חינוך ילדים

יש לכם ילד שמתפרע? מחקר חדש מרגיע: הוא לא ישפיע לרעה על שאר האחים

יש לכם ילד עם בעיות התנהגות? רוב הסיכויים שהאחים אחרים לא יחקו אותו, אלא רק ילמדו איך לא להתנהג

  • ט' אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת הדאגות העיקריות של הורים לילד עם בעיות התנהגות נוגעת לשאר האחים והאחיות במשפחה. אם יש ילד מאתגר במיוחד, שנוטה להתפרעויות והתגרויות, האם אין חשש שגם שאר הילדים במשפחה יתחילו להתנהג כמוהו?

מחקר חדש בניצוחה של ד"ר אלה דניאל מאוניברסיטת תל אביב מצא שלחששות האלה אין יסוד. אחים ואחיות של ילדים עם בעיות התנהגות לא רק שאינם נוטים לחקות אותם: ברוב המקרים הם אפילו ישפרו את התנהגותם שלהם.

המחקר, שבוצע בשיתוף פעולה עם ד"ר ג'ניפר ג'נקינס ועמיתיה מאוניברסיטת טורונטו ומומן על ידי המכון הקנדי למחקר בריאות, בדק את ההשפעות המשפחתיות של התנהגות מאתגרת של אחד האחים, ומצא שלא רק שהתנהגות שאר האחים אינה הופכת דומה לזו של האח המאתגר – למעשה, היא הופכת שונה יותר.

"למדנו כי בילדות המוקדמת ילדים לא לומדים זה מזה להפריע, להתנהג באלימות או לא לציית", אומרת ד"ר גולדמן. "למעשה, יש סיכוי גדול יותר שהם ילמדו זה מזה כיצד לא להתנהג. במיוחד אחים גדולים שיש להם אח קטן יותר עם בעיות התנהגות נוטים להתחיל להתנהג טוב יותר".

מחקרים על התנהגות מפריעה של ילדים מתמקדים בדרך כלל בבני נוער. המחקר החדש, לעומת זאת, אסף נתונים על התנהגויות של ילדים צעירים בקרב 400 משפחות באזור טורונטו, קנדה. המעקב אחרי המשפחות החל מאז לידת הילד הצעיר במשפחה, והחוקרים השתמשו בתצפיות, איסוף מידע ושאלונים כדי לזהות את הילדים בעלי ההתנהגות המפריעה/מאתגרת, ולבדוק את השפעות ההתנהגות הזו על האחים האחרים.

"המחקר הזה מלמד אותנו שאין לנו הרבה מה לדאוג מכך שאח אחד יהיה 'השפעה רעה' על האחים או האחיות שלו", אומרת ד"ר דניאל. "במקום זה אנחנו צריכים יותר לדאוג שאח אחד יקבל את תווית 'הכבשה השחורה' וכל הילדים במשפחה יתפתחו לפי התפקידים שנתנו להם לשחק".

תגיות:חינוך ילדיםמשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה