חדשות בארץ

לא עוד בורקס: משרד הבריאות יאסור מכירה של מוצרים המכילים שומן טראנס

מהלך חדש של משרד הבריאות עתיד להוציא לחלוטין את שומן הטראנס מן המזון המשווק בישראל

  • י"ב סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

משרד הבריאות מתכנן מהלך חדש, ובו ייאסר על ייצור, מכירה וייבוא של מוצרים אשר מכילים שומן טראנס בכמות גבוהה. בכלל האיסור יהיו מוצרים כמו צ'יפס, פיצה, בורקס, ג'חנון וכן הלאה. הסיבה: שומן הטראנס מוכר כבעייתי מבחינה בריאותית, והרופאים ממליצים לצמצם את הצריכה שלו, משום שהוא גורם לעלייה ברמת הכולסטרול הרע (LDL) בדם, ובמקביל לירידה ברמת הכולסטרול הטוב (HDL).

מנכל משרד הבריאות, משה סימן טוב, הצהיר אתמול כי "אנחנו מגדלים דור של אוביסים (בעלי עודף משקל), שלא יוכלו להשתלב בעבודה ובצבא. יש תחושת בהילות בנושא הזה. אם לא נטפל היום, אנחנו משמידים את הערך הכלכלי של ישראל".

משרד הבריאות מבהיר כי במסגרת המהלך, יוכלו המאכלים שהוזכרו להימכר – כאשר ימצאו היצרנים תחליפים בריאים יותר לשומן הטראנס. לא מדובר כאן במשהו בלתי ישים: כבר היום, מרבית מוצרי המרגרינה הקיימים בשוק אינם מכילים שומן טראנס, משום שהיצרנים משתמשים בתחליפים בריאים יותר. משרד הבריאות גם מבהיר כי המהלך החדש לא יפגע בכיס של הצרכן, וכי לא תהיה עלייה של מחירים בעקבותיו. לצרכן, מבהיר משרד הבריאות, מגיע לצרוך מוצרים בריאים במחיר סטנדרטי. עוד יצויין, כי יותר למכור מאכלים שיש בהם כמות מזערית של שומן טראנס, וכן מוצרים ששומן הטראנס נמצא בהם באופן טבעי, ולא מוסף באופן מלאכותי.

ישראל אינה הראשונה לאסור מוצרים המכילים שומן טראנס. בשנה הקרובה תיכנס לתוקף בארה"ב ההנחיה של ה-FDA לאסור מכירה של מוצרים המכילים שומן רווי. כבר ב-2004 אסרה דנמרק לייצר מוצרי מזון המכילים שומן טראנס. מחקרים בדנמרק מציינים כי בתוך 3 שנים בלבד ניכרה ההשפעה של האיסור הזה, וכי הוא הציל בערך 14 מתוך 100,000 איש בדנמרק.

המהלך החדש של משרד הבריאות יתווסף למהלך הקודם אותו החל המשרד להפעיל: החל מתחילת שנת 2018, כל מוצרי המזון יקוטלגו באמצעות מדבקות: מוצרים המכילים כמויות גדולות של סוכר, נתרן ושומנים יסומנו במדבקה אדומה, ומוצרים שיש בהם כמויות נמוכות של שומנים – יסומנו במדבקה ירוקה.

על פי דבריו של שר הבריאות, יעקב ליצמן, משרד הבריאות נערך להוציא את שומן הטראנס מן המזון המשווק בארץ, משום שמדובר בגורם תחלואה משמעותי. שומן הטראנס פוגע בשריר הלב, והוא אחד מגורמי התמותה המשמעותיים, בכל רחבי העולם. לכן, לדברי השר, עובד משרד הבריאות למצוא דרכים ליישום של המהלך החדש.

תגיות:בריאותבורקסמשרד הבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה