האם מותר להזיז מאוורר בשבת?

שאלה: האם מותר להשתמש בשבת בשמיכה חשמלית, או שיש איסור להזיזה בשבת מצד 'מוקצה'? וכן, האם מותר להטות בשבת את המאוורר לכיוון אחר?

אא

תשובה: כדי לענות על השאלה, עלינו לברר מצד איזה סוג מוקצה שייך לאסור הזזת מאוורר או שמיכה חשמלית בשבת.

מצד איסור "מוקצה מחמת גופו" בוודאי שאין לאסור, שהרי מוקצה מחמת גופו הוא דבר שאינו "כלי", וגם אינו מיועד לשימוש כלשהו בשבת. אבל המאורר והשמיכה נחשבים "כלים", והם בהחלט עשויים להשתמש בהם בשבת. 

אולם יש לדון מצד "כלי שמלאכתו לאיסור".  שכן אסרו רבותינו לטלטל בשבת כלים המיועדים למלאכה האסורה בשבת, כגון מעדר, מגריפה, איזמל, פטיש, שהואיל והם עשויים למלאכה האסורה בשבת, אסור לטלטלם. והרי ידוע שאסור בשבת להפעיל מאוורר, וכן אסור בשבת להפעיל שמיכה חשמלית. ולפי זה נראה לכאורה לאסור לטלטלם בשבת.והנה התוספות (במסכת שבת דף לו.) כתבו שנר העשוי להדליק בו נחשב לכלי שמלאכתו לאיסור,  שהרי אסור להדליקו בשבת. אולם הגאון רבי עקיבא איגר הביא שהרשב"א ועוד מרבותינו הראשונים כתבו שנר אינו נחשב לכלי שמלאכתו לאיסור, כי כלי שמלאכתו לאיסור הוא כלי שמשמש בעצמותו למלאכת איסור על ידי טלטולו, כמו פטיש ואיזמל, אבל דבר שהפעלתו היא באיסור, אך הוא אינו משמש לאיסור, אינו נחשב למוקצה משום כלי שמלאכתו לאיסור (אלא מטעם בסיס לדבר האסור).

ומעתה נראה, שהשמיכה החשמלית וכן המאוורר, אינם נחשבים למוקצים בשבת כיון שאינם כלים שמלאכתם לאיסור, רק הם מופעלים על ידי דבר האסור בשבת. וכן פסק הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך, והגאון רבי משה פיינשטיין, שדבר המופעל על ידי כח חשמל, אינו נחשב בהכרח למוקצה, אלא אם הוא עשוי למלאכת איסור, כגון מקדחה וכיוצא בזה. ולכן מותר בשבת לטלטל מאוורר, בכדי להפנותו לכיוון אחר, וכן מותר לטלטל שמיכה חשמלית בשבת.

ומטעם זה, ומעוד טעמים אחרים, כתב מרן רבינו הגדול שליט"א, שיש להקל לאדם כבד שמיעה, לטלטל בשבת את מכשיר השמיעה שבאזנו, כיון שמכשיר זה אינו מוקצה, אף על פי שהוא פועל על ידי כח החשמל.

ולסיכום: מותר להטות בשבת את המאוורר לכיוון אחר, וכן מותר להשתמש בשבת בשמיכה חשמלית שחוברה מערב שבת לזרם החשמל. אולם יש להיזהר שלא יתנתק כבל החשמל מן התקע שבקיר.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

להרשמה למייל הלכה יומית: www.halachayomit.co.il

 

תגיות:שבתמוקצההלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה