קשב וריכוז

ריטלין מוריד משמעותית את שיעור תאונות הדרכים בקרב מבוגרים עם ADHD

מבוגרים עם הפרעת קשב מצויים בסיכון גבוה יותר להיות מעורבים בתאונת דרכים – אבל טיפול תרופתי ייעודי מפחית את הסיכון הזה, כך מצא מחקר שבדי חדש

  • י"ט אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת העובדות הידועות ביותר לרופאים המטפלים במבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז היא הסיכון הגבוה יותר של מבוגרים אלה להיות מעורבים בתאונות דרכים. סימפטומים בסיסיים של ADHD, כמו מוסחות ואימפולסיביות, הם אלה שגורמים לשיעור הגבוה יותר של תאונות בקרב נהגים עם הפרעת קשב וריכוז.

מחקר חדש, עם זאת, של חוקרים מאוניברסיטת קרולינסקה בשבדיה, מצא כי טיפול תרופתי בתרופות ייעודיות להפרעת קשב (ריטלין, אדרל, וכן הלאה) הפחית משמעותית את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. "תאונות דרכים הם גורם מוביל של פציעות ומוות בקרב מבוגרים עם הפרעת קשב", אומר החוקר הראשי, ז'נג צ'אנג. "וזו הסיבה שהחלטנו לבדוק את הנושא הזה".

כדי להשוות את הנתונים, החוקרים בדקו מסמכי ביטוח בריאות אמריקאים בין השנים 2005 ו-2014, וזיהו למעלה משני מיליון אמריקאים מעל גיל 18 שקיבלו אבחנה של הפרעת קשב וריכוז. למעלה משמונים אחוז מהם גם קיבלו מרשם לתרופה כלשהי.

בשלב השני, בדקו צ'אנג ועמיתיו את הנתונים לגבי ביקורים במיון בשל תאונת דרכים שבה מבוגר עם הפרעת קשב היה הנהג - ואז השוו את הנתונים בין החודשים שבהם הפציינטים תועדו כרוכשים את התרופה ובין החודשים שבהם לא נעשה שימוש במרשם.

התוצאה: "גברים עם הפרעת קשב היו בסיכון נמוך יותר ב-38% לתאונות דרכים בחודשים בהם רכשו את התרופה שלהם, ונשים בסיכון נמוך יותר ב-42% כאשר רכשו את התרופה שלהן".

כמובן, רכישת התרופה לא מוכיחה בהכרח שהיא אכן נלקחה ואין אפשרות גם לוודא שבכל מקרה של הגעה למיון התאונה היתה באשמת הנהג עם הפרעת הקשב - אבל עדיין, אומרים החוקרים, הנתונים נראים משכנעים דיים לגבי יכולת הטיפול התרופתי לשפר את בטיחות הכביש של נהגים עם הפרעת קשב.

גם מבוגרים עם הפרעת קשב המקפידים על נטילת תרופה יומית צריכים להיזהר בנהיגה בזמנים מסוימים, עם זאת: בזמן 'הריבאונד' של התרופה, כאשר היא בדיוק היא מסיימת את פעולתה, ובשעות הערב – אחרי שפגה השפעת התרופה כליל.

תגיות:הפרעת קשבהפרעת ריכוזתאונת דרכיםריטלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה