כתבות מגזין

הרב זמיר כהן: "כשעבדתי על כרך ב’ של ארכיאולוגיה תנ"כית, לא הפסקתי להתפעל"

ספר נוסף בסדרת 'ארכיאולוגיה תנ"כית' ראה אור לאחרונה. הספר מלא בתיאורים מרגשים ובעדויות על ההיסטוריה היהודית. "שוב ושוב אנו נתקלים בעדויות שמאמתות את מה שהיה בימי קדם", מספר הרב

  • כ' אייר התשע"ז
אא

חומות יריחו, מלחמת דוד וגוליית הפלישתי, המשכן בשילה, מזבח יהושע בהר עיבל – אם כל המושגים האלו נשמעים לכם כלקוחים מן ההיסטוריה העתיקה, ייתכן ותופתעו לשמוע שעד היום יש הוכחות ברורות וחותכות המעידות על קיומם והתרחשותם.

את ההוכחות המרגשות לכך תוכלו למצוא כשהן מוגשות באופן מפורט ומרתק בספרו החדש של הרב זמיר כהן – 'ארכיאולוגיה תנכ"ית חלק 2'. האמת היא שכאשר מדפדפים בין דפי הספר החדש, אי אפשר שלא להתפעם. הספר מציג תגליות ארכיאולוגיות מסעירות, אשר מאירות באור יקרות את אמתותו של התנ"ך, והממצאים אשר עולים מן האדמה, מעידים שוב ושוב על ההיסטוריה הגועשת של עם ישראל.

הספר החדש הוא אח לספר הראשון שיצא בסדרה 'ארכיאולוגיה תנכ"ית חלק 1', ובעוד שהספר הראשון ציין עדויות מרתקות למאורעות כמו דור המבול, בסיסו של המגדל הענק שעמד בבבל, שעבוד ישראל במצרים, עדות מצרי בן אותה תקופה על עשרת המכות, ועוד, הרי שהספר החדש חושף תגליות מסעירות לא פחות – החל מכניסת עם ישראל לארץ בימי יהושע בן נון, כיבוש יריחו, העי וחצור. הוא ממשיך בתקופת ההתנחלות בארץ ובהקמת המלוכה בישראל, עיר דוד וירושלים, ומסתיים בסוף ימיו של דוד המלך.

 

ממצאים מרגשים ומפתיעים

כפי שכבר נחשף בספר הראשון בסדרה – קיימים בארץ ובעולם לא מעט ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו במשך העשורים האחרונים, אשר מאששים את המסופר בתנ"ך. כשמדפדפים בין דפי הספר פוגשים בהם שוב ושוב, כשהם מעוררים התפעלות ואמונה.

הרב, מהיכן המקורות המרשימים לספר?

"ישנן תגליות ידועות וישנם שמות תנ"כיים של ערים ומאורעות ידועים מההיסטוריה", משיב הרב, "אבל כאשר מבררים כל נושא היסטורי בפני עצמו בממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו במתחם המדובר, מגלים פרטים מעוררי השתאות שאינם מפורסמים כלל".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

כמו מה למשל?

"ניקח לדוגמא את חומת יריחו. ידוע שחומות העיר נפלו תחתיהן כאשר עם ישראל הקיף את אותן שבע פעמים. אבל לא הרבה יודעים שארכיאולוגים שאינם יהודים הכריזו בפה מלא שחומות יריחו הנפולות שנחשפו מאותה תקופה, מוכיחות בבירור שהן לא נפרצו כמצוי בדרך כלל בעת פלישת אויב, אלא נמצאו נפולות תחתיהן כאילו רעידת אדמה פגעה בהן. כמובן שהכנסנו לספר את תמונות החומות הנפולות. אבל תוך כדי העיון בנתונים גיליתי לפתע דבר מעניין - החוקרים מציירים את שחזור חומות יריחו לפי הממצאים, ומתברר שהחומה שימשה כאחד מקירות הבית בחלק מבתי העיר. הפרט הזה מזכיר מיד את הכתוב בתנ"ך על רחב שהורידה את המרגלים מחלון ביתה אל מחוץ לחומה ולעיר: 'כי בחומה היא יושבת'. והנה לפנינו עדות אקראית מהממצאים הארכיאולוגיים בפרט מרשים שהחוקרים לא התייחסו אליו".  

האם יש ממצאים מעניינים במיוחד, שהפתיעו אפילו את הרב?

"אכן, בהחלט. הפתעה גדולה הייתה עבורי כשגיליתי שהאזור בירושלים שקיבל את השם 'עיר דוד' ומגיעים אליו תיירים מכל העולם לאחר שהתגלו בו ממצאים מרשימים ביותר, אינו באמת עיר דוד, אלא ירושלים הקדומה. זאת בעוד שעיר דוד האמיתית שכנה בחלק העליון יותר, במרחב שבין הר ציון למגדל דוד. למסקנה זו ישנה הלשכה משמעותית מאד. במקרא כתוב שדוד המלך ומלכי בית דוד שאחריו נקברו בעיר דוד. לאור האמור, ובספר מובאות הוכחות ברורות לכך, המתחם הנקרא במשך דורות רבים 'קבר דוד' הוא באמת קבר דוד, ולא כפי שיש הרוצים לערער על הדבר".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

המטרה: לחזק את האמונה

"הממצאים האלו מחזקים באופן ישיר את האמונה", מוסיף ומסביר הרב זמיר, "והם גם מחזקים את שייכות ארץ ישראל לעם ישראל. הדבר כל כך חשוב דווקא בימים אלו, בהם ארגון אונסק"ו ואחרים מנסים לטעון שהגענו לכאן לפני כמה עשרות שנים ככובשים זרים".

הפרקים המופיעים בספר נכתבו לאחר עבודת מחקר מקיפה, שכללה איסוף חומרים מספרי מחקר, ביקורים ברשות העתיקות, סיורים בחפירות ארכיאולוגיות ואינספור שיחות עם ארכיאולוגים וחוקרים בכירים.

האם הארכיאולוגים באופן כללי מקבלים את הנחות היסוד התנ"כיות?

"זה מאוד משתנה", משיב הרב, "ישנם ארכיאולוגים שאוחזים בדעות כפרניות, ומאוד קשה להם להודות בטעויותיהם. אבל מצד שני, אני בטוח שכל ארכיאולוג שמישיר מבט על הממצאים בגילוי לב, אינו מסוגל שלא לראות איך שהם מוכיחים שוב ושוב את המופיע בתנ"ך. זוהי האמת. אי אפשר להתכחש לה. למעשה, כשעבדתי על הספר, לא הפסקתי להתפעל מריבוי הממצאים שהתגלו במאה השנים האחרונות".

וכאשר הרב זמיר מדבר על אותם אלו שרוצים לערער על הדברים, הוא בהחלט מתכוון גם למחלוקות מרכזיות מאוד הקיימות בקרב הארכיאולוגים. "ישנן לא מעט מחלוקות כאלו הקיימות בין הארכיאולוגים לבין עצמם. כי למעשה, היו ארכיאולוגים שניסו לפקפק באמינות הדיווח המקראי אודות תקופת דוד ושלמה, ולעומתם היו כאלו שטענו שהכל אמת. בסופו של דבר, בשנים האחרונות התגלו בעמק האלה ובמקומות נוספים ממצאים המוכיחים את צדקת הארכיאולוגים שצידדו בדיוקם של הפרטים הכתובים בתנ"ך. כל הממצאים הללו מופיעים בספר". 

האם צפוי לצאת גם כרך ג' של ארכיאולוגיה תנכית?

"בהחלט כן, בעזרת ה'. חלק גדול מהכרך השלישי כבר מוכן. הוא פותח בחכמת שלמה המלך ומפעלי הבניה האדירים שלו, קשריו עם ממלכת שבא והמלכה שבאה משם לבקרו, שכפי שמופיע במדרש היא התגיירה ונישאה לו – דבר שנמצאו לו תימוכין בשושלת מלכותית ותיקה באפריקה, בניית בית המקדש, וכל תקופת בית המקדש הראשון. אנו עובדים יחד עם העורך הרב ניסן לברון וצוות הגרפיקה על הכרך השלישי בימים אלו, והעבודה כשלעצמה מרתקת ביותר. אני מקווה מאוד שכבר בקרוב נוכל לצאת בבשורה חדשה".

"בהזדמנות זו ברצוני להודות לעורך, הרב ניסן לברון, ולעורך המשנה, ר' ערן בן ישי, על השקעתם המיוחדת בספרים, כאשר כל אחד מהם מרחיב את היריעה באמצעות הוספת תכנים חדשים מרתקים ומעניינים. ובפרט הרב לברון, שכל טרחת איתור התמונות התרשימים והמפות המרהיבות, וליווי צוות הגרפיקה עד התוצאה המושלמת, נעשית על ידו".

לרכישת הספר החדש "ארכיאולוגיה תנ"כית ב'" כנסו

תגיות:ארכיאולוגיההרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה