חדשות יהדות

מתי נכנסת שבת כשהשמש שוקעת רק בשלוש לפנות בוקר?

בתקופת השנה הזו, הלילה באסטוניה נמשך בערך עשר דקות. מתי נכנסת ומתי יוצאת שבת, אם כך?

  • י' סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מיקומים גיאוגרפיים שונים מציבים אתגרים ייחודיים בפני קהילות יהודיות. אתגר ייחודי כזה, למשל, ניצב בפני הקהילה היהודית באסטוניה, שם היום לעיתים קצר להפליא. כך למשל, ב-23 ביוני, היום הארוך ביותר בשנה, הלילה מתחיל בעשרה לארבע לפנות בוקר ונמשך רק עשר דקות. בחורף, מנגד, כמעט ואין אור יום.

בכתבה מיוחדת של אתר האינטרנט מבית ההסתדרות 'דבר ראשון', מתואר ביקורם של נציגם מישראל, וביניהם הרב ראשי הרב דוד לאו, בבית הכנסת של הקהילה היהודית באסטוניה, שחגג 10 שנים להיווסדו. במסגרת הביקור נערכה דרשת ליל שבת בבית הכנסת בשעה שמונה בערב – הרבה לפני השקיעה.

רב הקהילה, הרב שמואל קוט, הסביר לאורחים כי הפוסקים דנים כבר מאות שנים בדיני קבלת שבת במקומות בהן השמש שוקעת כה מאוחר, אבל למעשה אין הכרעה מוחלטת המקובלת על כולם בסוגיה הלכתית זו. כתוצאה מכך הסביר הרב כי הוא נוהג לערוך את קבלת השבת בשעה שמונה בערב בקיץ, אבל לא פוסק לבני הקהילה להתחיל את שמירת השבת משלב זה.

אולי בגלל המבוכה סביב זמני כניסת ויציאת שבת, מעולם לא התגוררו יהודים רבים באסטוניה. כיום חיים בה 2500 יהודים, אבל גם בין שתי מלחמות העולם לא היתה הקהילה גדולה במיוחד: בסך הכל חיו שם 4,500 יהודים.

בזמן הכיבוש הנאצי הוחרבו כל בתי הכנסיות המקומיים, ובעת המשטר הסובייטי שהוקם לאחר המלחמה, לא הוקמו בתי כנסת. בית הכנסת הראשון מאז מלחמת העולם השניה, לפיכך, הוקם באסטוניה רק ב-2007. בימים אלה, כאמור, הוא חוגג עשור.

תגיות:כניסת שבתשבתזמנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה