חדשות בארץ

בעקבות תרגיל הקונגרס: האם נתניהו יאלץ להשיב כ-100 מליון ד' שקיבל מטראמפ?

האם ממשלת נתניהו תאלץ להשיב את המתנה שקיבלה מחבר הקונגרס הבכיר, בסך שבעים וחמשה מיליון דולר, בנוסף להסכם הסיוע שחתם אובמה? כל התשובות

  • כ"ב אייר התשע"ז
טראמפ ונתניהו (צילום: פלאש 90)טראמפ ונתניהו (צילום: פלאש 90)
אא

בצל ביקורו הצפוי של נשיא ארה"ב בארץ ישראל בשבוע הבא, העיבה בעיה כספית בדמות הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם עם ממשלו של ברק אובמה בספטמבר האחרון אחרי חודשים של משא ומתן.

ומה הקשר לממשל טראמפ? וואלה ניוז חושף כי להסכם הסיוע שחתם אובמה עם נתניהו התווספן עוד כשבעים וחמשה מיליון דולרים, לאחר שטראמפ נכנס לנשיאות. ההסכם עם אובמה קבע סכום סיוע עבור ישראל – 3.8 מיליארד דולר בשנה בלבד.

אובמה, שחיפש איך להוריד את ישראל על הברכיים, דרש כי ישראל תתחייב שתחזיר כל כסף שהקונגרס יבחר להעביר באופן עצמאי בשנתיים הקרובות. ישראל אכן חתמה על כך.

וכאן מתחיל הסיפור. הסנאטור הרפובליקני, לינדזי גראהם, שגיבש את התקציב, החליט כי לישראל מגיעים עוד שבעים וחמשה מיליון דולרים. הסנאטור גראהם, תומך ישראל גדול, אמר ועשה. גראהם, העומד בראש ועדת המשנה לתקציב החוץ בסנאט, ומי שגיבש את הצעת תקציב סיוע החוץ בסנאט – הוסיף עוד 755 מיליון דולר, וטראמפ חתם על כך בתקציב השנתי של ארה"ב.

גראהם אף הוביל בשנה שעברה את ההתנגדות לדרישת ממשל אובמה להפסיק את מנהג תוספות המימון בקונגרס, והקשה במשך חודשים על השלמת הסכם הסיוע הביטחוני, בטענה שהקונגרס אינו צד בהסכם והממשל אינו יכול לחייב אותו במגבלות מימון כלשהם.

השאלה היא האם ישראל, בראשות נתניהו, תצטרך להחזיר את הכסף לממשל טראמפ או לא. גורמים ישראליים המעורבים בפרטי הסכם הסיוע בין ישראל וארצות הברית טוענים כי מאחר שטראמפ כבר חתם על התקציב השנתי, הכולל בתוכו 75 מיליון דולר נוספים להסכם הסיוע, הרי שישראל אינה צריכה להשיב את הכסף.

עוד לדבריהם, "במכתב היה כתוב באופן מפורש שהדרישה היא רק אם הממשל מתנגד לתוספת. מאחר שהנשיא חתם על התקציב, הוא כנראה לא מתנגד לכך".

תגיות:ביקור הנשיאדונאלד טראמפביבי נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה