חדשות יהדות

הגר"ח קנייבסקי: "הנוהג לאחר ששתה יין בסעודת פורים – שופך דמים"

גדולי ישראל בפסק חד משמעי: "הנוהג בכביש לאחר ששתה אלכוהול גורם לרציחה ושפיכות דמים, ואין כל היתר לעשות זאת"

  • י"א אדר התשע"ז
הגר"ח קנייבסקי (צילום: פלאש 90)הגר"ח קנייבסקי (צילום: פלאש 90)
אא

ימי הפורים מסוכנים ומיועדים לתאונות דרכים, ובשנים האחרונות מתרחשות מדי שנה תאונות קשות, הנגרמות כתוצאה מנהיגה ללא ערנות מספקת

מכתב חריף שנחתם על ידי גדולי הפוסקים קובע כי הנוהג בכביש לאחר ששתה אלכוהול גורם לרציחה ושפיכות דמים, ואין כל היתר לעשות זאת: "בהתקרב ימי הפורים, ראינו להזהיר את הציבור על מצוות עשה חמורה 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' להקפיד ולהיזהר אף בימים אלו ככל כללי הזהירות בזהירות בדרכים, הן לנוהגים ברכב והן להולכי הרגל. וכאשר העידו בפנינו אנשי אמת, ראשי 'איחוד הצלה' הנאמנים במלאכתם, אודות היקף מקרי החירום בשנים האחרונות בימי הפורים, והתברר לנו גודל הסכנה הקיימת בזה", כותבים הרבנים.

בהכרעה הלכה למעשה, הם קובעים כי "הנוהג ברכב לאחר שקיים מצוות היום בשתיים גם אם מועטת, וכן מי שנוהג בעייפות השכיחה מאוד ביום זה, הרי הוא קרוב למזיד ויש בזה משום גורם לרציחה ושפיכות דמים ממש חלילה. וכל מצוות התורה נדחו במקום פיקוח נפש, ובוודאי הדברים אמורים בזה".

עוד מדגישים גדולי ישראל במכתבם כי אין לנהוג, אך לאחר שתיית כמות אלכוהול מועטת. "כמו שהוכח, כי די במעט על מנת להסיח את הדעת".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

עוד מציינים הפוסקים כי יש להיזהר מאוד משתיית אלכוהול, ולאסור שתייה מרובה בפרט בקרב צעירים. "וגם ראוי להזהיר משתיה מרובה בקרב צעירים, דבר שהביא למקרים של סכנת נפשות ופגיעות קשות", הם מוסיפים במכתבם. "חובה על הגדולים לעמוד על המשמר, והוא מחובת שמירת הגוף והנפש".

על פסק ההלכה חתמו גדולי הפוסקים: הרב חיים קנייבסקי, הרב שמעון בעדני, הרב ניסים קרליץ, הרב יצחק זילברשטיין, הרב יהודה סילמן, הרב שריאל רוזנברג, הרב מנדל שפרן, הרב עזריאל אוירבך, הרב נפתלי נוסבוים, הרב שמאי קהת הכהן גרוס והרב אריה דביר.

בענין זה ראוי לזכור כי השולחן ערוך והמשנה ברורה פוסקים הלכה למעשה כי אין להשתכר, אלא לשתות מעט: "אין צריך להשתכר כל כך, אלא שישתה יותר מלימודו, וישן, ומתוך שישן אינו יודע בין ארור המן לברוך מרדכי. ואחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיכוון לבו לשמים". דבר זה נלמד מדיוק בדברי הגמרא: "חייב אדם לבסומי בפוריא", כלומר שצריך להתבסם בלבד, ולא להשתכר.

גם האריז"ל בכוונת השתיה ביום הפורים על דרך הסוד, כתב באר היטב בלשונו הקדוש: ולא ישתכר אלא יתבסם.

תגיות:פוריםייןהרב קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה