עובדות ביהדות

מה יש בגן עדן, מה עושים שם? 10 עובדות מפתיעות

מה קורה בגן עדן, מה עושים מלאכי השרת עם האדם לאחר שנפטר, היכן נמצאים בעלי התשובה, ובאיזו שעה לומד הקב"ה תורה עם תינוקות של בית רבן? 10 ציטוטים מחזקים ממסכת גן עדן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במסכת 'גן עדן' מובאים דברים נפלאים אודות הנעשה בגן העדן העליון. קבלו 10 ציטוטים מתוכם:

1. בשערי גן עדן נמצאים 60 רבוא כתות של מלאכי השרת: "אמר ר' יהושע בן לוי: שני פתחים שערי כדכוד יש בגן עדן, ועליהם ששים ריבוא כתות של מלאכי השרת, וכל אחד מהם זיו פניו מבהיק כזוהר הרקיע".

2. כאשר אדם נפטר, הוא מתקבל בגן עדן בכבוד מלכים: "בשעה שהצדיק בא אצלם הם מפשיטים מעליו הבגדים שהיו עמו בקבר ומלבישין אותו: 7 בגדים של ענני כבוד, ונותנין בראשו שני כתרים: אחד של אבנים טובות ומרגליות, ואחד של זהב פרויים, ונותנים 8 הדסים בידו, ומקלסין לפניו ואומרים לו: 'לך אכול בשמחה לחמך וגו'', ומכניסין אותו במקום נחלי מים מוקף ב-800 מיני ארזים והדסים ורדים, וכל אחד ואחד מן הצדיקים יש לו חופה בפני עצמו לפי מה שבידו, שנאמר: 'כי על כל כבוד חופה'".

3. כל נפטר זכאי לנהרות חלב, יין, אפרסמון ודבש: "וכל אחת ואחת מושכים לו הימנה ארבע נהרות: אחת של חלב, ואחת של יין, אחת של אפרסמון, ואחת של דבש".

4. 60 ריבוא מלאכים עומדים על ראש כל צדיק: "וכל חופה וחופה למעלה הימנה גפן של זהב ושלשים מרגליות קבועות בתוכה, וכל אחת מהן מבהיק כזיו נוגה, וכל חופה יש לה שולחן של אבנים טובות ומרגליות, וששים ריבוא מלאכים עומדים על ראש כל צדיק וצדיק ואומרים לו: 'אכול דבש, שעסקת בתורה שנמשלה לדבש, שנאמר: 'ומתוקים מדבש וגו''",

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
5. הקב"ה נכנס למחיצתו של כל נפטר: "ובכל יום הקב"ה מתחדש עליהם ארבעה משמרות, ואלו הם: משמר ראשון נעשה כקטן ונכנס למחיצת קטנים ושמח שמחת קטנים; משמר שני נעשה כבחור ונכנס למחיצת בחורים ושמחת בחורים; משמר שלישי נעשה בינוני ונכנס למחיצת בינוניים ומשמח שמחת בינוניים; משמר רביעי נעשה כזקן ונכנס למחיצת זקנים ומשמח שמחת זקנים".

6. כל חופה זוכה ל-60 פרגודים של ענני כבוד: "וכן לכל חופה ס' פרגודים של ענני כבוד. לפנים ממנה גן עדן ובה שלש מאות ועשרה עולמות שנאמר להנחיל אוהבי י"ש (בגימטריא ש"י),

ובהם ז' כתות של צדיקים: כת א' הרוגי מלכות כגון ר' עקיבא וחבריו, כת ב' טבועי ים, כת ג' ר' יוחנן בן זכאי וחבריו ותלמידיו, ומה כוחו של ריב"ז שהיה אומר: 'אם היו כל הימים – דיו, שמים וארץ – יריעות, וכל בני אדם – לבלרים, וכל העצים – קולמוסים, אינם יכולים לכתוב מה שלמדתי מרבותיי ולא חסרתי מהם דבר ככלב המלקק מן הים'. כת ד' אלו שירד הענן וכסה עליהם, כת ה' של בעלי תשובה, שהבעלי תשובה עומדים במקום שאין הצדיקים יכולים לעמוד. כת ו' רווקים שלא טעמו טעם חטא מימיהם. כת ז' ענווים הנדושים שיש בהם מקרא ומשנה ודרך ארץ, ועליהם הכתוב אומר: 'וישמחו כל חוסי בך לעולם ירננו  ותסך עלימו ויעלצו בך אוהבי שמך וגו'',

והקב"ה יושב ביניהם ומראה להם את התורה, שנאמר: 'עיני בנאמני ארץ לשבת עמדי, הולך בדרך תמים הוא ישרתני'. ועליהם הכתוב אומר: 'מעולם לא שמעו לא האזינו, עין לא ראתה אלוהים זולתך יעשה למחכה לו, אמן'.

7. מלאכי החסד מרקדים לפני הנפטר: "שבעה שערים יש בגן עדן וכל השערים בתים ועליות, ואורך הבתים מאה ריבוא מילין וכל אחד ואחד מן הבתים יש בו 100 מלאכי השרת, ומלאכי החסד לפניו מרקדים לפניו ומזמרים, ואותם חופות מעוטרים מ-800 וורדים, וכשיבוא הצדיק לפניהם בבגדיו, אלו מפשיטים אותם הבגדים מעליו ומלבישין אותו ח' בגדים של משי וענני כבוד מקיפין אותו מכל צדדיו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ומשם מוציאין אותו לחופת ארבע נהרות של הוד ומעדנים אשר שם היין והדבש ושותים הצדיקים מהם. ובראש כל חופה גפן של זהב נטועה, ואבנים טובות תליות.

8. מי זוכה לשבת בגן עדן? כה דברי המדרש: "במעלה ב' יושבין עליו אנשי צדק שלא שלחו ידיהם בממון אחרים ולא נתנו עיניהם להביט בנשי חבריהם, ומלאכים משמשים ומצחקים לפניהם  בכל מיני שחוק, ונהרות של אש רצים לפניהם, וריח נודף מכל מיני בשמים.

במעלה ג' לומדי תינוקות שעשו מלאכתן באמונה, ומלאכים משחקים לפניהם בכל מיני שחוק, והם לומדים עימהם, ועורכים לפניהם שולחנות של כסף וזהב, ובכל יום טובלים בנהרות של אפרסמון, ואח"כ אומרים שירה.

במעלה ד' יושבים אנשים שגידלו בניהם ללמוד תורה ושכרם מוכפל מכל השכירות האלו.

במעלה ה' יושבים פרנסים ומנהיגי הצבור באמת וביושר ולא גאה לבם עליהם ושכרם הרבה ומוכפל משל מעלה.

במעלה הו' יושבים אותם שנתנו צדקה ושכרם הרבה מאד.

במעלה הז' יושבים עליהם עניים וגרי הצדק, ונהרות של אפרסמון רצים לפניהם, וכל צדיק וצדיק יש לו חופה בפני עצמה ומלאכים משמשים לפניהם, וחמה ולבנה מרקדים לפניהם, וכל צדיק וצדיק יש לו כתר על ראשו לפי כבודו. כל זה יש בגן, אכן בעדן - אשרי שיזכה לראות".

9. בהמשך המדרש, מציין רבי אליעזר למי נברא גן עדן. כה דבריו: "ואתחיל לכתוב שבח של העדן ולמי נברא עד המעלה של שתים עשרה: 'ואלו הן הי"ב מעלות: המעלה הא' ליראי חטא, המעלה הב' לגומלי חסדים, המעלה הג' לקוברי מתים, הד' למבקרי חולים, הה' לסופרי אמת, הו' למלווים לעייפים, הז' למגדלי יתומים, הח' לעושי שלום, הט' למלמדי לעניים, הי' למוסרי נפשם לייחוד השם, הי"א ללומדי תורה, הי"ב לדוד מלך ישראל ולחבריו ולשאר מלכי אמת כגון: שלמה ויאשיה וחזקיה". ממשיך רבי אליעזר: "ובכל אלו המעלות יש שמחה ושחוק ושירות וכבוד גדול לכל צדיק וצדיק. ועוד יש שם עניינים הרבה שאין אדם יכול לספר אחת מני אלף. עד הנה דברי ר"'א".

10. בהמשך המדרש מצוין כי הצדיקים נמצאים בגן עדן בשבע חופות נפרדות אלו מאלו כפי מעלתם:

המעלה הראשונה היא מעלת אותם הנקראים צדיקים והם כל אותם השומרים ברית קודש בעולם הזה, ושלטו ביצרם ואח"כ שמרו תורה. כנגדם למעלה משרתי עליון אותם המלאכים הנקראים אראלים, ראש המעלה הזאת יוסף  הצדיק בן יעקב והוא המשרת בחופה הראשונה שהיא היכל הראשון  אשר בגן עדן.

המעלה השנית היא מעלת אותם הנקראים ישרים והם הישרים בדרכיהם ובכל מה שעושין בעולם הזה ביושר לבם בלא הרהור דברים רעים, וכל מעשיהם ישרים לנגד בוראם. כנגדם למעלה אותם המלאכים הנקראים חשמלים, ואלו  הם לפנים ממעלת הצדיקים, ועל אלו ואלו נאמר: 'אך צדיקים יודו לשמך ישבו ישרים את פניך'.  וראש המעלה הזאת פנחס בן אלעזר והוא המשרת בחופה הזאת שהוא ההיכל השני בגן עדן.

המעלה השלישית היא מעלת אותם הנקראים תמימים והולכים בעולם הזה בתמימות לבם ואינם מהרהרים אחר מידותיו של הקב"ה והשתדלו במעלות הראשונים בצדק וביושר בתוך לבבם ושמרו דברי התורה והמצות. כנגדם למעלה אותם המלאכים משרתי עליון הנקראים תרשישים, וראש המעלה הזאת אלעזר בן אהרן הכהן המשרת  בחופה זאת שהוא היכל השלישי בגן עדן.

המעלה הרביעית היא מעלת אותם הנקראים קדושים, והם דכתיב בהו: 'לקדושים אשר בארץ המה ואדירי כל חפצי בם', ואלו הם שכל המפתחות שערי גן עדן ברשותם, ובעת שהעמוד אשר באמצע הגן נוסע ומנגן מאליו הרקיע אשר  על גן עדן חוזר, אלה יוצאים תחילה לקראת בוראם מתקרבים אצל העמוד, והאיש לבוש הבדים אוחז בארבע הטבעות אשר ברקיע, ועמוד הרקיע מכה בטבעת אשר במזרח הרקיע, וכל האילנות אשר בגן מרננים ומשבחים, ואזי כבוד אלוקי ישראל בא, ועליו נאמר: 'והנה כבוד ה' אלוקי ישראל בא מדרך הקדוש, והארץ האירה מכבודו', זה גן עדן. ומעלת קדושים אלו פותחין תחלה ואומרים: 'קדוש קדוש קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו', ועל מעלת קדושים הללו הוא אהרן הכהן קדוש אלוהיו.

המעלה החמישית היא מעלת בני תשובה אשר שברו דלתי נחושת ושבו לקונם כראוי. כנגדם למעלה היא מעלת משרתי עליון קדוש, ומכון מעלתם היא למעלה במקום אותם הנקראים אופנים, ואין מי שישיג מעלתם של אלו כי גבוה מעלתם מאד, ונועם השם מגיע אליהם מזוהר התשובה העליונה אשר עין לא ראתה, וכל הצדיקים נכווים מחופתם של אלו, ואפילו הרשעים שבגיהינום רואין זוהר מעלתם וצועקים ואומרים: 'ריבון העולמים משוי פנים יש בדבר! אנו ושבחופה הגדולה ההיא חטאנו יחד ועברנו דרך התורה יחד, ומפני מה יש להם המעלה הגדולה ההיא ואנו בני צלמות מבור גיהינום?'

מיד נזדמן להם ברקיאל המלאך ואומר להם: 'שוטים שבעולם נוח לכם שלא תצאו לעולם, אותם חבריכם חטאו כמוכם והרהרו תשובה לאחר כן וחזרו לקונם ולפיכך זכו לכל הכבוד ההוא', ומנשה מלך יהודה ממונה עליהם.

המעלה השישית היא מעלת תינוקות של בית רבן שלא חטאו והיא מעלה פנימית יותר מאלו ובכל יום ויום מטטרון שר הפנים יורד דרך העמוד ולומד להם תורה ומחיצתן גדולה מכולם, ובחצות הלילה עולים למתיבתא עילאה והקב"ה  לומד להם תורה ומשתעשע בה. כנגדם למעלה אותם הנקראיםכרובים ועליהם נאמר: 'את מי יורה דעה ואת מי יבין שמוע, גמולי מחלב עתיקי משדים', וראש המעלה הזאת למטה הוא  יהושע נער משרת משה.

המעלה השביעית היא מעלת אותם הנקראים חסידים והיא מעלת פנימית על הכל. כנגדם למעלה הוא מעלת החיות הנקראים שם על פתח ההיכל הזה. ז' פתחים יש לחומה השביעית הזאת כנגד שבע מעלות הללו וכל מעלה מאלו נכנסת  בפתח למעלה ההיא והשומרים עומדים על כל פתח ופתח. כת צדיקים נכנסין בפתחם כת ישרים נכנסין בפתחם, וכן כל מעלה ומעלה משבע מעלות הללו".

המסכת מסתיימת בתפילה הבאה: ויהי רצון מלפניך ה' אלוהינו שיהא חלקינו עימהם, אכי"ר.

העיתונאי דודו כהן והרב זמיר כהן בתוכנית מיוחדת בה תשמעו תשובות לכל השאלות שלא היה לכם את מי לשאול. בתוכנית זו הם מנסים להידרש לשאלה: מה היהדות נותנת לנו בעולם הזה, מעבר למה שמובטח בעולם הבא? האם מדובר רק במגבלות ואיסורים, או שיש עומק נוסף לדברים? ואם כן, מדוע אנו לא תמיד חשים בו? וכן: האם עדיף לשמור רק חלק מהמצוות - או לא לשמור בכלל?

תגיות:גן עדןהעולם הבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה