השבת שלי

השבת שלי: משחקים עם הגדולים ושלושה ילדים שנולדו בשבת. מיכל אריאלי מספרת על השבת שלה

איך מתכוננים אצלכם לשבת? מה התפריט השבתי שלכם? איך נראה שולחן השבת? 'הידברות' מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: כתבת 'הידברות' מיכל אריאלי מספרת לנו על השבת שלה

  • כ"ז שבט התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"מנוחה מכל השבוע, ובעיקר זמן איכות עם הילדים. יש לנו כמה משחקים מיוחדים לשבת, שבכל פעם אחרי הדלקת נרות מוציאים אותם מהארון והילדים שוקעים בשעה של משחק.

למחרת, בשעות הצהריים, הקטנים הולכים לישון, ואז זו ההזדמנות היחידה במשך השבוע שאני יכולה לשחק עם הגדולות במשחקים של 'גדולים' – רמי, מנקלה, וכדומה. הבית שקט ואין מי שיפריע. זה כל כך כיף. בעלי בכל פעם שואל אותי למה אני לא נחה בצהריים, כי הרי הילדות הגדולות יכולות להסתדר לבד, אבל זה הכיף שלי – להיות איתן".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"ההתחלה היא תמיד בשעה קבועה – יום חמישי בלילה. יש לי שלוש שעות של מנקה (זו המתנה של בעלי לכבוד שבת, הוא מפרגן לי את זה גם בזמנים שקשה לנו כלכלית), ואז אני והמנקה משתלטות יחד על הבית, שבסופו של דבר יוצא בדרך כלל נוצץ! כמובן שאני פורשת מפה לבנה על השולחן כבר מיום חמישי, ועורכת אותו. אמרו לי פעם שזו סגולה חשובה לכל מיני עניינים.

"הבעיה היחידה שלי היא שעם הבישולים אני מתחילה בשישי בבוקר, ואז המטבח שוב מתלכלך... אבל הניקיון כבר יותר פשוט, ובדרך כלל בשישי בצהריים, כשהילדים חוזרים הביתה המטבח מלא בניחוחות. זה הכיף שלנו – להריח את השבת ולחוות אותה".

תארי את תפריט השבת שלכם

"במשך שנים היינו מכינים ללילה שלוש מנות מלאות – דגים, מרק ועופות עם תוספות. התרגלתי לכך אצל ההורים שלי (בית הונגרי מובהק) וגם בעלי הגיע עם המושגים האלו... בכל פעם מחדש אף אחד לא נגע בעוף, אולי בעלי טעם קצת. עד שהתארחנו אצל קרובי משפחה וראינו שהם מגישים מלכתחילה שתי מנות בלבד. באותו רגע החלטנו שפשוט חבל על המאמץ, ובאמת, בשנים האחרונות אנו מגישים שתי מנות. בחורף – דגים + סלטים ומרק עוף (כולל איטריות, קניידלעך, וכו'). ובקיץ, במקום המרק, עוף עם תוספות. כולם אוכלים בתיאבון ויוצאים שבעים לגמרי. אנחנו לא מוותרים על מנה אחרונה. בדרך כלל מוס שוקולד, לפעמים משקיעים קצת יותר...

"בבוקר אנחנו אוכלים למנה ראשונה כיסני בשר עם רוטב (פשוט מאוד להכנה – בצק עלים ובתוכו בשר טחון). הרוטב הוא של הטשולנט כמובן (אסור להעמיד רוטב חם על הפלטה). למנה שנייה אנחנו אוכלים טשולנט, וזה המאכל האהוב ביותר על כל בני הבית.

בקשר לכך יש לנו גם בדיחה מצחיקה – באחת השבתות הגשנו את הטשולנט הטעים ובעלי הכריז: "מי שלא אכל טשולנט כזה לא אכל טשולנט מימיו!" ואז הבת שאלה בתמימות: 'מה זה טשולנט מימיו?' מאותו רגע, בכל פעם שמוגש טשולנט טעים לשולחן מכנים אותו מיד בשם: טשונט מימיו".

החלק הכי אהוב עליך בשבת

"אחרי הדלקת נרות. איזה רוגע יורד על הבית. איזו שלווה ונינוחות! אנחנו יוצאים יחד לקבלת שבת שמתקיימת ברחוב, וחוזרים הביתה בתחושה מרוממת".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"אני חושבת שכמו שולחן רגיל. שרים אוכלים, שרים זמירות... יש לנו בן שמאוד אוהב לשיר, ולמרות שהוא בן שנתיים בסך הכל, כבר מפליא לזמר... יש ילדה שאוהבת להראות ציורים שקיבלה מהגן (למעשה זה מעסיק אותה במשך כל הסעודה). לעתים קרובות מתארחים אצלנו סטודנטים מהמכללה הסמוכה, ואז גם מתנהלים דיונים מעניינים". 

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"אחרי הדלקת נרות כל ילד מקבל חיבוק מאמא ואיחול של שבת שלום, ואם הוא כבר לבוש לשבת – הוא מקבל גם ממתק קטן. אם עדיין לא סיים להתארגן – אז מקבל אחרי שמסיים. אנחנו מקפידים להאהיב גם את מוצאי שבת, ואחרי הבדלה מקבל כל ילד שמאחל שבוע טוב קוביית שוקולד".

שבת בלתי נשכחת

"שלושה מהילדים שלי נולדו בשבת ואלו שבתות שאני לא יכולה לשכוח, אבל השבת שבה נולד הבן המתוק שלנו – אריאל - הייתה מיוחדת. במשך כל השבת הייתה לי תחושה שזה עומד לקרות, אבל כשהגיעו שעות הצהריים וכלום לא קרה, כבר חשבתי שלא אלד השבת. שעה לפני צאת שבת התחילו צירים חזקים. יצאנו לדרך ודהרנו לבית החולים כמו מטורפים.

עברנו באור אדום (וגם קיבלנו קנס) ובסוף אריאל נולד חמש דקות לפני צאת השבת. אומרים שהילדים של שבת הם רגועים במיוחד, והוא באמת כזה"...

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

סלט חצילים ברוטב עגבניות

החומרים:

2-3 חצילים בינוניים

1 בצל בינוני

3 עגבניות בינוניות

3 פלפלים בצבעים אדום/ ירוק

3 שיני שום

רסק עגבניות

 

אופן ההכנה:

חותכים את החצילים לפרוסות ומייבשים בשמש לאחר שזורים עליהם מלח.

אופים בתנור בחום גבוה במשך 20 דקות, כשהחצילים מסודרים אחד ליד השני (זה כתחליף לטיגון.)

לאחר מכן מטגנים בסיר קטן את הבצל, מניחים מעליו שכבת פלפלים אדומים וירוקים ומעל הכל עגבניות רכות ושלוש שיני שום.

מוסיפים מלח, פלפל ואורגנו לפי הטעם.

לאחר שהירקות רכים (בערך 7 דקות) מוסיפים על הכל 3 כפות רסק עגבניות וכוס מים.

כשהכול רותח מכניסים את הפרוסות של החצילים ומרתיחים יחד.

מתקנים תיבול ומגישים חם עם חלה טרייה.

רוצים לספר לנו על השבת שלכם? כתבו ל: maayan@htv.co.il

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה