חדשות מדע וטכנולוגיה

מחקר חדש מאשר: עיוורים מלידה שומעים ומריחים טוב יותר מאנשים רואים

מוחו של האדם העיוור, אומרים החוקרים, עובר שינויים מבניים ותפקודיים כדי לפצות על המידע הוויזואלי החסר

  • כ"ח אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מוחו של אדם עיוור מלידה יוצר קשרים חדשים בהיעדרה של אינפורמציה ויזואלית, מה שגורם לכך שחושיהם האחרים של העיוורים – חוש השמיעה, חוש הריח וחוש המישוש – מפותחים הרבה יותר מאשר אצל האוכלוסייה הכללית, כך מצא מחקר של המכון למחקר עיניים במסצ'וסטס.

אבל לא רק חושים אחרים מפותחים יותר אצל עיוורים –גם תפקודים קוגניטיביים כמו זיכרון ושפה, עובדים אצלם טוב יותר מאשר אצל האדם הממוצע.  המחקר , שפורסם ביום חמישי האחרון, הוא ההוכחה המדעית הראשונה לכך שהמוח של עיוורים מלידה אכן בנוי אחרת כדי לפצות על לקות הראייה.

"התוצאות שלנו מראות ששינויי המוח המבניים והתפקודיים שמתרחשים כתוצאה מעיוורון מוקדם הם נרחבים יותר מכפי שחשבנו", אומרת ד"ר קורינה מ. באואר מובילת המחקר. "מצאנו שינויים משמעותיים לא רק בחלק המוח שמעבד ראייה, אלא גם בחלקים הקשורים לזיכרון, עיבוד שפה, ותפקודיים מוטוריים וסנסוריים".

אל התגליות הללו הגיעו החוקרים אחרי שביצוע תצלומי MRI למוחות של 12 נסיינים עם עיוורון מוקדם (כאלה שנולדו עם עיוורון או התעוורו לגמרי לפני גיל שלוש) והשוו אותם לסריקות המוח של 16 אנשים רואים. במוחות העיוורים, כאמור, צפו הן שינויים מבניים והן שינויים תפקודיים: חלקים במוח העיוור תקשרו ביניהם באופן שלא נצפה במוח של אדם רואה.

החוקרים מקוום שהבנה טובה יותר של השינויים הללו תסייע לטיפולי שיקום יעילים יותר לעיוורים שיסייעו להם לפצות באופן טוב יותר על חוסר הראיה שלהם.

"אפילו במקרה של עיוורון מוחלט", סיכמו החוקרים, "המוח מחווט את עצמו מחדש כך שיוכל להשתמש בכל המידע ברשתו לתקשר עם הסביבה באופן אפקטיבי יותר".

תגיות:עיווריםעיוורון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה