השבת שלי

השבת שלי: פסק זמן קריטי מהמירוץ של כל השבוע. מעיין כפיר מספרת על השבת שלה

איך מתכוננים אצלכם לשבת? מה התפריט השבתי שלכם? איך נראה שולחן השבת? 'הידברות' מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: כתבת 'הידברות' מעיין כפיר מספרת לנו על השבת שלה

  • ט"ו אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"התאוששות נחוצה וקריטית מהמירוץ של כל השבוע. כמובן שגם בשבת אני לא יושבת רגל על רגל כל היום, אבל עצם פסק הזמן מהעבודה מעניק אוורור ומנוחה לגוף ולנפש. בשבת אני גם עם הילדים במאת האחוזים, והם יודעים שאני לא לחוצה כבר לחזור למחשב כדי לסיים מטלות נחוצות. אין טלפון, אין מחשב, אין דדליינים. כשאני מתחילה להילחץ בגלל העבודה שמחכה לי במוצאי שבת, בעלי מזכיר לי שבשבת אנחנו אמורים להרגיש כאילו כל מלאכתנו כבר עשויה, ואני משתדלת לתרגל את זה".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"בדרך כלל ביום שישי בבוקר, אלא אם סופרים הוצאת דגים ועופות להפשרה בחמישי בערב. אני בדרך כלל מבשלת תוך כדי סדר בבית. כשהילדים חוזרים בצהריים הם כמובן מבלגנים מחדש, וגם מתחילים לטעום מהסירים...ואיכשהו, לא משנה אם זה שעון קיץ או שעון חורף, עם שטיפת הרצפות אנחנו בדרך כלל מגיעים לרגע האחרון"

תארי את תפריט השבת שלכם

"אני לא אוהבת בישולים מסובכים וארוכים. ככלל, אני מתחילה תמיד בבישול המנות העיקריות ויודעת שגם עם הזמן קצר – תוך שעה אני יכולה 'להעמיד' את כל השבת. נשאר רק לקנות חלות ויין ואנחנו מסודרים...

"לליל שבת יש מושט או סלמון עם ירקות, בתנור או בסיר. אחר כך – מרק עוף וירקות. לעיתים רחוקות מחליפה את המרק בתבשיל אחר, בדרך כלל קוסקוס עם במיה או עם רוטב אחר שהילדים אוהבים. שבת בבוקר – מכינה בדרך כלל תבשיל של 'הכל בקדרה/תבנית אחת'. למשל תפוחי אדמה ובטטות עם עוף בתנור, או אורז עם ירקות ועוף בסיר אחד, או ספגטי בולונז. על הסלטים אחראי בעלי, שבדרך כלל מכין ממרח חצילים ביתי, חצילים ופלפלים קלויים, סלק אדום מבושל וגזר מרוקאי. הקינוח אצלנו הוא פירות – או עוגה בחושה שאני משתדלת לאפות כמעט מידי שבת: בדרך כלל עוגת קוקוס או שוקולד, או לפינוק מיוחד: עוגת קוקוס שלתוכה מומסת חפיסת שוקולד שלמה...

החלק הכי אהוב עליך בשבת

"יש אישה שלא הכי אוהבת את הרגעים שאחרי הדלקת נרות? פתאום יורד רוגע על כולם, מתחילים לנשום כמו שצריך, ובמקרה שלי – גם מתרווחים על הספה עם חומר קריאה..."

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"הילדים שלנו עוד קטנים ולא יכולים לשבת זמן רב ליד השולחן. לכן, אם אין אורחים, סעודות השבת שלנו די קצרות וממוקדות. אוכלים, שרים קצת, משוחחים קצת על הפרשה, ומשחררים את הילדים לדרכם. אם יש אורחים אז פשוט נותנים לילדים ללכת לשחק מתי שהם רוצים, ורק בודקים מידי פעם שהם גם אכלו משהו... במקרים כאלה שולחן השבת שלנו בהחלט הופך מאד צבעוני ופעיל כשילדים מחופשים, למשל, מופיעים לכמה דקות לסיים את העוף שלהם לפני שהם חוזרים להחריב את חדר הילדים".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"הילדים שלי אוהבים בגדי שבת. אין דבר שהם אוהבים יותר מללבוש את בגדי השבת אחרי המקלחת של יום שישי, ואני משתדלת לפרגן להם את זה – גם אם ברור שיירדמו עוד לפני כניסת שבת, כמו שקורה לא פעם בשעון קיץ. חוץ מזה, יש אצלנו צ'ופרים טעימים מיוחדים שנקנים רק לשבת".

שבת בלתי נשכחת

"יצאנו לשבת חתן של אחיינית ביישוב כפרי ירוק ונחמד. היו לנו אז שני ילדים – תינוקת שזה עתה למדה ללכת ופעוט כמעט בן ארבע. במקום ליהנות מהמשפחה והאירוע, בילינו את כל השבת בריצות מטורפות אחרי שני ילדים שלא רצו לשבת דקה וניסו לסכן את עצמם בכל דרך אפשרית. בשלב מסויים גיסתי היקרה ארגנה משמרות שמרטפות של עשר דקות בין כמה נשים ונערות, כדי לאפשר לנו לנשום מעט... (יותר מעשר דקות היה גדול מידי גם עליהן!) בסופה של השבת המתישה הגענו למסקנה שעד שהילדים גדלים – המקום הנכון להיות בו בשבת הוא כנראה רק הבית שלנו."

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

קוסקוס עם במיה

החומרים:

4 כרעיים

חבילת במיה קפואה

בצל גדול

400 גרם עגבניות מרוסקות (לא רסק!)

כף וחצי פפריקה

חבילת קוסקוס להכנה מהירה

 

אופן ההכנה:

קוצצים את הבצל ומטגנים אותו עד הזהבה קלה.

מוסיפים את העגבניות המרוסקות והפפריקה, מטגנים מעט ובוחשים מידי פעם עד שנוצרת מעין 'ריבה'.

מוסיפים את העוף לתוך הסיר, ממלאים במים עד גובה העוף ומבשלים עד שהעוף רך.

בסיר נפרד מבשלים את הבמיה במים רותחים עד שהיא מתרככת.

כשהעוף מוכן, מוציאים אותו בזהירות מהסיר עם הרוטב, ומכניסים במקום את הבמיה, מערבבים היטב ומבשלים עוד חמש דקות.

מגישים את העוף והבמיה יחד עם קוסקוס.

רוצים לספר לנו על השבת שלכם? כתבו ל: maayan@htv.co.il

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה