מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מה שמים במשלוח מנות? האם מותר לישון לבד בבית? ואיך תיתכן מערכת השמש החדשה?

מקבץ שו"ת 33# – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע באתר הידברות

  • ז' אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם ישנה בעיה הלכתית / עניין קבלי שלפיו אסור / בעייתי לכבות את כל האורות או לנעול את הדלת כאשר אני ישנה לבד בחדר (או במקרה שאני לבד בבית אז לנעול את הדלת של הבית), והאם זה בעייתי רק בצירוף של שניהם יחד (חושך+דלת נעולה)?

1. בגמרא בשבת (דף קנא עמוד ב) מובא שאסור לישון בבית יחידי, הוא משום שאוחזתו לילית (סוג של מזיק). והובא להלכה במשנה ברורה (סימן רלט סק"ט).

2. הכוונה שאסור לישון בבית שאין בו שום אדם. אולם מותר לישון בחדר לבד, אם יש עוד אדם בבית, ובתנאי שהדלתות של החדרים אינן נעולות (שו"ת חלקת יעקב, חלק אורח חיים סימן נ"ז. וע"ע בספר חזון עובדיה על הלכות אבלות חלק א' עמוד י"ט(.

3. גם כשאין שום אדם בבית, מותר לישון לבד, אם יש איזה אור (אפילו קלוש) שמאיר לתוך חדר השינה (כף החיים סימן רל"ט אות י"ז. וע"ע בכל האמור בספר פסקי תשובות שם אות י').

* * *

2. האם פירות יבשים ובקבוק יין נחשבים למנות ואדם יוצא בהם ידי חובה של משלוח מנות, או לא?

אפשר לצאת ידי חובת משלוח מנות במין אחד של אוכל ומין אחד של משקה (משנה ברורה סימן תרצה ס"ק י"ט). ולכן יוצאים ידי חובה בפירות יבשים ובקבוק יין. ומכל מקום, טוב להדר ולשלוח שני מיני "מאכלים" (חזון עובדיה על פורים עמוד קכ"ד).

* * *

3. האם צריך להטביל טוסטר? יכול להיות שבטבילה הוא ייהרס. וגם, אם כן, כמה זמן צריך לייבש אותו?

ראשית יש להקדים, שכל החיוב של טבילת כלים הוא דווקא אם הטוסטר מיוצר על ידי חברה שנמצאת בבעלות של גויים.
 

ולגופו של עניין: דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שטוב להחמיר להטביל טוסטר. ואם חושש שאם יכניסנו למים, הטוסטר עלול להתקלקל, טוב שייתן אותו במתנה לגוי, ויחזור וישאל אותו מהגוי, כי השואל כלים מן הגוי פטור מלהטבילם, כיום שלא קנאם להיות שלו (הליכות עולם חלק ז' עמודים רס"ה-רס"ו לגבי קומקום חשמלי. והוא הדין לגבי טוסטר).
 

אולם באמת עד כמה שידוע, אין חשש להטביל את הטוסטר. כי אם מחכים אח"כ יום יומיים כדי שיתייבשו כל החלקים הפנימיים שלו, לא נגרם לו כל נזק. ניתן גם לייבש את הטוסטר בעזרת 'פן' וכיוצא בזה (ראה בספר הכשרות עמוד קט"ז הערה פ"ח. וכן ע"ע בשו"ת אבן ישראל חלק ט' סימן ע"ב).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. האם יש איסור לפסל בחימר או בחומרים אחרים פסלים של בעלי חיים? והאם מותר למכור אותם וליהנות מהכסף? (לא פסלים של בני אדם, אלא רק בעלי חיים)

מותר לפסל כל סוגי צורות הבהמות, חיות, ועופות, ודגים, וצורות אילנות ודשאים (שלחן ערוך שם סעיף ו'). וכן מותר לפסל צורת אריה או נשר או שור כל אחד בנפרד (שלחן ערוך שם סעיף ד', ובש"ך סק"ל, ושו"ת יחוה דעת חלק ג' סימן ס"ב).

וראה עוד בקישור הבא.

 * * *

5. יש לי בת דודה שרוצה להתחפש ל"פצועה", ויש לה מאיפה להשיג כיסא גלגלים לתחפושת. אמרו לה שעדיף שלא, כי זה מביא מזל רע כביכול, ושבסוף תצטרך באמת חס וחלילה... יש עם זה בעיה?

אם המטרה היא להרבות שמחה ושחוק אין כל חשש.

במשנה מבואר שמי שמתחפש לנכה כדי לעורר רחמים של הציבור, שיתרמו לו צדקה וכדו', סופו יבא לידי כך. אבל כל הדבר אמור כאשר הוא באמת רוצה לרמות את הבריות, ולא כאשר עושים זאת לשחוק.

* * *

6. האם ניתן לברך על מים וסוכר כשאין יין בערב שבת?

יש לקדש על הלחם ולא על המים המסוכרים.

נוטלים ידיים לפני תחילת הקידוש, ובמקום לברך בורא פרי הגפן מברכים המוציא לחם מן הארץ.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. אשתי בהריון, ובמעקב סכרת מידי יום מבצעת 6 בדיקות ומבצעת רישום מה אכלה ומהי הקריאה במכשיר הסוכר. מה עושים בשבת? האם מותר לרשום?

אסור לרשום בשבת.

מותר לעשות טבלה מראש, ובשבת לשים סימניה באיזה ערך היה הסוכר.

* * *

8. רציתי לדעת אם זה נכון שאם מנשקים רגליים של תינוקות זה גורם להם ללכת מאוחר יותר, או שזאת סתם אמונה תפלה. והאם זה נכון שאם מורידים שתי שכבות של בגדים באותו רגע זה גורם לשכחה, או שגם זו אמונה תפלה?

1. מותר לנשק כפות רגליים של תינוק. אולם יש אומרים שיש עניין להימנע מכך, היות שבכפות הרגליים מתדבקים החיצונים (וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק ה' חלק אורח חיים סימן א' אות ה'). אולם לא שמעתי שזה יכול לגרום לכך שהתינוק יתחיל ללכת מאוחר.

2. בעיקר צריך להיזהר שלא ללבוש ב' מלבושים בבת אחת כי זה גורם לשכחה (משנה ברורה סימן ב' סק"ב).

יש מחלוקת בין הפוסקים האם גם הורדת ב' בגדים מגופו בבת אחת גורם לשכחה או לא, ולהלכה, אף שהעיקר להקל בהורדת הבגדים, מכל מקום נכון ליזהר בזה, ובפרט שאם יוריד ב' מלבושים יחד, יש לחוש שאחר כך ילבשם יחד (ילקוט יוסף סימן ב סעיף יא). וכל זה נכון גם לגבי הורדת ב' זוגות גרביים (ראה בספר יפה ללב סימן ב' סק"ג).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. בשבוע האחרון העולם גועש בגלל שנאס"א גילתה מערכת שמש חדשה שכוכבי הלכת שלה יכולים לקיים חיים. האם זה מסתדר לפי התורה שיש עוד עולם חוץ מאיתנו (בהנחה שאולי ימצאו שם חיים)?

נאס"א טוענת טענה זו מידי מספר שנים, ובכל פעם טוענת למציאת כוכב-לכת נוסף שדומה לכדור הארץ. אך מה שחשוב לדעת לגבי טענות מסוג זה הן שלוש עובדות חשובות:

1. אף טלסקופ אינו מסוגל לצלם כוכבי לכת שמחוץ למערכת השמש שלנו. כל הכוכבים נצפים כנקודות אור, ולא ניתן בשום דרך להגיע לאותם כוכבים ולצלמם מקרוב. ולכן כל התמונות שמראים בנויות על הדמייה תלת מימדית, על פי שברי ראיות והשערות. אין כל הוכחה מדעית לקיומם.

2. התנאים בכדור הארץ אינם רק מרחק נכון מהשמש, אלא גם קיומם של מים, אטמוספירה, לוחות טקטוניים, מחזור אוויר, חגורות ואן הלן, ירח ועוד, אשר נדרשים כולם לקיום החיים בכדור הארץ. נא קרא את המאמר "האם בני אדם יוכלו לחיות על המאדים".

חשוב לקרוא מאמר זה עד הסוף, כי בסופו פירטתי את ייחודיותו של כדור הארץ ושל חוקי הטבע.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. גם אם נמצא כוכב לכת נוסף הדומה לכדור הארץ, כיצד יופיעו בו חיים? הרי החיים מורכבים מידי מכדי להיווצר בעצמם, ואין כל דרך מדעית להסביר הופעת חיים מדומם. התא החי הקטן ביותר מורכב יותר מכל העיר ניו-יורק. גדולי החוקרים אינם מצליחים ליצור תא-חי אפילו בתכנון, קל וחומר  במקרה... אז כיצד יופיעו, אפוא, בעלי חיים בכוכב לכת אחר? היקום שלנו מלא בכוכבים, אך כל עוד הבורא לא ברא בהם יצורים חיים ובני אדם – לא ייתכנו בהם יצורים חיים ובני אדם. כי חיים לא יכולים להיווצר מעצמם. ראה עוד.

* * *

10. האם יש בעיה לישון עם גרביים בלילה, או שיש בזה בעיה? שמעתי שזה בעייתי.

אמנם מובא שאין לישון עם נעליים, משום שעל ידי זה טועם טעם מיתה (מסכת יומא דף ע"ח עמוד ב', והובא להלכה בבן איש חי שנה ב' פרשת פנחס אות ט"ז, ובכף החיים יורה דעה סימן קט"ז אות רי"א. וע"ע בספר שמירת הגוף והנפש  חלק א' סימן קט"ו). אולם אין שום בעיה הלכתית לישון עם גרביים.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה