לאישה

משיקת הספרייה הדיגיטלית הראשונה בישראל חושפת: "אני דיסלקטית"

גלי ניצן, שהשיקה החודש את הספרייה הדיגיטלית הראשונה בישראל, מספרת כיצד הצליחה, על אף הלקות, להוציא תואר ראשון, להקים עסקים ולקרוא 6 ספרים בשבוע. כח הרצון

  • כ"ב אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"כבר כשהייתי בגן אובחנה אצלי דיסלקציה" – מספרת גלי ניצן, שהשיקה החודש את הספרייה הדיגיטלית הראשונה בישראל, ל-ynet. "הייתי בין הילדים הראשונים בארץ שעברו אבחון רשמי. בכיתה א' הילדים כבר קראו, ואני עוד הייתי בשלב ההברות. זה היה עבורי בלתי אפשרי. פשוט לא תפסתי את האותיות".

"המורים לא ידעו איך לאכול את זה, ומי שלקחו את המושכות היו ההורים שלי. קיבלתי שיעורים פרטיים, ובעיקר קיבלתי מהם גיבוי. אני ממש זוכרת את אמי כלביאה שמגנה על הבת שלה בחירוף נפש. כשהמורה שלי בכיתה ז' אמרה לה שלא אוכל לעשות בגרויות, היא שטפה אותה ואמרה לה: 'את תראי שיהיה לה הרבה מעבר לבגרות ולתואר ראשון', וגם דאגה שהמורה הזו לא תלמד אותי יותר.

 "אבא שלי החליט שאני אוהב את המילה הכתובה. הוא היה יושב איתי שלוש שעות ביום, קורא לי סיפורים, ואני הייתי צריכה לקרוא אחריו. ברגעים שהיה לי קשה, ורציתי להפסיק, הוא היה מחבק ומעודד אותי ואומר לי: 'אבא אוהב אותך'.

ניצן מספרת כיצד מילדה דיסלקטית הפכה לנערה שבולעת שישה ספרים בשבוע. "מה שהיה לי לעונש בהתחלה, התחיל להתחבב עליי. מילדה שלא יודעת לקרוא, הפכתי לנערה תולעת ספרים. הייתה לי מוטיבציה מטורפת להמשיך לקרוא עוד ספר ועוד ספר. החברות שלי היו הכי מצטיינות בכיתה, וה-100 היה נשלף להן מהמותן, בעוד שאני הייתי עובדת קשה על 70. הספרים היו המפלט שלי מהמצב הזה. נפתח לי עולם.

"עד היום הקריאה היא צורך קיומי אצלי", היא מספרת. "אני צריכה שישה-שבעה ספרים בהיכון ליד המיטה, שאותם אני מסיימת בתוך שבוע. אם לא יהיו לי את הספרים האלה, אחטוף התקף חרדה".

 ניצן חוזרת לימי ילדותה כנערה דיסלקטית, סובלת משגיאות כתיב רבות ולא מצליחה לקלוט את לוח הכפל. "למרות כל ההתקדמות, בבית הספר היה לי קשה. השלמתי בגרות אחרי שסוללה של מורים פרטיים עבדה איתי מסביב לשעון, והיו לי הקלות – קיבלתי תוספת זמן בבחינות, ואת חלק מהחומר הגשתי כעבודה. מצד שני, לרגע לא היו אצלי מושגים כמו 'לא יכולה' או 'אי אפשר'. ההורים שלי הוציאו את המושגים האלו מהלקסיקון.

"עד היום אני סובלת מאוד משגיאות כתיב ומבלבול בין זכר ונקבה. את הבלוג שלי אני כותבת בקושי רב. יש לי הרבה פדיחות בעבודה, בכתיבת חוזים למשל. את לוח הכפל לא הצלחתי לקלוט עד היום. למדתי במשך השנים לעקוף את הבעיה. מספרי טלפון ומיילים, למשל, אני תמיד מבקשת שישלחו לי בכתב על מנת שאעשה העתק-הדבק.

"סיימתי תואר ראשון במדעי המדינה ובתקשורת. בשנה הראשונה הכרתי את בעלי, ותוך כדי הלימודים כבר חבקתי בת. לפני שבע שנים הקמתי עסק לקידום ולשיווק באינטרנט, ואני גם מרצה על סכנות ברשת והחיים בעידן הדיגיטלי. מובן שלא הפסקתי לקרוא. לפני שנה וחצי פתחתי בלוג בשם שקיבל חשיפה אדירה.

ניצן מספרת על מפעל חייה, שהשיקה החודש - הספרייה הדיגיטלית הראשונה בישראל. "לפני שלוש שנים נחשפתי לנושא הספרים הדיגיטליים והתאהבתי בעולם המטורף הזה. חיפשתי דרך לשלב בין האהבה שלי לספרים לבין הגישה שלי לטכנולוגיה, ופתאום צץ בי רעיון – ליצור מצב שבו אפשר לשאול ספר בספרייה דיגיטלית במקום לרכוש אותו. הגעתי לאורי עידן, המנכ"ל של הליקון בוקס, וסיפרתי לו על החלום שלי. כבר באותו לילה הוא מצא דרך טכנולוגית להוציא את זה לפועל. היום, דרך האפליקציה שפיתחנו, הקורא יכול לקבל כל ספר לתקופה קצרה במחיר מצחיק.

את סיפור חייה מסכמת ניצן במשפטים הבאים: "אני ההוכחה לכך שילד הופך להיות מה שמספרים לו שהוא יהיה. כשאני מרצה בפני קהל של אנשי חינוך, אני אוהבת לפגוש מורים לשעבר ולהראות להם איפה אני היום".

תגיות:דיסלקציהספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה