חדשות יהדות

מתחם ציונו של הבבא סאלי ישופץ בקיץ הקרוב

15 מיליון שקלים יידרשו להשלמת הפרויקט, שיכלול שיפוץ קברו של הבבא סאלי הקדוש בנתיבות

  • ו' ניסן התשע"ז
ציון הצדיק הבבא סאלי (צילום: פלאש 90)ציון הצדיק הבבא סאלי (צילום: פלאש 90)
אא

כ-600 אלף איש פוקדים מדי שנה את מתחם ציון הקבר של הרבי ישראל אבוחצירא ואשתו הרבנית מרים בנתיבות.

השר אריה דרעי הורה לאחרונה להעביר תקציב של כ-8 מיליון שקלים להקמת מבקרים ומורשת על הבבא סאלי הקדוש. התקציב מגיע משני משרדים - המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ומשרד הדתות - שיעבירו את הסכום במשך שלוש שנים. יתרת התקציב, כ-8 מיליון שקלים נוספים, תגויס מתרומות במבצע שיתחיל אחרי חג הפסח, ובסך הכל יידרשו כ-15 מיליון שקל להשלמת הפרויקט.

הבוקר (ראשון) חושף משרד האדריכלים איבגי-קרמן את חידוש המתחם. "הדבר הבולט ביותר בשיפוץ מתחם הקבר הוא הסגנון האדריכלי והעיצובי. במקום אספלט, פחונים ואבן ירושלמית — הפרויקט יעטה ארשת מרוקאית מובהקת, במחווה לסביבת מגוריו של הרב ב-60 השנים הראשונות לחייו במרוקו, טרם עלותו לישראל", מסביר האדריכל אשר איבגי.

"החניון הציבורי הועתק אל מחוץ למתחם מבני הקודש. במקום החניון הנוכחי תהיה רחבה גדולה שתאפשר למתפללים להתכנס יחדיו ותיצור רצף בין שרשרת המבנים. משכן הקבר יישאר מרכז המתחם העתידי, בשטח של כ־1,400 מ"ר על פני קומה אחת", מוסיף איבגי לתאר.

נוסף על כך, הפרוכת העתיקה תוסר ובמקומה ייעטף הציון מחדש באבן ועליה חריטה. במתחם יהיו  חדר לשימושו של הרב ברוך אבוחצירא, בית-כנסת, משרדים, חדרון עם חלון צפייה אל הקבר לשימוש הכוהנים שאינם מורשים להיכנס לחלל, אולם כנסים לקהילה וכולל נפרד.

כמו כן, במקום ייבנה מרכז מורשת ומבקרים שיתוקצב וימומן על ידי הממשלה. במרכז יהיו מוצגים אותנטיים של הרב המנוח, כמו הגלימה, הגביע, כתבי ידו וספרי תורה שכתב אביו. מדובר בנכסים ששווים עצום מבחינה נוסטלגית וכלכלית, והם יהיו מוגנים בתנאים מיוחדים. בקרת אקלים תמנע פגיעה במוצגים, והמבקרים יוכלו להעשיר את דעתם בעזרת תמונות וסרטונים.

שיפוץ המתחם יכלול שינוי משמעותי נוסף: סככות ההתארגנות ואזורי הסעודות הורחקו לקצה המגרש. שני מבני אבן חדשים ישמשו בתי מדורה חדשים, שימשו להדלקת נרות לעילוי נשמתו של הבבא סאלי.

בעוד כחודשיים יחל גיוס הכספים, בשאיפה שעבודות החידוש יחלו בקיץ הקרוב, מבלי להשבית את הפעילות במתחם. בנוסף, מספר הליכים עדיין לא הושלמו, כמו אישורי בנייה וסיפוח שטח קטן בקצה המתחם.

תגיות:הבבא סאלינתיבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה