חדשות יהדות

הנער שריגש את יהודי בריטניה, ועבר ברית מילה בבר מצווה: "הרגשתי שאני חייב את זה לעצמי"

הקהילה היהודית במנצ'סטר, אנגליה – עודה מתרגשת מסיפורו של הנער נתן כהן בן ה-13, תושב המקום ובן לאב גוי - שהחליט לעבור ברית מילה דווקא בבר מצווה שלו. בראיון מיוחד עמו, מספר כהן על הרקע המשפחתי ועל הטריגר שהוביל אותו להחלטה המכרעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקהילה היהודית במנצ'סטר, אנגליה – עודה מתרגשת מסיפורו של הנער נתן כהן בן ה-13, תושב המקום ובן לאב גוי - שהחליט לעבור ברית מילה דווקא בבר מצווה שלו. בראיון מיוחד עמו, מספר כהן על הרקע המשפחתי ועל הטריגר שהוביל אותו להחלטה המכרעת.

"אבא שלי לא יהודי, והמשפחה שלי לא שומרת מצוות – אז לא עשו לי ברית מילה כשהייתי תינוק", סיפר לאתר Jeish News. "אבל לפני היום הגדול של בר המצווה שלי, אימא שלי ואני הסכמנו שזו החלטה שאני אמור לקבל לגמרי בעצמי. אנשים אחרים עברו את זה בגיל שמונה ימים, והם לא ממש זוכרים את זה. אני למעשה בחרתי לעשות זאת, אז אני מרגיש שזה הרבה יותר מיוחד בדרך הזו".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אביו של נתן – אנתוני, מעולם לא התגייר. אך לפני שנים אחדות החליט לעבור בעצמו ברית מילה, בתקווה שמעשהו זה יעודד את בנו לנהוג כמותו. אבל נתן חיכה לשעת הכושר שבה הרצון ינבע מתוכו, ולא יהיה משום שמישהו אחר עשה את זה. כן, גם אם מדובר באבא שלו.

לדבריו, העובדה שלמד בבית הספר היהודי 'קינג דיוויד' בעיר – גרמה לו לא פעם לחוש שונה מחבריו, זאת על אף שמעולם לא סיפר להם שהוא אינו נימול. "תמיד כשאנשים דיברו סביבי על ברית מילה, הרגשתי שלא נעים לי ועזבתי את החדר. הרגשתי שאני לא שייך, שאני לא באמת יהודי".

 

"אמרתי לעצמי שאני פשוט יכול לעשות את זה, ושזה ייגמר בטוב"

אלא שלפני כחמש שנים, פגש נתן ברב בעריש דרעזדנר – יו"ר ארגון 'חסידים נוסעים', האמון על פעילות קירוב לבבות בקהילות יהודיות שונות באנגליה. הפגישה ה'מקרית' בין דרעזדנר לבין נתן ומשפחתו, הניבה הסברים מעמיקים על משמעות ברית המילה מבחינה רוחנית – שלאחריהם, לא נותר בנתן צל של ספק. "החלטתי שזה רק ניתוח פשוט, ושאני יכול לעשות את זה. והרגשתי שאני חייב את זה לעצמי", אמר.

ההחלטה לבצע את ההליך הובילה לניתוח עם הרדמה מקומית שנתן עבר אשתקד, לרוע המזל – ללא הצלחה. אבל רוחו של נתן לא נשברה, והוא שכנע את עצמו לעבור את הניתוח שוב, הפעם בלי סיכונים מיותרים ובהרדמה כללית.

למרות שחווה חרדות לפני הניתוח, נתן התאמץ לחשוב מחשבות טובות ולשכנע את עצמו שהוא מסוגל לעשות את זה. "אמרתי לעצמי שאני פשוט יכול לעשות את זה, ושזה ייגמר בטוב הפעם. עברתי את הברית במקביל לחגיגת בר המצווה שלי, ולמרות שהניתוח באמת הצליח – זה היה לא קל. במשך שבוע שלם לא יכולתי לקום מהמיטה. ללכת התחלתי רק אחרי שבועיים וחצי, ולרוץ או לשחות בבריכה – רק אחרי חודשיים".

 

"מרגישים את ההבדל אחרי הניתוח, גם בפן הרוחני"

ולמרות זאת, נתן לא מתחרט לרגע על ההחלטה שלו, ואף מעביר מסר קולח לכל מי שמתחבט בעניין ברית המילה בשל שיקולים כאלה ואחרים. "פשוט צריך לקום ולעשות את זה, מבלי לדחות. זה אמנם יותר כואב כשאתה מבוגר, אבל זה בהחלט שווה את זה – כי אתה זוכה להפוך לחלק מהברית עם אלוקי ישראל. חוץ מזה שממש יכולים להרגיש את ההבדל אחרי הניתוח, ואני לא מתכוון רק לאופן הפיזי של הדבר, אלא גם בפן הרוחני".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

נתן בילה את חג הפסח עם משפחתו בספרד, וכשגילו אורחי המלון את סיפורו המרגש והבינו שבשל הניתוח לא הספיק לחגוג בר מצווה אמיתית, החליטו לחגוג לו בעצמם. "חשבתי שזה ייגמר בכמה תפילות וזהו, אבל החגיגה הייתה ממש גדולה. לא ציפיתי לזה".

ואת מה שהתחיל במלון, המשיכו חסידי בעלז במנצ'סטר. נתן נפגש עם ראשי הקהילה היהודית, ואף קיבל מתנות רבות שאחת מהן היא שמו החדש – משה, שהוענק לו על ידי הרב המקומי. לדבריו, למרות שנדהמו מהעובדה שלא היה נימול, חבריו הביעו את תמיכתם בו כאשר נודע להם מעשהו האמיץ. "מאז אני לובש את הציצית והכיפה שלי בכל יום, וגם עושה מאמץ לשפר את הקריאה בעברית. אני גאה מאוד על ההחלטה שלי, ושמח שהיום אני חלק מהעם היהודי. בעבר הייתי מנותק, אבל עכשיו אני מתחבר מחדש".

תגיות:ברית מילהנערקידוש השםבר מצווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה