילַת כֵּלִים הִיא חוֹבָה גְמוּרָה לְדַעַת כָּל הַפּוֹסְקִים, וְנָשִׁים חַיָּבוֹת בָּזֶה כַּאֲנָשִׁים. וְלָכֵן, בְּכָל פַּעַם שֶׁהָאִשָּׁה קוֹנָה כּוֹסוֹת, צַלָּחוֹת זְכוּכִית, סִיר, סַכּוּ"ם וְכַדּוֹמֶה - אֵין לָהּ לְאַפְשֵׁר לִבְנֵי הַבַּיִת לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם עַד שֶׁיֻּטְבְּלוּ כַּדִּין.

ב. אִם כְּבָר הִשְׁתַּמְּשׁוּ בִּכְלִי שֶׁאֵינוֹ טָבוּל - הָאֹכֶל לֹא נֶאֱסַר. כִּי הָאִסּוּר הוּא עֶצֶם הַשִּׁמּוּשׁ, אֲבָל אֵין לַכְּלִי הַשְׁפָּעָה עַל הָאֹכֶל. וְלָכֵן, אִם בִּשְּׁלוּ אֹכֶל בְּסִיר שֶׁאֵינוֹ טָבוּל, יֵשׁ לְהַעֲבִיר אֶת הָאֹכֶל לִקְעָרָה טְבוּלָה וְהָאֹכֵל מֻתָּר.

ג. אָדָם שֶׁמִּתְאָרֵחַ אֵצֶל חֲבֵרוֹ וְיוֹדֵעַ שֶׁהַכֵּלִים שֶׁלּוֹ אֵינָם טְבוּלִים - אָסוּר לוֹ לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם. כֵּיצַד יַעֲשֶׂה? יְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ כֵּלִים שֶׁעֲשׂוּיִים מִפְּלַסְטִיק וְיִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם. וְאֵין לוֹ לְהִתְבַּיֵּשׁ מֵחֲבֵרוֹ, אֶלָּא יַסְבִּיר לוֹ אֶת הָעִנְיָן בְּצוּרָה יָפָה, וְאוּלַי יִזְכֶּה שֶׁבַּעַל הַבַּיִת יָבִין וְיַסְכִּים שֶׁיַּטְבִּילוּ לוֹ אֶת הַכֵּלִים, וְנִמְצָא שֶׁזִּכָּה אוֹתוֹ בַּמִּצְוָה.

ד. גַּם אִם חֲבֵרוֹ כְּבָר הִגִּישׁ לוֹ שְׁתִיָּה בְּכוֹס זְכוּכִית, יְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ כּוֹס חַד פְּעָמִית וִירוֹקֵן אֶת הַשְּׁתִיָּה מֵהַכּוֹס זְכוּכִית לַכּוֹס הַחַד פְּעָמִית וְיִשְׁתֶּה. כִּי כְּמוֹ שֶׁלָּמַדְנוּ, רַק הַשִּׁמּוּשׁ בַּכְּלִי הוּא בְּעָיָתִי אוּלָם הָאֹכֶל לֹא נֶאֱסַר.

ה. יֵשׁ מְקִילִים בִּמְקוֹמוֹת צִבּוּרִיִּים כְּגוֹן מִסְעָדוֹת, אוּלָמוֹת וְכַדּוֹמֶה שֶׁגַּם אִם הַכֵּלִים לֹא הֻטְבְּלוּ - מֻתָּר לֶאֱכוֹל בָּהֶם. מַדּוּעַ? כֵּיוָן שֶׁעִקַּר קְנִיָּתָם הוּא לְצֹרֶךְ מִסְחָר וְלֹא לְשִׁמּוּשׁ בַּעַל הַבַּיִת. אוּלָם, יֵשׁ מַחֲמִירִים בְּכָךְ. וְלָכֵן, יֵשׁ לְהִשְׁתַּדֵּל לֶאֱכוֹל רַק בִּמְקוֹמוֹת עִם הַשְׁגָּחָה טוֹבָה, שֶׁשָּׁם גַּם הָאֹכֶל כָּשֵׁר וְגַם הַכֵּלִים טְבוּלִים.

ו. כָּל הַהֶתֵּר בַּסְּעִיף הַקּוֹדֵם הוּא רַק בִּמְקוֹמוֹת שֶׁהַכֵּלִים עֲשׂוּיִים לְשֵׁם מִסְחָר. אוּלָם, כֵּלִים שֶׁל בֵּית כְּנֶסֶת אוֹ מִשְׂרָדִים וְכַדּוֹמֶה - חַיָּבִים בִּטְבִילָה.

 

רעיון שבועי

שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ - הֶחָכָם מִכָּל אָדָם - אָמַר: (מִשְׁלֵי יז', ב')

"עֶבֶד מַשְׂכִּיל יִמְשֹׁל בְּבֵן מֵבִישׁ וּבְתוֹךְ אַחִים יַחֲלֹק נַחֲלָה" (ב')

"מִי אַתָּה?" "אֲנִי הַבֵּן שֶׁל רֹאשׁ הָעִיר", "בְּסֵדֶר, אֲבָל מִי אַתָּה?" "אֲנִי גַּם חָבֵר טוֹב שֶׁל רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה", "כֵּן, כֵּן, אֲבָל בְּכָל זֹאת.. מִי אַתָּה?" אֲנִי הַנֶּכֶד שֶׁל הַמְּשׁוֹרֵר הַמְּפֻרְסָם..." "עֲצֹר! יֵשׁ מַשֶּׁהוּ שֶׁהִשַּׂגְתָּ בְּעַצְמְךָ?? אִם נְנַתֵּק אוֹתְךָ מִכָּל הַקְּשָׁרִים שֶׁמְּחַבְּרִים אוֹתְךָ לַאֲנָשִׁים אֲחֵרִים - מָה יִהְיֶה אָז הָעֵרֶךְ שֶׁלְּךָ?"

יְהוּדִים יְקָרִים, הַמַּלְבִּי"ם הַקָּדוֹשׁ שֶׁאָנוּ מַרְבִּים לְהָבִיא אֶת פֵּרוּשׁוֹ (וְדֶרֶךְ אַגַּב נַזְכִּיר שֶׁשְּׁמוֹ הָיָה רַבִּי מֵאִיר לֵיבּוּשׁ וּבִשְׁנַת תר"ך (1860) הָיָה הָרַב הָרָאשִׁי שֶׁל רוֹמַנְיָה) כּוֹתֵב יְסוֹד גָּדוֹל וְחָשׁוּב שֶׁנִּלְמַד מֵהַפָּסוּק הַזֶּה, וְכָךְ הוּא כּוֹתֵב: "פָּסוּק זֶה בָּא לְלַמֶּדְךָ שֶׁלֹּא תַּחְשֹׁב שֶׁהַהוֹן וְהַמִּשְׂרָה הֵם נַחֲלַת אָבוֹת, אֶלָּא הַכֹּל תָּלוּי בְּהִשְׁתַּדְּלוּת וּזְרִיזוּת! וְגַם הָעֶבֶד, אִם הוּא מַשְׂכִּיל וּמִשְׁתַּדֵּל וְזָרִיז - יִמְשׁוֹל עַל הַבֵּן הַמֵּבִישׁ שֶׁמִּתְאַחֵר וְעָצֵל".

כֵּן, אֵצֶל בּוֹרֵא עוֹלָם הַדְּבָרִים נִמְדָדִים לְפִי מִי שֶׁאַתָּה, וְלֹא בִּגְלַל שֶׁאַתָּה "הַבֵּן שֶׁל..". וּכְהוֹכָחָה לְכָךְ הוּא מֵבִיא אֶת הַסִּפּוּר שֶׁמְּסֻפָּר בְּמַסֶּכֶת יוֹמָא (דַּף עא עַמּוּד ב): מַעֲשֶׂה בְּכֹהֵן גָּדוֹל (שֶׁהָיָה עַם הָאָרֶץ) שֶׁיָּצָא מִבֵּית הַמִּקְדָּשׁ לְאַחַר עֲבוֹדָתוֹ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים. וְהָיוּ כָּל הָעָם הוֹלְכִים אַחֲרָיו לְלַוּוֹתוֹ הַבַּיְתָהּ. וְהִנֵּה, בְּאוֹתָה שָׁעָה עָבְרוּ בְּאוֹתוֹ רְחוֹב גַּם שְׁמַעְיָה וְאַבְטַלְיוֹן שֶׁהָיוּ גּוֹיִים וְהִתְגַּיְּרוּ, עָמְלוּ בַּתּוֹרָה וְנִהְיוּ גְּדוֹלֵי הַדּוֹר. בְּאוֹתוֹ רֶגַע, עָזְבוּ כָּל הָעָם אֶת הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְהָלְכוּ אַחֲרֵי שְׁמַעְיָה וְאַבְטַלְיוֹן. לְאַחַר כַּמָּה רְגָעִים, בָּאוּ שְׁמַעְיָה וְאַבְטַלְיוֹן לְהִפָּרֵד מִמֶּנּוּ, אָמַר לָהֶם: "יָבוֹאוּ בְּנֵי הָעַמִּים לְשָׁלוֹם.." בְּכָךְ, רָמַז לָהֶם שֶׁהֵם בָּאוּ מֵהַגּוֹיִים וְהֵם לֹא מֵעַם יִשְׂרָאֵל, וְהֵם עָנוּ לוֹ: "יָבוֹאוּ בְּנֵי הָעַמִּים לְשָׁלוֹם - שֶׁמִּתְנַהֲגִים כְּמוֹ אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, וְלֹא יָבוֹא בְּנוֹ שֶׁל אַהֲרֹן לְשָׁלוֹם - שֶׁלֹּא מִתְנַהֵג כְּמוֹ אַהֲרֹן..".

יְהוּדִים יְקָרִים, גַּם אִם סַבָּא/אָח/דּוֹד שֶׁלָּכֶם הוּא רַב גָּדוֹל וְצַדִּיק.. חָשׁוּב לָדַעַת שֶׁזּוֹ אָמְנָם "תּוֹסֶפֶת" אֲבָל לֹא "תַּחֲלִיף"...

להזמנת סדרת החוברות "5 דקות תורה" חייגו 050-4141040

תגיות:5 דקות תורהטבילת כלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה