דמויות ביהדות

5 סיפורים מעוררי השראה על ר’ שמחה הולצברג, ’אבי הפצועים’

השבוע (ב' אדר) צויינו 29 שנים לפטירתו של ר' שמחה הולצברג, שכונה 'אבי הפצועים'. 5 סיפורים מעוררי השראה על לבו הרחום ומעשיו הנאצלים

ר’ שמחה הולצברג (משמאל) עם הרב אריה לוין (מימין)ר’ שמחה הולצברג (משמאל) עם הרב אריה לוין (מימין)
אא

לאחר מלחמת ששת הימים, החל ר' שמחה הולצברג, בהשראת רבו הרב אריה לוין, להקדיש את זמנו לחיילי צה"ל הפצועים, הנכים, לאלמנות ויתומים, בהם תמך תמיכה נפשית וכלכלית. ר' שמחה יצר קשר אישי עם פצועי צה"ל, עודדם ודיבר על לבם, ותמך בהם נפשית וכלכלית. לעילוי נשמתו, קבלו 5 סיפורים מני אלפים.

1. בשיחה שהעניק לערוץ 7, סיפר בנו אפרים הולצברג על הבית בו גדל אביו. "אבא נולד בגטו ורשה לאמו, ציפורה הצדקת, שהייתה נותנת את הכרית שלה להכנסת כלה. בסרט ש'יד ושם' עשו עליו מסופר כיצד כילד הוא סיכן את עצמו והלך לעבודות כפייה כדי להביא מעט לחם הביתה. פעם הוא הצליח להבריח קילו שוקלד לבישול. באותו זמן היו מאות מתים ברחובות. הוא הבריח את השוקולד בסרבל העבודה שלו, ואמא שלו במקום לשמור את זה לשבוע ימים שברה רגל של השולחן כדי להבעיר אש, ובישלה את השוקולד בסיר של מים ואמרה לו להביא את כל הילדים הרעבים מהבניין ונתנה לכל אחד כוס שוקו, במקום לדאוג לעצמה לבעלה ולילד שלה. עם חינוך כזה הוא גדל".

2. אפרים ממשיך ומספר את מסירותו של אביו לפצועי צה"ל. "כשהתחתנתי עם אשתי, הגענו לשבע ברכות בסוכה של אבי", הוא מספר. "היה שם קצין הנדסה פצוע צה"ל שכל אצבעותיו נקטעו, ללא רגלים, עיוור ששמע רק עשרה אחוז באוזן אחת. אבי עודד אותו ללמוד משפט עברי והביא את פרופ' ליבאי שיבחן אותו. היה לו קול גרוני מפחיד. אשתי ראתה אותו וכמעט התעלפה. אמרתי לאבי 'אבא, אתה מכיר כל כך הרבה פצועים ואתה בוחר להביא את הפצוע המזעזע ביותר'. הוא השיב לי ואמר שלהזמין אושפיזין זה להזמין את זה שאף אחד לא רוצה להזמין אותו, ולא את זה שנחמד להזמין".

3. סיפור נוסף שסופר על ידי הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל: משרד הביטחון ארגן אירוע בר מצווה משותף לשלושים יתומי מלחמות. לאחר הטקס, עברו חתני השמחה וקיבלו מתנות מארגונים שונים בהם חב"ד, מהצבא, משרד הביטחון וכו'. גולת הכותרת הייתה מתנת שעון 'סייקו' לכל אחד מבני המצווה, אלא, שהסתבר, שלאחרון חתני האירוע לא נותר שעון. מארגני האירוע הבטיחו לו שבתוך שבוע יגיע לביתו שעון שכזה.

על ידו של ר' שמחה הולצברג היה ענוד שעון קרטייה ששוויו 10,000 דולר, שעון אותו קיבל במתנה מאיש עסקים עשיר מאוד. ר' שמחה חיפש את ההזדמנות למסור את השעון למי שזקוק לו, וכפי הגדרת בנו, "כל אותם ימים השעון 'בער' על ידו".

כאשר ראה ר' שמחה את אותו ילד שאינו מקבל שעון כשאר הילדים ומובטח לו שבעוד שבוע יקבל אחר, לחש לרב מרדכי אליהו, שמן הסתם בראשו חולפת מחשבת שאם אביו לא היה נהרג - לא היה זקוק לשעון ולמסיבה, והוא חושש שיש בכך משום 'יתום ואלמנה לא תענו', "מיד הוא קרא לאותו ילד, חלץ את השעון שלו ואמר לו 'אני נותן לך שעון יקר יותר מכל השעונים שיש כאן כפול שלוש. תגיד לאמא שתשמור על השעון הזה'...

אפרים הולצברג מסכם את הסיפור, בציינו כי "הוא היה כל כך מרוצה שהוא התפטר מהשעון הזה...".

4. מה היה הסוד של אביו? "את סודו הוא למד מהרב אריה לוין: כשאתה אוהב מישהו - הוא אוהב אותך, כך גם הוא, כשהעניק אהבה לפצועים - החזירו לו. כשדיבר עם קיבוצים של השומר הצעיר על ארץ ישראל השלמה - קיבלו ממנו, כי ידעו שזה מגיע מלב אוהב".

5. "מסירות הנפש שלו הייתה בקנה מידה לא מקובל", מספר אפרים ונותן דוגמה מימי ילדותו: "הוא היה סוחר אמנות ופעם אחת הוא עשה עסקה טובה ורצה לרכוש דירה ולתת אותה חצי לי וחצי לאחי. תוך כדי הדרך לבנק טפחות רגליו נשאו אותו לבית החולים תל השומר, שם בביתנים הישנים מימי האנגלים שכב חייל שהיה משותק לגמרי. מהתקרה נפלו עליו חתיכות טיח והוא לא יכול היה להזיז את ראשו. אבי הזדעזע וניגש למנהל המחלקה ואמר שיש לו בכיסו כסף שנועד לילדיו, אבל אם הוא מבטיח שהמחלקה תשופץ - הכסף יעבור אליו. הוא נתן לו כמה עשרות אלפי דולר...

"אבא חזר הביתה, ולנו הוא אמר: 'קינדרלך, אתם לא יודעים איזו מצוה עשיתי בכסף שלכם'. לא היינו במדרגה שלו. זה היה עבורנו תשעה באב. מאוחר יותר הבנו איזו גדלות נפש כמו אותם אדמו"רים שנתנו לנזקקים כספים שנועדו לילדיהם".

ר' שמחה הולצברג נפטר בפתאומיות בב' אדר לפני 23 שנים, כאשר לקה במהלך אזכרה להרוגי אוטובוס הדמים, שנערכה בצומת גלילות. נטמן בבית הקברות סנהדריה בסמוך לרבו - הרב אריה לוין.

תגיות:פצועיםהרב אריה לויןרבי שמחה הולצברג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה