חדשות כלכלה

האם גיל הפרישה לנשים יעלה ל-65?

פרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל ביטוח לאומי היוצא, הגיש 2 המלצות דרמטיות למקבלי ההחלטות: להעלות את גיל הפרישה לנשים ל-65, ולהעלות את קצבאות הזקנה ב-1000 שקלים

  • כ"ו שבט התשע"ז
פרופ' שלמה מור יוסף (צילום: פלאש 90)פרופ' שלמה מור יוסף (צילום: פלאש 90)
אא

פרופ' שלמה מור יוסף סיים בשבוע שעבר את הקדנציה שלו כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, והגיש מסמך מדיניות המסכמות את המלצותיו לאחר שנות הכהונה.

בין המלצותיו, מציע מור יוסף להעלות את קצבאות הזקנה ב-1,000 שקלים ואת גיל הפרישה לנשים ל-65, במקום 62 עד היום. מדובר בשתי המלצות דרמטיות ומשמעותיות.

נוסף על כך, ממליץ המנכ"ל היוצא להגדיל את תשלומי הביטוח הלאומי ב-20 מיליארד ₪ לאורך 5 שנים, כאשר התשלום המרכזי יהיה העלאה של 1,000 שקל בקצבת הזקנה. לדבריו, יש להעלות את קצבאות הקיום עד רמת קו העוני.

כיום, עומדת קצבת הזקנה על 2,500 ₪. אמנם, בשנים האחרונות עלתה קצבת השלמה הכנסה בזקנה, שניתנת לקשישים מעוטי יכולת. פרופסור מור יוסף מציין כי קצבה זו היא מועטת מדי ולא מספקת . לדבריו, יש צורך בהעלאת קצבת הזקנה לכלל האוכלוסייה גם כדי לשוות לביטוח הלאומי מעמד "ביטוחי", כלומר כזה שמספק ביטוח ולא רק לשכבות החלשות ביותר. "הימנעות מהעלאת קצבת הזקנה היא לא פחות מאיום אסטרטגי על עצם קיומו של המוסד לביטוח לאומי", נכתב במסמך.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

המלצה דרמטית נוספת היא העלאת גיל הפרישה לנשים ולקבוע אותו ל-65. "יש לקבוע את גיל הפרישה לנשים ולהצמיד אותו לתוחלת החיים בצורה שתשתנה בכל 5 שנים", הוא כותב. עוד מציין הפרופסור כי יש לאפשר לביטוח הלאומי לקבוע בעצמו את שיעורי דמי הביטוח במקום על ידי הממשלה ובחקיקה. "צידוקו העיקרי של צעד זה נעוץ בצורך לשחרר את הליך קביעת שיעורי דמי הביטוח מלחצים פוליטיים קצרי טווח", הוא מנמק את המלצתו.

עוד מציין מור יוסף כי ראוי שמנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי הבא ימונה, במסגרת תפקידו, ליועץ החברתי של ראש הממשלה. "המצב כיום, לפיו לראש הממשלה ולממשלה יש יועצים כלכליים רשמיים בלבד, בדמותם של נגיד בנק ישראל ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ואין יועץ חברתי רשמי, אינו ראוי", כותב המנכ"ל לשעבר.

עוד מציע המנכ"ל היוצא לבטל את מעמד "עקרות הבית" ולהשוות את החובות והזכויות שלהן לשאר האוכלוסייה. 

תגיות:גיל הפרישהעבודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה