עובדות שלא ידעתם

מוגן, מתוחכם ומופלא: 15 עובדות מדהימות על המוח

לא קיים איבר מתוחכם ומורכב מהמוח האנושי. שום מחשב שהאדם פיתח לא מתקרב במורכבותו ויכולותיו לרמת הקופסא האפורה שעל כתפינו. קבלו 15 עובדות מפעימות על המוח האנושי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. המוח שוקל כ-1.3 ק"ג, ולמרות זאת צורך 20% מכמות החמצן בגוף.

2. המוח בנוי משני חצאים, כל אחד כזה נקרא "חצידור" (המיספרה) וביניהם מחבר גשר הקרוי קורפוס קאלוסום. המוח הגדול כולל את קליפת המוח (קורטקס) הבנוייה כ"גבעות" (גירוסים) ו"עמקים" (סולקוסים). אלה מעניקים לקליפת המוח שטח פנים גדול, הדומה לשטח של עמוד גדול של עיתון.

3. המוח הגדול מחולק לחמש אונות: האונה הקדמית אחראית על תכנון דיבור ותנועה, רגשות ופתרון בעיות. האונה הצדעית (טמפורלית), אחראית על שמיעה וזיכרון. האונה האחורית (אוקסיפיטלית) עוסקת באספקטים שונים של ראייה, והאונה האמצעית (פרייטאלית) עוסקת בגירויי מגע, לחץ, טמפרטורה וכאב.

4. המוח הגדול הוא החלק הגדול ביותר במוח האדם (85% מהשטח). הוא מעורב בתהליכי זיכרון, פתרון בעיות, חשיבה, ותחושה - וגם שולט בתנועה.

5. לעומת המוח הגדול, ההיפותלמוס - אחד האזורים החשובים במוח - שוקל רק 4 גרם. ההורמונים שהוא מייצר אחראים לפעולות בסיסיות וחיוניות רבות, ושולטים, בין היתר, על רגשות, אכילה, שתייה, טמפרטורת הגוף, איזון כימי, שינה והליכה.

6. פרט לשיער, עור הקרקפת והגולגולת, מגנים על המוח מספר מבנים נוספים: שלוש שכבות של קרומי מוח (מנינגס), ונוזל השדרה – CSF הזורם בחלקים שונים של המוח וחוט השדרה.

7. המוח הוא די שברירי, ומי שמגנים עליו מפגיעה פיזית הם הגולגולת, קרומי המוח, ונוזל סמיך שמפריד בין המוח לבין הגולגולת.

8. זעזוע מוח מתרחש כאשר המוח מתנגש בדפנות הגולגולת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

9. כבר לאחר 7 שניות של אובדן אספקת חמצן למוח, יתעוררו מנגנונים שיורו לגוף להפיל את האדם לרצפה. זהו למעשה מנגנון העילפון, שאמור להביא אותנו למצב מאוזן, ולהזרים יותר דם עם חמצן לכיוון המוח.

10. אם חוסר אספקת החמצן יגיע ל-4 דקות, ייגרם נזק בלתי הפיך לרקמת המוח, ולמוות. זוהי הסיבה העיקרית לחשיבות ביצוע ההחייאה מוקדם ככל האפשר, עוד לפני הגעת האמבולנס: כל עיכוב בהחייאה ובאספקת החמצן למוח, יגרום לנזק בלתי הפיך.

11. המפתח לפעולת המוח טמון בנוירונים – תאי עצב שמעבירים מידע ומעבדים אותו. בכל פעם שאנו חושבים, חשים או מרגישים משהו, נוצר קשר בין נוירונים במוח. נוירון אחד יכול להתקשר עם מאות אלפי נוירונים אחרים בצמתים הנקראים סינפסות. כמות הנוירונים הממוצעת של האדם היא 200 מיליארד. במוח של תמנון שוכנים לבטח 300 מיליארד נוירונים.

12. הנוירונים הללו מפיקים כ-70.000 מחשבות מדי יום.

13. אלצהיימר היא מחלה שמשמידה את הנוירונים במוח.

14. בזמן שינה המוח פעיל מאד, יותר מאשר בזמן ערות.

15. מוח של תינוק בן יומו שוקל 350-400 גרם אבל מכיל את כל הנוירונים שיש במוח אדם בוגר. בשנה הראשונה המוח משלש את משקלו.

תגיות:מוחמח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה