חדשות בארץ

עדות מרגשת מהקרב בעיר העתיקה: "לחשנו ’שמע ישראל’ ולחצנו על ההדק"

הרב אליהו זילברשטרום בן ה-80 חוזר לרגעי המלחמה: "ירינו ופגענו בול, אין לכך שום הסבר אחר חוץ מנס". וגם: מדוע ברחו הליגיונרים עוד לפני שהיהודים נכנסו לעיר העתיקה?

הרב זילברשטרום בטקס (צילום: דובר צה"ל)הרב זילברשטרום בטקס (צילום: דובר צה"ל)
אא

טקס מיוחד התקיים אמש (שלישי) בגבעת התחמושת, לרגל ציון חמישים שנה למלחמת ששת הימים. בין מקבלי התעודות בטקס היה הרב אליהו פרץ זילברשטרום, המשפיע של קהילת חב"ד בשכונת נווה יעקב בבירה, זאת מאחר שגם הוא השתתף בקרבות על העיר.

לאחר הטקס סיפר הרב זילברשטרום לאתר חב"ד על ניסים ונפלאות שנעשו במהלך המלחמה, ופרש בפניהם שלושה סיפורים מרגשים עד דמעות.

בעדותו המרגשת הוא נזכר ברגע בו פרצו כוחות הצנחנים אל העיר העתיקה: "שירתי בגדוד 68, ובמלחמת ששת הימים סיפחו אותי ליחידת מרגמות כבדות. ביום רביעי פרצו כוחות הצנחנים לעיר העתיקה בערך בשעה עשר ובעשר ועשרים כבר נכנסו לסמטאות בהן הסתתרו צלפים של הלגיון הבריטי וצלפו בחיילים עד שלא יכלו להמשיך להתקדם. כל מי שהתקדם – נורה. אנחנו, חיילי גדוד 68 הוצבנו במקום עם המרגמה הכבדה ביותר בשטח שבו נמצא כיום גן סאקר. המג"ד שלנו היה באוויר עם מטוס סיור, והוא טיווח אותנו כך, אל המטרות, בלי מפות ובלי שום כלי עזר נוסף.

"ואז", סיפר הרב זילברשטרום, "הצנחנים שפרצו לעיר העתיקה ביקשו 'סיוע ארטילרי' וקיבלנו מהמג"ד את ההוראה לירות לעבר המטרות. עלינו בקשר ושאלנו כמה מרחק יש בין הכוחות שלנו לכוחות האויב, והתשובה הייתה: 25 מטרים.

"מאוד חששנו", הוא ציין, "כי במרחק קצר היו חיילים שלנו, ולא ידענו מה אנחנו עושים, ובעוד אנו מתבלטים הגיעה הוראה נוספת, והפעם מדרג בכיר יותר בפיקוד: 'לירות'".

הרב זילברשטרום המשיך לתאר בקול חנוק מדמעות: "הידיים שלנו רעדו והעיניים זלגו דמעות. אמרנו 'שמע ישראל' שלא ייפגע חלילה חייל יהודי, לרגע השתררה דממה ואז נשמעו צעקות דרך מכשיר קשר: 'בול, פגעתם בול'. כך זכינו שהצלחנו לפגוע באופן ישיר בעמדת הצלפים הירדנית, והכוחות שלנו יכלו להמשיך לפרוץ לעיר העתיקה. האם זה לא נס?"

 

מערכה ניסית ופלאית

אך בכך לא הסתיים סיפור המופת, שכן בזמן שהכוחות כבשו את העיר העתיקה, מציין הרב זילברשטרום שהגיע דיווח בהול על כך שטור שריון של תגבורת עיראקי מגיע מכיוון בית לחם לירושלים. "המג"ד שלנו ביקש מאתנו לירות מספר פגזים, כדי שאולי אחד מהם ייפגע בהם ויעצור את התקדמותם.

"גם במקרה הזה", סיפר הרב זילברשטרום בקול נרגש, "ירינו פגז מרגמה ראשון והוא פגע בול. פגע בטנק הראשון של השיירה והשמיד אותו כליל. תכף ומיד עשו כל הטנקים 'אחורה פנה' ופרצו במנוסה".

ולסיום הוא ציין את הסיפור המרגש הבא: "רבי אברהם אייזן שהתגורר בשיכון חב"ד בלוד סיפר לי כי לפני מלחמת השחרור הוא התגורר עם משפחת חמיו על יד כולל צמח צדק בירושלים. אחרי שחרור העיר העתיקה הוא חזר לבית הישן כדי לבדוק מה עלה בגורלו, ואז הוא פגש בדרך ערבי שהיה מוכר לו מהתקופה של לפני המלחמה. הערבי סיפר לו שביום רביעי, בו פרצו הכוחות לעיר העתיקה, בשעה ארבע לפנות בוקר, החלו הליגיונרים הירדנים במנוסה. כשהערבים המקומיים שאלו אותם: 'למה אתם רצים? הרי היהודים כלל לא הגיעו', תשובתם הייתה מפתיעה: 'ראינו שהיונים חוזרות לכותל, אז הבנו שהיהודים חוזרים...'"

תגיות:טקסירושליםששת הימים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה