מקבצי שו"ת - שאל את הרב

דגים בליל הסדר, חורים שחורים על פי היהדות, וממתי יש ליטול ידיים לילדים קטנים?

מקבץ שו"ת 35# – 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אני עובדת במקום שיש בו 2 שעוני נוכחות. האחד מקדים בכמה דקות. האם אני יכולה לחתום כניסה בשעון שמקדים ויציאה בשעון המדוייק, ובכך ל"הרוויח" את הדקות של ההפרש בין השעונים? אני יודעת שהמעסיקים מודעים לכך שיש הפרש בין השעונים.

אסור לעשות זאת בכוונה תחילה. זה גזל.

* * *

2. האם קינואה כשרה לפסח, או לא?

קינואה אינה חמץ, אלא היא בגדר "קטניות", וממילא לפי מנהג הספרדים שאוכלים קטניות בפסח – מותר גם לאכול קינואה בפסח. אולם מנהג האשכנזים שלא לאכול כל מה שהוא בגדר "קטניות" בפסח (ועיין עוד בשו"ת שמע שלמה חלק ו' חלק אורח חיים סימן ד', וספר דבר חברון על המועדים עמוד ס"ז).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. האם אסור לאכול דגים בליל הסדר?

אין שום מניעה לאכול דגים בליל הסדר, ואדרבה, יש שכתבו שיש עניין לאכול דגים בליל הסדר על פי הגמרא במסכת סוטה (דף י"א עמוד ב'), שנשים צדקניות במצרים זימן להם הקב"ה דגים קטנים בכדיהן, והיו מאכילות בעליהן דגים אלו (יעויין בסידור היעב"ץ, וביפה ללב אורח חיים סימן תע"ג אות י"ג, וסימן תע"ו אות ד', ובכף החיים סימן תע"ו אות כ"ג).

* * *

4. כאשר המכשיר של ה"רב-קו" באוטבוסים לא עובד, הנהג לא גובה תשלום אלא מעלה את כל הנוסעים בחינם. הסיבה, על פי הבנתי, היא שלמי שיש כרטיס "רב-קו" ככל הנראה לא מביא כסף במטבעות, ולכן יכול לעלות בחינם. האם מבחינה הלכתית זה בסדר? האם מי שיש עליו כסף במטבעות בנוסף לרב קו, צריך לשלם? או שאין בעיה לעלות מבלי לשלם? תודה רבה, ושבת שלום.

החוק קובע שאם הרב קו תקול אין חובת תשלום.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

 

5. מהי גישת היהדות לגבי חורים שחורים בחלל?

תחילה חשוב להבין ש"חור שחור" אינו מושג מוזר כל כך כפי שנוטים לחשוב.

"חור שחור", במושגי הפיזיקה, הוא בסך הכל הוא כוכב ענק שסיים את חייו, אשר בעקבות גודל המסה שבו – כח המשיכה שלו גרם לו לקרוס לתוך עצמו. כל כוכב בנוי מחלקיקים, וחלקיקים אלה יכולים להתפזר או להתאחד. "חור שחור" הוא תופעה של כוכב שעדיין קיים, עם אותה כמות של מסה בדיוק, אשר כל חלקיקיו התאחדו בצפיפות גדולה לנקודה אחת. בגלל גודל המסה שבו, יש לכוכב זה כח משיכה חזק מאוד, שמושך אליו עצמים קטנים ממנו (כמו כל כוכב גדול, אשר שדה הכבידה שלו מושך עצמים קטנים ממנו), ומאחר שהאור אינו נמלט ממנו – הוא נראה כמו חור שחור. אך זה הוא לא באמת "חור" ביקום, כי אם פשוט מסה של כוכב בעל כח משיכה חזק מאוד בנקודה צפופה ביקום.

עם זאת, קיומם של חורים שחורים עדיין לא הוכח. זו תיאוריה פיזיקלית מקובלת, אך ישנם פיזיקאים שחולקים עליה וטוענים כי "חורים שחורים" אינם קיימים במציאות, או שונים מאוד ממה שנטען עד כה.  בכתבה שהתפרסמה לאחרונה בידיעות אחרונות נכתב: "סטיבן הוקינג: אין כזה דבר חורים שחורים"

"הפיזיקאי הדגול מודיע: הסתירות במדע שקשורות לחורים שחורים רבות עד כדי כך שהוא מעדיף לטעון שהם כלל לא קיימים" (אסף גולן | 26/1/2014).

ביהדות ישנה התייחסות לגודל היקום ולמספר הכוכבים שבו, אך איני מכיר התייחסות מיוחדת לחורים שחורים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

6. האם בעל ואישה יכולים לשתות מאותו בקבוק מים קטן כאשר האישה נידה? או שהמים שבבקבוק נקראים שיירי משקה של האישה ולכן אסור לבעל לשתות מהם?

אסור לבעל לשתות ישירות מבקבוק שאשתו נדה שתתה ממנו בפיה, וכדין שיירי משקה של האישה בזמן נידתה – שאסור לבעל לשתות מהם (כמבואר בשלחן ערוך יורה דעה סימן קצ"ה סעיף ד'. וע"ע בשו"ת דברי דוד חלק א' חלק יורה דעה סימן מ"א אות ד' ד"ה ולאור, שאסר אפילו אם מדובר בבקבוק גדול).

* * *

7. האם מותך לחתוך ביצים בשבת עם פורס ביצים? ועוד שאלה, האם מותר לחתוך סלט דק בשבת? ומאין זה לקוח?

1. מותר להשתמש בשבת בסכין "מקצץ-ביצים" (שמירת שבת כהלכתה החדש פרק ו' סעיף ג', והערה י"ב בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל).

2. לפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, מותר לחתוך פירות וירקות בסכין אפילו באופן דק מאוד בשבת, ובתנאי שזה נעשה לצורך שימוש מידי. ויש נוהגים ממדת חסידות, לחתוך את הפירות או הירקות חתיכות גדולות קצת, והמחמיר  לעשות כן – תבוא עליו ברכה (שו"ת יחוה דעת חלק ה' סימן כ"ז).

ומנהג האשכנזים, לחתוך את הפירות והירקות חתיכות גדולות קצת, גם כשזה נעשה לצורך שימוש מידי (ראה משנה ברורה סימן שכ"א ס"ק מ"ה).

* * *

8. האם יש חיוב ליטול ידיים לילדים קטנים בשחרית? ומאיזה גיל זה בגדר חיוב?

ראוי ליטול ידיים לתינוק מיום הברית. אולם אין חובה עד שהגיע לחינוך.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. אני לומדת פסיכומטרי כרגע, וניגשת למבחן בעוד שבועיים וחצי. אני לא מצליחה כל כך ללמוד בבית שלי, ובאופן כללי מצליחה יותר ללמוד עם פרטנר. האם מותר לי ללמוד בקבוצת לימוד עם גברים? ואם לא תהיה בה עוד אישה חוץ ממני – האם מותר?

אם את לא צריכה להיות מעורבת איתם, ויכולה להיות בצניעות ויראת שמיים, אין איסור.

* * *

10. האם מותר להשתמש בקפסולה שיש בה ג'לטין (לא מדובר בתרופה, אלא בתוסף מזון – ויטמינים וכו')?

נהגו להתיר בתרופות.

תגיות:שאלות ותשובותשו"תפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה