חדשות מדע וטכנולוגיה

’היד הרואה’ היא פיתוח רפואי אמיתי, לא חלק מסיפור מדע בדיוני. למי היא מיועדת?

פרותזות לא השתנו הרבה במאת השנים האחרונות – אבל 'היד הרואה' היא פרותזה מסוג חדש לחלוטין, שנועדה להעניק לקטועי זרועות מהירות תגובה דומה לזו של הזרוע שאיבדו

  • י"ד אייר התשע"ז
היד הרואה - באדיבות אוניברסיטת ניו קאסלהיד הרואה - באדיבות אוניברסיטת ניו קאסל
אא

אין הרבה אתגרים קשים יותר מאובדן איברים. אבל כשההנדסה האנושית מתקדמת כל הזמן, גם הפרותזות של היום הן לא הפרותזות של פעם. כך למשל, קבוצת מהנדסים באוניברסיטת ניו קאסל בבריטניה, הצליח לפתח 'יד ביונית' שבתוכה מושתלת מצלמה ממוחשבת. בשימוש בטכניקות בינה מלאכותית, החוקרים לימדו את המצלמה לזהות סוגים רבים של חפצים – ואת צורת האחיזה הנדרשת עבורם. באופן הזה, היד רואה מה החפץ שנמצא לצידה ותופסת בו בצורה נכונה מייד, באופן אוטומטי – בלי שבעל הפרותזה נדרש להפעיל מחשבה וריכוז כדי לתפוס בחפץ כפי שצריך – תהליך בלתי נמנע בשימוש בפרותזות רגילות הקיימות בשוק.

מספר קטן של קטועי ידיים כבר השתמשו בטכנולוגיה החדשה ודיווחו על שביעות רצון. כעת מגייסים החוקרים בעלי מוגבלות מקומיים נוספים כדי שינסו את הפרותזה החדשה.

החוקרים, שהדפיסו את הממצאים שלהם בכתב עת להנדסה רפואית, אומרים כי: "פרותזות השתנו מעט מאד במאת השנים האחרונות. התכנון שלהן הרבה יותר טוב והחומרים מהם הן עשויות הם קלים יותר ועמידים יותר, אבל הן עדיין עובדות באותו האופן.

"לעומת זאת, שימוש בראיית מחשב מאפשר לפתח יד ביונית שתגיב באופן אוטומטית – למעשה, בדיוק כמו יד אמיתית. באופן זה המשתמש יכול להושיט יד ולקחת כוס תה או ביסקוויט בלי שום מאמץ מעבר למבט מהיר בכיוון הנכון.

"עבור רוב הנעזרים בפרותזות, נקודת ההשוואה היא איבר בריא, שבהשוואה אליו הפרותזה נראית איטית ומסורבלת. עכשיו, לראשונה, פיתחנו פרותזה אינטואיטיבית שיכולה להגיב בלי לדרוש מחשבה".

רוב הפרותזות לזרועות הקיימות בשוק נשלטות על ידי איתותים שמתקבלים מהשרירים בעור הגדם. שליטה באיתותים האלה דורשת תרגול, ריכוז וזמן. 'היד הרואה', אומרים החוקרים, תהיה קלה בהרבה לשימוש עבורי קטועי זרועות, שגם כך מתמודדים עם אתגרים לא קלים.

תגיות:ידייםחדשות מדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה