כתבות מגזין

עו"ד אבוהב: "שבת חשובה לכולנו, לא רק לחרדים"

עידן אבוהב, עו"ד חילוני, יוצא בפעילות כדי להגן על שמירת השבת במדינת ישראל. כחלק מכך הוא פועל כדי לסגור בתי מסחר הפתוחים בשבת ולהגביר את האכיפה נגד העסקת יהודים בשבתות. ולמה זה בכלל חשוב לו?

עו’’ד עידן אבוהבעו’’ד עידן אבוהב
אא

בימים אלו, בהם השבת עולה לכותרות, לאחר שבתי עסק בתל אביב קיבלו אישור מהעירייה לפתוח את עסקיהם ביום המנוחה, מפתיע לראות כי אחד מהאנשים שנלחם בכוח נגד ההיתר הזה, ואף עושה הכל כדי לעצור את פתיחתם של בתי מסחר נוספים ברחבי הארץ, הוא דווקא אדם חילוני – עו"ד עידן אבוהב. אם לא הזדמן לכם לשמוע את שמו, נציין כי הוא הקים לפני כשלוש שנים מיוזמתו את העמותה (החילונית)  'למען שבת ללא מסחר', ועם הזמן הלכה פעילותה של העמותה והתרחבה.

"הגישה שלי לגבי נושא שמירת השבת במדינה מתבססת בראש ובראשונה על כך שהציבור החרדי כבר מזמן הפסיד במערכה למען השבת", אומר לנו עו"ד אבוהב. הוא מדבר בפתיחות, ניכר שהוא מכיר היטב את השטח, בין היתר מכיוון שהוא היה בקשר עם עסקנים חרדים רבים, כאשר ביקש להוביל מהלך שיאפשר לצמצם את חילולי השבת ככל הניתן.

"הציבור שומר המצוות אינו מודע לחילול השבת העצום שנעשה בבתי המסחר בשבת", הוא מוסיף, "מהסיבה הפשוטה – הוא לא נוסע בכבישים בשבת ולא מגיע למקומות מסחר, אז הוא גם לא רואה את העוצמה המסחרית שיש לאותם מקומות. הציבור שומר המצוות חושב שאם בדל"ת אמותיו לא נוסעות מכוניות בשבת, אז גם בכל יתר המקומות בארץ זה בסדר, ולצערי המצב הוא אחר לגמרי. בתי המסחר בארץ 'מפוצצים' באנשים, מרכזי הקניות מלאים ובחניות אין טיפת מקום. אנשים לא משערים עד כמה שחילול השבת עצום".

 

שבת חשובה לכולנו

עו"ד אבוהב מדבר ברהיטות, אך אנו מנסים לעצור אותו לרגע, עם השאלה המתבקשת מאליה: אבל אתה אדם חילוני, אז למה זה מפריע לך בכלל?

"זה נכון שאני אדם חילוני, אבל שמירת השבת חשובה לי", הוא מפתיע, "כי בסופו של דבר אני יהודי וחשוב לי שהאופי של השבת יישמר במדינת ישראל. בשנות ילדותי שבת הייתה מילה נרדפת לחוויה ולמשפחתיות, ובשנים האחרונות היא הפכה לשבת של קניות. זה מה שמפריע לי כאן".

אבל דווקא כעו"ד היית אמור להבין שיש מושג הנקרא 'חירות הפרט'. מי שרוצה יכול לכאורה לעשות קניות, ומי שלא רוצה יכול לשבת בבית...

"זהו זה, שדווקא כעו"ד אני מודע לכך שבלי פרהסיה ציבורית אין שום סיכוי לשמור את השבת באופן קולקטיבי, כמדינה", הוא מבהיר. "מה עוד שהפרהסיה הציבורית גם הוכרה על ידי בתי המשפט בישראל כתנאי לשמירת השבת בפן הלאומי.

"אומנם נכון שיש כאן אולי התערבות בחירות הפרט, אבל זה לא החוק היחיד שהמדינה מגבילה בו את חירות הפרט. ברור לי שאם אנחנו מגדירים את עצמנו כמדינה יהודית, אז עלינו לשמור על העקרונות הלאומיים שלנו. שבת היא עיקרון לאומי שמלווה אותנו כעם כבר אלפי שנים. זה חלק מה-D.N.A שלנו. אני חושב שגם חרדי ממאה שערים וגם חילוני שמנפנף על הברביקיו בשבת, שניהם רוצים את היום הזה כעיקרון לאומי".

והוא גם מספר על אבא שלו: "לאבי יש אולפני הקלטות גדולים והסיבה שהוא בחר להקים את העסק שלו דווקא באזור התעשייה בבני ברק, היא כדי שלא יהיה ניתן לכפות עליו לעבוד בשבת. אני זוכר כילד שבאחד הימים הגיע זמר אירופאי וביקש להקליט אצלו שיר בשבת ואבא אמר לו בפשטות: 'אני לא יכול, כי יש חוק שאוסר עלינו את זה'. האירופאי הבין לגמרי. זה היה מאוד פשוט וברור לו".

 

הרעיון: לשנות את הגישה

אז מה אתה בעצם מציע?

"הגישה היחידה שיכולה לדעתי לנצח, היא דווקא הגישה המשפטית. גישה שמאמצת את העקרונות הסוציאליים והלאומיים. לא הדתיים. הרעיון הוא לפנות אל המישור המשפטי ולהישען על חוקי היסוד של מדינת ישראל הקיימים בתחום.

"ניקח לדוגמא את חוק שעות עבודה ומנוחה הקובע איסור העסקת יהודי בשבת. זהו אחד החוקים במסגרתו העמותה שהקמתי למען השבת, פועלת מול משרד העבודה". בנושא הזה אומר עו"ד אבוהב שהוא מעדיף שלא לפרט, עקב כך שהם הצליחו לגרום לפתיחת חקירות בעניין. "ייתכן שבזמן הקרוב יהיו הישגים גדולים", הוא מציין.

"בנוסף", הוא מספר, "העלינו בפני השר ליצמן לפני כחודשיים את הבעייתיות הטמונה בכך שבתי מרקחת בישראל יכולים למכור מכל הבא ליד בשבתות, גם דברים שאינם קשורים לתרופות. כך קורה שאנשים מגיעים אליהם כדי לרכוש תרופה בשבת, אך על הדרך רוכשים צעצועים, חומרי ניקוי ומברשות לשיער. מיותר לציין שבתי המרקחת מעסיקים לשם כך צוות גדול של עובדים הנותן שירות ללקוחות. זה בעייתי מאוד, כי בסמוך להם יכולה להיות חנות מכולת קטנה שלא מתאפשר לה לפתוח את שעריה בשבת, והיא רואה איך שבתי שבבית המרקחת מוכרים כל כך הרבה צעצועים ממתקים ומוצרים והייתה שמחה גם כן למכור. אבל היא מנועה מכך. אז כיצד ייתכן לאפשר לה נזק כזה? יש כאן לכאורה חשד להפרת חוק וגם אי שוויון".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ויש גם זירה נוספת בה פועלת העמותה של עו"ד אבוהב. "למשרד העבודה יש טענה משפטית מאוד תמוהה שמאפשרת לפתוח בתי מסחר בשבת", הוא מספר. "הגישה של המשרד מבוססת על כך שברגע שפותחים בתי מסחר בהם עובדים בני מיעוטים, הרי שהדבר מותר. זו טענה כל כך לא ברורה, כי הרי עניין הפרהסיה קיים גם כשהעובדים אינם יהודים. מה עוד שברגע שמשרד העבודה מעלים את עיניו מכך שנוצר מצב בו בעל עסק יהודי שאין לו יכולת להעסיק עובדים שאינם יהודים – אינו יכול לפתוח את חנותו בשבת, ונגרם לו הפסד, כי החנות המתחרה כן פותחת עסק כזה.

"החוק כביכול אומר לבעלי הרשתות גדולות – אתן יכולות להעסיק בני מיעוטים, רק תדאגו לכך שבעל החברה היהודי לא יהיה נוכח בשטח, אבל אם בסמוך לחנות שלכם תיפתח חנות קטנה עם בעל בית יהודי – הוא ייקנס. ברור שזה בלתי סביר".

אבל רגע, אתה בעצם נלחם רק כדי לסגור את עסקי המסחר, אבל אתה לא עושה כלום כדי שמקומות תרבות ואתרי בילוי ייסגרו. כלומר – השבת תמשיך להתחלל במדינת ישראל...

"נו, טוב, ברור שהשאיפות שלי אינן זהות לשאיפות של הציבור שומר המצוות. ברור שהציבור שמקפיד על שמירת שבת כהלכתה רוצה שיסגרו הכל, ואילו בציבור החילוני רוצים שיהיו מקומות שיישארו פתוחים. אבל בואו נסכם כך – קודם כל נפעל ביחד למען סגירת בתי המסחר בשבת. אחר כך נחזור לריב בנוגע למקומות הבילוי והתרבות".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ובכנות - אתה מאמין שבזכות הפעילות שלכם תצליחו לשנות משהו בשטח?

"אומר את האמת - הייתי אופטימי והאמנתי בכך, כי חשבתי שכפי שבשנת 1984 ניתן פסק דין לעיריית פתח תקווה, שגרסה שמותר לה לפתוח את בית הקולנוע בשבת, ובית המשפט פסק שאסור לה לעשות זאת, כך יהיה גם בנוגע לעיריית תל אביב. הרי בית המשפט אמר לעיריית פתח תקווה כי הסמכות לתת אישור לבתי מסחר לעבוד בשבת אינה בידי ראש העיר אלא בידי שר העבודה, והנה אנו רואים כאן שעריית תל אביב הצליחה לכתוב חוק שמתיר לה לתת היתרי עבודה לבתי מסחר רבים. אז נכון שהעירייה טוענת  שבתי המסחר יעסיקו רק בני מיעוטים ולא יהודים, אבל גם אם זה יקרה - עניין הפרהסיה של שבת, אותה אווירה של שבת ללא מסחר ברחובות, תיפגם כאשר אותם מרכולים ייפתחו. אז כן, הייתי אופטימי עד שניתן פסק הדין הזה, אבל בעקבותיו קצת איבדתי אמון".

אבל למרות הכל אומר עו"ד אבוהב שהעמותה שהוא הקים תמשיך לפעול. "אני מקווה בכל ליבי שנצליח לשנות משהו ואנו מנסים להשפיע על בית המשפט לקבל את העמדות שלנו. כמובן שאם הוא יחליט לא לקבל אותן נהיה בבעיה ואולי גם נפנה לאמצעי חקיקה שייתכן ויסייעו בגיבוש ההגנה על השבת ברמה הלאומית, ויעניקו לכולנו שבת של חופש ושלווה".

תגיות:שבתתל אביב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה