סיפורי אמונה

הרב דסלר: "נסעתי 12 שעות ברכבת כדי לומר לך תודה באופן אישי"

מדוע נסע הרב דסלר 12 שעות ברכבת, ולא הסתפק בשיחת טלפון, וכיצד העיר הרב קמיל ברגישותו לבחור שטעה? 2 סיפורים מרגשים על מידותיהם הנאצלות של גדולי ישראל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב חיים וואלקין זצ"ל סיפר כי כאשר היה בחור צעיר בישיבת מיר ולמד עם חברותא, התעורר ביניהם ויכוח על הבנת דברי אחד מהראשונים. השניים החליטו לגשת אל הרב חיים קמיל, אז בחור צעיר בישיבה, ולימים ראש ישיבת אופקים ואחד מגדולי התורה בארץ. השניים ניגשו לפני הרב קמיל והציגו בפניו את סברותיהם השונות. רבי חיים שקע במחשבה וליבן את הדברים, ולאחר כמה דקות פנה אל החברותא, ואמר לו: "הסברא שאתה אומר לא מתאימה כלל וכלל ל'פירמה שלך'".

ממשיך הרב וואלקין בהתרגשות: "כמה מוסר השכל מונח בדברים אלו. לא לומר לשני 'טעית, אינך אומר נכון', אלא אדרבה – לומר לו: 'אתה תמיד אומר כ"כ טוב וסברא זו אינה מתאימה לך, לא מתאים לסברות המצוינות שאתה אומר תמיד'.

"החברותא שב למקומו לא בהרגשה שניצחו אותו והוא לא אומר טוב, אדרבה: ר' חיים קמיל אומר שאני תמיד אומר נפלא ורק עכשיו זה לא מתאים לי", ממשיך הרב וואלקין, ומסכם בהתפעלות: "איזה הרגש דק בעבודת המידות בין אדם לחברו. לכך מגיעים רק ע"י לימוד המוסר".

הרב וואלקין ממשיך ומספר סיפור נוסף על מידותיהם הנאצלות של גדולי ישראל. את הסיפור שמע בעצמו מהרב נחום זאב דסלר, בנו של המשגיח הרב אליהו אליעזר דסלר, בעל ה'מכתב מאליהו'.

כידוע, בזמן מלחמת העולם השניה הצליחו ר' נחום זאב ואמו הרבנית להימלט מאימת המלחמה דרך אוסטרליה, וכך להגיע בס"ד לחוף מבטחים בארה"ב, והגאון רבי אליעזר סילבר זצ"ל מסינסנטי, שהיה מגדולי הרבנים באמריקה, הוא היה זה שסייע בידם להשיג הניירות ולהציל נפשם.

עם סיום המלחמה, הגיע הרב דסלר לארצות הברית לבקר את בנו, והביע את רצונו לנסוע לבית הרב סילבר מסינסטי להודות לו על מאמצי ההצלה. ר' נחום זאב אמר לאביו שהנסיעה לסינסטי לוקחת קרוב ל-12 שערות ברכבת, ואולי כדאי במקום זאת לצלצל בטלפון ולהודות לו על מאמציו. אך הרב דסלר בשלו: הוא רוצה לנסוע ולהודות לו אישית.

למחרת נסעו השניים ברכבת לסינסטי, במשך יום שלם, כדי לפגוש את הרב סילבר. השניים הגיעו לעיר והמתינו בסמוך לדלת ביתו של הרב אליעזר סילבר.

כאשר יצא הרב סילבר לתפילת שחרית, ניגש אליו הרב דסלר והודה לו מכל הלב על מאמציו להצלת אשתו ובנו. לאחר מכן פנה הרב סילבר ושאל: "מן הסתם באתם לעירי בשביל ענין מסוים, אולי אוכל לסייע בעדכם?!" השיב הרב דסלר שכל מטרת בואו היתה להודות לו אישית על עזרתו, ולאחר תפילת שחרית הוא פונה לשוב חזרה לבית בנו בקליבלנד.

אורו פניו של הרב סילבר ואמר: "עכשיו רואה אני מהו כוחו של לימוד המוסר, איך הוא בונה ומיישר את אורחות האדם"...

בעניין זה ראוי לציין את פירושו של הסבא מסלבודקא על דברי חז"ל על הפסוק במלאכי: "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו". כה מבארים חז"ל: ''אם הרב דומה למלאך ה' צבקות - יבקשו תורה מפיהו''. מפרש הסבא מסלבודקא דברים נפלאים: רק אם הוא דומה למלאך ה', כלומר שמידותיו נאצלות מתוקנות – רק אז יבקשו תורה מפיהו ויש ערך לתורתו, ואם חס ושלום אין הוא כך, אין שום ערך לתורתו חלילה, כי רק תורה שבאה עם מידות טובות יש לה קיום.

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:הרב דסלרגדולי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה