זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: מהו נושא ונותן?

האהבה בין בני הזוג אינה מושתתת על קבלה, אלא דווקא הנתינה. היא זו שמביאה לחיי נישואין מאושרים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חז"ל משתמשים במונח "משא ומתן": "אם חפץ אתה להדבק באהבת חברך, הוי נושא ונותן בטובתו". מה ביאורן של מילים אלה?

במסחר, כל צד נושא ונותן, מעלה רעיונות ומורידם, דן ומתמקח – עד להשגת התוצאה הרצויה. כך בדיוק, מורים לנו רבותינו ז"ל, יש לפעול כדי להשיג אהבה יציבה וקבועה: שב עם עצמך ותדון, באילו דרכים עלי לנקוט ומה הן השיטות והמעשים שבידי לעשות כדי להיטיב לחברי זה, ולגרום לו עונג ונחת. העלה רעיונות והורידם, תדון עם עצמך ותתמקח, עד שתגיע לתוצאה הרצויה.

באותה מידה, אישה החפצה לאהוב את בעלה (או בעל החפץ לאהוב את אשתו) – אל לה להמתין שהאהבה תבוא מאליה, אלא תישא ותיתן עם עצמה, תדון ותחשוב באמצעות העלאת רעיונות שונים כיצד ליזום עבורו מה שישמח אותו ויגרום לו נחת רוח, לפי אופיו האישי ומתוך היכרותה עמו. אם הגשת כוס קפה מיד עם הגיעו לבית משמחת אותו באופן מיוחד, הרי מעתה יש לחשוב כיצד לעשות זאת באופן הטוב ביותר, כגון להגיש את הקפה בכוס נאה ויוקרתית, ובמיקום המתאים ביותר בבית. ואם דווקא ארוחה מוכנה באופן קבוע היא שעושה אותו מאושר בהגיעו לביתו, הרי היא נותנת להכנה זו עדיפות עליונה בסדר יומה העמוס.

בני זוג המרגילים עצמם בכך, יופתעו לגלות עד כמה לאחר אימונים ספורים, מחשבתם פועלת במהירות ומשתמשת בהזדמנויות הנקרות לפניהם, כדי להשיג תוצאות נפלאות. והרווח כולו – של שניהם.

בני זוג שאינם מודעים לעובדה שהנתינה היא שיוצרת את האהבה, ומשמרת אותה גם לאחר עשרות שנות נישואין, אלא מנהלים את חיי הנישואין על פי התחושה הרווחת בעולם, כי האהבה שבלבם לבעל או לאשה באה לידי ביטוי באמצעות קבלה מהאהוב, הרי הם חיים באכזבה תמידית. לאור זאת, אין להתפלא על הכישלון בחיי הנישואין בקרב זוגות רבים כל-כך. שהרי אם מטרת האהבה היא לקבל, כשאינו מקבל – מתבטלת מיד האהבה. וכדברי חכמינו ז"ל במשנה (אבות ה', ט"ז): "כל אהבה שהיא תלויה בדבר, בטל דבר – בטלה אהבה". והתוצאה: אכזבה הגוררת אחריה אין ספור תלונות, ומכאן כדור השלג מתגלגל עד ההרס המחלט, חלילה, של חיי הנישואין, ועד לצער תמידי, כאב, טרדות איומות ודמעות רותחות, ההופכות ללחם חוקם של ילדים, נשים וגברים יום יום.

וזאת יש לדעת. ישנם שני סוגי רגשות שנהוג כיום לכנותם בשם "אהבה". יש רגש יצרי המתעורר לפתע כלפי מאן דהו, ומכונה בטעות בשם "אהבה", בעוד שאינו אלא "תאווה". ויש רגשות טהורים של אהבה אמיתית, שכל כולה היא השאיפה שתהיה נחת רוח לאדם האהוב, אשר כה התפעלנו ממעלותיו. הרגש הראשון הוא ניצוץ שכבה לפתע, כלעומת שבא, עם סיום החומר המבעיר אותו. ואילו הרגש השני הוא קשר רגשי נפלא, המושתת על רצון עמוק לתת ולהעניק לאדם זה. זהו קשר האהבה הקבוע והמדבק בעוז בין הורה לבין ילדיו, בין גנן לצמחיו, בין אמן ליצירותיו, ובין שניים האוהבים זה את זו אהבת אמת.

וכאשר כל אחד מבני הזוג מודע להגדרה הנכונה של האהבה, הרי הוא בונה את אהבתו באמצעות נתינה קבועה, מבלי לערוך חישובים: "מה נתתי וכמה אני מקבל". כך מגיעים שניהם למצב של נתינה הדדית ללא גבולות, ולחיי נישואין מאושרים.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:זוגיותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה