חדשות בעולם

בחירות בעין הסערה: האם קורבין השמאלני ייבחר לראש ממשלת בריטניה?

השקפת עולם סדורה נגד המערב וישראל, סימפטיה לחמאס ולחיזבאללה – הן עיקרי משנתו של ג'רמי קוברין, מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית. האם יש לקורבין סיכוי להיכנס לדאונינג 10?

  • י"ב סיון התשע"ז
דאונינג 10 (צילום: shutterstock)דאונינג 10 (צילום: shutterstock)
אא

היהודים לא אחראים למעשי ישראל, כמפי שהמוסלמים אינם אחראים למעשי דאע"ש". ההשוואה המקוממת הזאת – בין ישראל לדאע"ש – שייכת ללא אחר מאשר יו"ר מפלגת הלייבור הבריטית, מי שטוען לכתר ראש הממשלה מול יריבתו המכהנת, בבחירות שתתקיימנה בבריטניה ביום חמישי הקרוב.

אין להתפלא. ג'רמי קורבין, מנהיגה הנוכחי של הלייבור, אינו דומה לקודמיו – טוני בלייר וגורדון בראון. מדובר באדם שהנו משוליה הקיצוניים של מפלגת העבודה הבריטית, וכמי שבין היתר מחזיק בעמדות אנטי-ישראליות מובהקות. רק לפני כשבועיים פרסם ה"טלגרף" כי לקורבין היו קשרים עם עמותה אנטישמית ואנטי-ישראלית במשך כעשור. מדובר בעמותת "זוכרים את דיר יאסין", שראשיה הם אנטישמיים מוצהרים וכמה מפעיליה מכחישי שואה בולטים.

על פניו העובדה שאדם כמו ג'רמי קורבין נתפס כמי שיש לו סיכוי מסוים להיבחר לראש ממשלת בריטניה היא לא פחות ממדהימה. עד לפני ימים, או לכל היותר שבועות ספורים, הוא נתפס כקוריוז לא חביב שאין לו כל סיכוי להגיע לבית ברחוב דאונינג 10.

כעת, ימים ספורים לפני הבחירות, המתח בקהילה היהודית בבריטניה גדול. כך כמובן גם בסביבת ראש הממשלה השמרנית מיי ותומכיה. אז מה קרה? כיצד הפך קורבין לאיום, ומהן באמת העמדות של האיש הקיצוני שהצליח "להשתחל" לראשות מפלגת הלייבור המכובדת?

בשיחה שהעניק פרופ' ג'ונתן ריינהולד, סגן ראש המחלקה למדעי מדינה באוניברסיטת בר אין, המתמחה בין היתר בפוליטיקה הבריטית, ל'יתד נאמן', הוא מסביר כי "ההתחזקות של קורבין מול ראש הממשלה מיי בפירוש לא מעידה על כך שהוא פופולרי, אלא שתרזה מיי נחלשה בשל טעויות שהיא ביצעה בקמפיין שלה".

לאחר ההקדמה הזו, מסביר ריינהולד כיצד הצליח קורבין להיבחר למנהיג הלייבור: "הוא מהשמאל הקיצוני של המפלגה. ג'רמי קורבין היה תמיד דמות שולית, שלא כיבדה משמעת מפלגתית. הרבה פעמים הוא לא תמך במפלגה. כשנבחר למנהיג, זו היתה הפתעה גדולה מאוד".

"איך זה קרה? טוני בלייר לקח בזמנו את המפלגה למרכז וניצח 3 פעמים בבחירות, התוצאות הטובות ביותר שהיו אי פעם ללייבור. בעקבות המשבר הכלכלי ב-2008, המפלגה ספגה מפלה, באותם ימים היה זול מאוד להצטרף למפלגה מבחינת תשלום דמי החבר. אז הצטרפו הרבה מאוד שוליים קיצוניים שתמכו בקורבין והביאו לבחירתו, למרות שרוב חברי הפרלמנט מטעם הלייבור מתנגדים לו. הם הרבה יותר מתונים ממנו".

"אני לא מאמין שהוא ינצח בבחירות", מציין ריינהולד, "תרזה מיי הובילה עליו ב-20% ויותר וכעת הפער הצטמצם ל-5%-6%. מיי עשתה טעות קשה בנוגע לביטוח הבריאות לקשישים, כשהכריזה שתקצץ אותו. אני לא חושב שקורבין יצנח, אבל מי היה מאמין שטראמפ ייבחר לנשיא ארה"ב ושבריטניה תתמוך בברקזיט?"

ריינהולד מתייחס לפיגוע הקשה שאירע בתחילת השבוע בלב לונדון. "אם מתקפת הטרור תשפיע, זה יהיה לטובת השמרנים. משום שלקורבין יש רקע של עמידה לצד הקיצוניים", הוא אומר.

גם הרב יונתן אברהם, דיין בבית הדין בלונדון, מסביר ל'יתד נאמן' כי מרבית יהודי בריטניה יצביעו ללא ספק עבור תרזה מיי והשומרנים, ולא לקורבין וללייבור. "קורבין הוא שמאלן קיצוני יחסית לפוליטיקה הבריטית. גם העמדות הקיצוניות שלו נגד ישראל אינן אהודות כאן על בני הקהילה היהודית, בלשון המעטה. כל זה, כאמור, מביא את רוב רובם של היהודים להצביע עבור ראש הממשלה מיי".

תגיות:מוסלמיםבריטניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה