חדשות בעולם

ממציאת הספינר: "רציתי להביא שלום בין ישראל לפלסטינים"

האמריקנית שפיתחה את הצעצוע שכבש את העולם מספרת כי מטרתה המקורית למצוא תעסוקה לילדים פלסטינים שראתה אותם מיידים אבנים כאשר ביקרה בישראל

  • ח' אייר התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

קתרין הטינגר, אמריקנית בת 63 שהמציאה את ה"ספינר" – הצעצוע שכבש את לבבות הילדים ברחבי העולם, סיפרה כי הרעיון לייצור הצעצוע נולד בכלל בישראל, והמטרה היתה שייצור שלום בין ישראל לפלסטינים.

בשיחה ל''גרדיאן'' הבריטי, סיפרה הטינגר כי בשנות ה-80 ביקרה אצל אחותה בישראל, כאשר יום אחד ראתה נערים פלסטינים זורקים אבנים על שוטרים ועל עוברי אורח. באותו רגע החלה לחשוב על המצאה שתעסיק את הנערים ואת הילדים הפלסטינים, ושבמקום להתפרע ישחקו איתו.

הרעיון הראשוני שלה היה לייצר אבן רכה שאותה יוכלו להשליך ביחד עם תסכוליהם, אבל בסופו של דבר היא ויתרה על זה. קתרין חזרה הביתה לאורלנדו שבארה"ב שם חיכתה לה בתה בת ה-7, ילדה מלאת האנרגיה. אז עלה הרעיון שכבש היום את העולם: הטינגר המציאה את ה"ספינר".

''ספינר'' הוא צעצוע קטן בצורת משולש מעוגל. כשמחזיקים במרכזו אפשר לסובב אותו. ילדים רבים אוהבים להתחרות ביניהם מי יכול לסובב את ה''ספינר'' שלו למשך הזמן הארוך ביותר. הצעצוע גם מספק לילדים תעסוקה לידיים, בדומה לצעצוע ה"יו-יו" שהיה להיט בעבר.

"בהתחלה רציתי למצוא דרך לעזור לקדם שלום בין ישראלים לפלסטינים", סיפרה קתרין. "אחר כך רציתי למצוא משהו שיסיח את דעתה של הבת שלי כי הייתי חולה ולא יכולתי לאסוף את הצעצועים שלה או לשחק איתה הרבה, אז התחלתי לשים דברים בתוך עיתון סגור בנייר דבק".

"זה אפילו לא היה אב טיפוס, היא הייתה משחקת עם זה ובכל פעם הצורה הייתה משתנה. זה הרגיע אותה והעסיק אותה. מזה הצלחנו לפתח את הספינר", היא הוסיפה. "אני קצת לא מבינה למה אחרי 20 שנה זה פתאום כזה להיט, אבל אני שמחה שילדים נהנים מזה".

אפשר היה לחשוב שכמי שהמציאה את הלהיט הזה תעבור קתרין לגור בטירה מפוארת, תיסע במכוניות יוקרה ותקנה לעצמה יאכטה. אבל לא כך: היא עדיין חיה בצנעה בפלורידה, ולא הרוויחה אפילו חצי דולר מהצעצוע שנמכר לאחרונה בקצב מסחרר, כאשר אף הספקים לא מצליחים לעמוד בביקוש. בראיון, סיפרה כי היא החזיקה בזכויות על הפטנט במשך שמונה שנים, אבל ויתרה עליו לפני 12 שנה משום שלא הייתה יכולה להרשות לעצמה לשלם 400 דולר לחידוש הרישיון.

קתרין מתעקשת על כך שלמרות ההחמצה הענקית היא לא כועסת ולא מרירה: "אנשים שואלים – 'את לא רותחת? הפסדת כל כך הרבה כסף ותראי איפה את עכשיו'. אבל אני רק מרוצה שמשהו שתכננתי הוא משהו שאנשים מבינים ועוזר להרבה ילדים".

תגיות:ספינרצעצועפלסטינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה