חדשות יהדות

האם בדיקת רוק פשוטה תחליף בקרוב את הליך הגיור הרגיל? במכון ’פועה’ טוענים שכן

בימים אלו שוקדים ב'מכון פועה' על קידום פריצת דרך מדעית, על פיה יוכלו בעתיד לקבוע מיהו יהודי – על סמך בדיקת רוק פשוטה. איך זה קשור לגן המיטוכונדרי? קראו בכתבה שלפניכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים אלו שוקדים ב'מכון פועה' על קידום פריצת דרך מדעית, על פיה יוכלו בעתיד לקבוע מיהו יהודי – על סמך בדיקת רוק פשוטה. איך זה קשור לגן המיטוכונדרי? קראו בכתבה שלפניכם

איך לא חשבו על זה קודם? על רקע העובדה המצערת, שבישראל חיים היום למעלה מ-400 אלף אזרחים שיהדותם מוטלת בספק – ב'מכון פועה' מנסים בימים אלו לקדם בדיקות פשוטות שעל פיהן, כך מובטח, יוכלו לזהות ב-100 אחוזים – האם מדובר ביהודים אם לאו.

מומחי גנטיקה והלכה שוקדים בימים אלו על קידום פריצת דרך מדעית, שבמסגרתה יוכלו בעתיד לזהות ולתת תוקף הלכתי לאנשים שטוענים כי הם יהודים, זאת על פי בדיקת רוק פשוטה. מי שאמון על חקר הגן היהודי הוא הרב יוסף כרמל, העומד בראש כולל 'ארץ חמדה' בירושלים.

לטענתו, במידה ואכן יצלח התהליך – בעתיד יוכל כל מי שנושא את 'הגן היהודי' 'לדלג' על הליך הגיור כליל, היות ונוכחות הגן בגופו היא היא ההוכחה לכך, שהוא יהודי על פי ההלכה.

 

הגן המיטוכונדרי – כרטיס הכניסה לעולם היהדות

אז מהו אותו גן 'יהודי'? לדברי הרב דב פופר – יועץ מכון פוע"ה לענייני גנטיקה, מדובר בגן המיטוכונדרי. "בשנים האחרונות עוסקים בארץ ובעולם בדי-אן-איי המיטוכונדרי שנמצא בסביבת התא. מקורו מהאימא בלבד, והוא מועבר הלאה על ידי בנותיה בלבד. ניתן לבדוק את הימצאות הגן על ידי בדיקת דם או דגימת רוק פשוטה", הוא אומר.

לדברי פופר, המחקר עשוי להוות פיתרון עתידי משמעותי, לבעיות שניצבות כיום בפני רבנים האמונים על הגיור. אחת הבעיות היא עולים מחבר העמים למשל, שאין ברשותם תעודות המוכיחות שהם יהודים מחד, ומבקשים להינשא כדת משה וישראל מאידך.

פריצת הדרך הזו אמורה לפתור את הבעיה. "כשרואים שלאדם יש את הגן המיטוכונדרי – הדבר מהווה נדבך משמעותי בסל ההוכחות ליהדותו", אומר הרב פופר.

"כל שניתן לעשות כעת, הוא לחכות לאישור הרבנות הראשית, כדי לקחת את המחקר צעד אחד קדימה", מסבירים במכון פוע"ה.

תגיות:זהותבדיקהרוקיהדותפועה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה