אמונה

מדוע היהדות אינה דורשת חקירות באמונה?

האם אמת גלויה כל כך צריכה להתחשב באמונות ודעות אחרות?

  • ג' אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זוהר שואל: "שלום. רציתי לדעת האם בחינוך היהודי קיימת המלצה לחקור את האמת? כי אם ילד חרדי לא ידע על השקפות אחרות, אז איך יוכל לדעת בוודאות שהדרך שלנו היא הנכונה?"

* * *

שלום וברכה זוהר, ותודה על שאלתך.

רבנים גדולים וחשובים אכן המליצו לבחורי ישיבה ללמוד את ספר הכוזרי של רבי יהודה הלוי כדי להכיר את יסודות האמונה. גם בימינו מתפרסמים ספרי אמונה ומדע ברוב חנויות הספרים בערים חרדיות, כמו ספרי המהפך של הרב זמיר כהן. כך שספרי אמונה ומדע מגיעים לכל מבקש.

אך האמת צריכה להאמר, שגם ללא לימוד מעמיק, די בשכל ישר ופשוט כדי להשיג אמת גלויה כל כך בעולמנו. לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם. כל ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שבו אנו חיים, להביט בתכנון של העולם ושל גוף האדם, ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. בלעדי הבורא לא היתה שום מציאות, וללא חכמתו לא היה כל תכנון במציאותנו. השכל האלוקי ניכר אפילו מחלקיק, קל וחומר מהיקום כולו.

וכך היא גם האמת הגלויה על התורה הקדושה, שפרסומה והשפעתה הגיעו לכל קצוות תבל. היש ספר יותר מפורסם מספר התורה? הרי התורה היא שלימדה את העולם כולו על האלוקים בורא השמים והארץ. ומי לא יודע ולא שמע עדיין על עם ישראל ונסיו האדירים, שאין כדוגמתם באף דת אחרת?

מספיק לקרוא בספר התורה כדי להכיר בעובדת אמיתתה, כי באף מקום אחר בעולם אין ולא היתה עוד התגלות אלוקית בפני עם שלם כפי שנגלה ה' בפני כל עם ישראל ביציאת מצרים ומעמד הר-סיני. בספר דברים (פרק ד') מלמדת התורה את ההבדל בין היהדות לכל אמונה ודת אחרת בעולם כולו:

"כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא אלוקים אדם על הארץ, ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו (?!), השמע עם קול אלוקים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי (?!), או הניסה אלוקים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות, באתות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר עשה לכם ה' אלוקיכם במצרים לעיניך (?!). אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ הראך את אשו הגדולה, ודבריו שמעת מתוך האש..."

כל ילד חרדי כבר התחנך לאמונה הנכונה ביותר שיש, ובכל שנה יושב בסדר-פסח ושומע על הנסים האדירים שה' עשה לעיני כל בני עמנו, נסים שלא היו כדוגמתם באף עם אחר. לכן הכל נושאים עיניהם אלינו. כל ילד חרדי מכיר את חג השבועות, ויודע שהוא חג זיכרון לזכר מתן תורה בהר-סיני.

כל ילד חרדי יודע שרק לעם ישראל ישנה היסטוריה המונית של התגלות, של עשרת מכות מצרים, של קריעת ים סוף, של מעמד הר-סיני, של ארבעים שנה של נסים במדבר סיני, של שבירת חומות יריחו וכיבוש נסי של הארץ, ושל נבואות שהתגשמו לכל אורך ההיסטוריה.

כל ילד חרדי יודע שהדתות האחרות מבססות עצמן על סיפוריו אדם יחיד כמו ישו או מוחמד, שבאו וסיפרו סיפורי מעשיות על התגלות אישית בסתר, לא כמו אצלנו - שכל עם ישראל חזה ביד ה' ובמופתיו האדירים שהוכיחו את תורתו.

כל ילד חרדי יודע שהדתות הגדולות ביותר בעולם, הנצרות והאיסלאם, לא זו בלבד שהן מודות בהיסטוריה הנסית של עם ישראל, הן גם ניסו לבסס עצמן על התורה שלנו ולחקותה - כי ההתגלות במקרא היא המקור ההיסטורי ביותר והמדהים ביותר עליו שמע העולם.

כל ילד חרדי יודע על ההיסטוריה הנסית של עם ישראל, על העובדה שעם ישראל תמיד היה במרכז ההיסטוריה, נרדף על ידי האומות הגדולות ביותר ושרד את כולם - את המצרים, את הבבלים, את הפרסים, את היוונים, את הרומאים, את הנוצרים, את הגרמנים... מי יכול לטעון שעם ישראל אינו זוכה להשגחה אלוקית בהיסטוריה? הרי האימפריות הגדולות בעולם קינאו בו ורדפוהו אך לא הצליחו להשמידו.

ומי יחשוב את האנטישמיות לדבר טבעי? אפילו כיום - את מי הנשיא אובמה שונא ומבקש לחבל לו, ואת מי האו"ם מגנה בדרישות לא רציונליות? האם את הסורים? האם את האינדונזים? האם את הסודנים? האם את האיראנים? האם את הצרפתים? האם את האוסטרלים? לא ולא, כי אם רק את עם ישראל. הכל מתרכזים רק בנו, אומה אחת בין שבעים זאבים - מצד אחד זאבי הישמעאלים, ומצד שני זאבי האו"ם של אדום, והכל רוצים לראות בהשמדתנו. מי יוכל לחשוב זאת לצירוף מקרים?

כל ילד חרדי יודע שעם ישראל גלה מארץ ישראל, התפזר לכל קצוות תבל, ושב אליה כפי שנאמר מראש בספר הספרים - נבואות שהתגשמו הן על הגלות והן על השיבה לארץ באחרית הימים לפני הגאולה. מי לא יבחין בהשגחה האלוקית המיוחדת לכל אורך ההיסטוריה. היש עוד היסטוריה כמו ההיסטוריה העל טבעית של עם ישראל?

כל ילד חרדי יודע שעם ישראל תמיד היה העם הביקורתי והחכם מכל העמים, ולא היה עם טיפש או פתי. הוא יודע שחכמי ישראל לדורותם היו אנשים צדיקים וישרים וגאונים מאין כמותם, שהכל מתפלאים ומחכימים מחוכמתם, וראוי לסמוך עליהם ועל המסורת שהעבירו בנאמנות רבה. כל ילד חרדי מבין שלאף דת אחרת אין משנה ואין תלמוד ואין חז"ל, ולא פוסקים ראשונים ואחרונים, אשר גילו את גאונותם בחכמת התורה.

כל ילד חרדי יודע שרבים מחכמי ישראל לדורותם היו גם אנשי מדע ופילוסופיה אשר הכירו את החוכמות החיצוניות, ערכו ויכוחים עם הנוצרים והפילוסופים של הגויים, והוכיחו שוב ושוב את עיקרי אמונתנו (בספרים כמו ספר הכוזרי, המורה נבוכים, אמונות ודעות, ספר העיקרים, חובות הלבבות ועוד), ואחרי כל החקירות הודיעונו שאין אמת אחרת מלבד תורתנו הקדושה. אז מדוע צריך הנסיך היושב על כס המלכות להטיל ספק בכתר מלכותו, ולהביט אל השיכורים בבית המרזח?

בן תורה אמיתי יודע שאין עוד תורה כמו תורת ישראל, אין עוד חכמי דת כמו חכמי ישראל, אין עוד היסטוריה נסית כמו ההיסטוריה של עם ישראל, ובכלל - אין עוד עם כמו עם ישראל. אז מה יחפש בשדות זרים, כאשר עיני כל העולם כולו עדיין נשואות אלינו?

לימוד העיקרים עוזר להגדיר במילים יפות ונכונות יותר את מה שהשכל הפשוט כבר יודע, שיש בורא לעולם ותורת ישראל אמת. אך גם ללא לימוד מדעי מעמיק על מערכת השמש, היש פיקח שיכחיש את קיומה של השמש?

תגיות:שאלות באמונהחקירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה