פעילות הידברות

תופעה: כוס קפה וגמרא

קבלו את התופעה המרעננת בנוף היהדות: בתי קפה ומסעדות המשלבים הרצאות ותכני יהדות באופן קבוע. שלל בתי קפה כאלה כבר מפוזרים ברחבי הארץ, ועוד היד נטויה. סקירה על השילוב בין האספרסו לרוחניות

אא
טרנד מעניין פוקד את ישראל של שנות ה-2000: יותר ויותר צעירים עוזבים את הפאבים והמועדונים למיניהם, ונוהרים אל מה שמסתמן כמילה האחרונה בעולם הבילוי היהודי: פאבים ובתי קפה רוחניים. בתפריט תמצאו קפה הפוך, ולצידו ספר מוסר או בירה בחברותא. גם קרואסון חמאה (כשר כמובן) בתיבול הרצאה תוכלו למצוא שם. יצאנו לבדוק את התופעה, וגילינו שהמקור להתעוררות הגדולה אינו טמון באספרסו.
אין זה סוד שהדור שלנו מחפש רוחניות בכל פינה. חלקו כבר מאס בתרבות הבילוי הקונבנציונאלית שכוללת בתי קולנוע, מועדונים ופאבים למיניהם. בד בבד אנו עדים לתופעה שלא נראתה על פני השטח עד לפני מספר שנים: יותר ויותר מקומות המשלבים רוח וחומר צצים כפטריות אחר הגשם בכל רחבי הארץ.
 
תכירו למשל את "הודולה"- מסעדה הודית שחרתה על דגלה את ערכי האחדות ואהבת ישראל. הרעיון של המסעדה הוא להביא את אותם ניחוחות של שלווה ושבת אחים גם יחד מהודו הרחוקה ועד ישראל, לטובת המתגעגעים לחוויה הרוחנית שעברו שם, בתוספת יהדות אמיתית. את קירות המסעדה מעטרת ספריה ובה ספרי הגות ומחשבה יהודית, והם נגישים לכל מבקר. לששון אברהמי ובני הזוג ציפי ויוגב סבג, מנהלי המקום, תוכניות רבות, ביניהן לשלב סדנאות יוגה יהודית, שיחות על מודעות והתפתחות הרוח, והכל על טהרת היהדות כמובן. אברהמי, שהוא עצמו בעל תשובה ששהה במזרח מספר שנים לא מבוטל, מספר שמטרת המקום הוא להוות בית יהודי חם לכל מבקש, ואגב כך להגיש אוכל צמחוני כשר למהדרין. מידי סוף שבוע מתכנסים במקום סטודנטים ממכללת תל חי ואורחים נוספים, אשר עורכים סדר קבלת שבת שמלווה בשיחה רוחנית וניגונים. המקום אמנם נמצא באזור התעשייה הצפוני של קריית שמונה (על הכביש המרכזי שמוביל לחרמון), אבל בהחלט עושה רושם ששווה גיחה (למעוניינים: 04-6898887).
 
פרויקט נוסף, מעניין לא פחות עונה לשם "תבונות" ופעילותו מתקיימת במסעדת הפועלים "טוליו", אזור התעשייה קריית אריה שבפתח תקווה (רח עמל 54). יוזמות הרעיון הן לא פחות ולא יותר שתי בחורות רווקות, עדי ענבר וגליה ישי, בעלות תשובה בעצמן. "חלמתי לפתוח מקום שונה באווירה טובה וקלילה שיהווה שביל מן הצד למי שמחפש את מהות החיים", מספרת ענבר. "בזמנו עבדתי במסעדת טוליו, ובעצת חברה ביקשתי מבעל המקום לפתוח ערב אחד להרצאות באופן ניסיוני. באופן נסי לחלוטין בעל הבית הסכים. התחלנו להזמין מרצים, והשאר היסטוריה".
"היינו יושבות במרפסת", מצטרפת ישי לשיחה, "ומדברות לילות שלמים על איזה מקום יהיה לנו. היינו יורדות לפרטי פרטים: איך אנחנו רוצות שהמקום יראה, חצי בצחוק וחצי באמת".
 
צחוק או לא, החלום של השתיים מתורגם היום למה שנקרא ארגון "תבונות", וההרצאות המועברות במקום מתפרסמות על לוחות המודעות בעיר. אפשר לומר על התהליך שנעשה במקום כי מרה היא הסבלנות, אך מתוקים הם פירותיה. הבנות חושבות על הכל כולל תוכניה מעוצבת, שליחת עלוני שבת לחברי "תבונות" במייל, ובעיקר אווירה של פתיחות וקירוב לבבות אמיתי. כיום פוקדים את המקום עשרות מבקרים שמגיעים לשמוע את מיטב המרצים, ביניהם הרב זמיר כהן, הרב יצחק פנגר, הרב שמחה כהן ועוד. במסעדה מוגשים מאפים, שתייה חמה וקלה, פיצות, גלידות, בירות ועוד (לפרטים ניתן לפנות לגליה או לעדי: 052-8234441 או 054-2212212).
 
מקום נוסף בפתח תקווה, גם הוא באזור התעשייה (הפעם של סגולה, רחוב גליס 37) נקרא "פסגות קפה-מדרש".
 
מדובר בבר קפה רוחני אליו נוהרים צעירים ומבוגרים כאחד מכל רחבי הארץ. הם מגיעים לאחר יום לימודים או עבודה, עייפים וטרוטי עיניים, ובאופן מפתיע יוצאים מהמרכז, באנרגיות מחודשות ופנים מלאות הילה. המרכז, מעניק לקהל רחב של שומעים מפגשים מסוג אחר. הרצאות וסדנאות בנושאי יהדות בגובה העיניים, מפגשים חברתיים וכמובן ההתנהלות המשפחתית במקום הם אלה שהביאו את "פסגות קפה-מדרש" לקדמת הבמה ושינו את פני חיי הלילה של אנשים רבים שעד כה לא מצאו מענה לצימאון שמילא את נפשם המחפשת יותר מבילוי תל אביבי שגרתי.
 
הרב בנימין שחר, ממייסדי המקום ומנהלו כבר קרוב לחמש שנים מספר שהמטרה של המקום כפולה. "להגיע לקהל חילוני שיש לו חסם או רתיעה מהיהדות ובאמצעים קונבנציונאליים לא יגיע לבית מדרש. רצינו לתת לאנשים להגיע וללמוד יהדות ברמה הכי גבוהה ולקבל סוג של העברת מסר בצורה שמורידה חששות. כמו כן, רצינו לנצל את האריזה של בילוי כמניע לבוא וללמוד יהדות. הרי לבילוי לא צריך לשכנע אנשים לבוא, וכך דרך הטוסט והאספרסו אנו מגיעים אל צעירים רבים. והיה זה שכרנו". בית הקפה פעיל בימי א-ה כשבכל יום מוגש תפריט רוחני אחר: פעם סלט ברוטב סדנת חינוך ילדים, ופעם מילקשייק בתוספת סדנת זוגיות. למעוניינים יש גם הרצאות בנושא פיתוח האישיות, מיסטיקה יהודית ושיחות אחד על אחד על כל נושא שבעולם (לפרטים נוספים ניתן לגלוש באתר או להתקשר: 050-6744477. מיועד לחילונים בלבד).
 
את המקום הבא, "רשימו", מצאנו דווקא בעיר הקודש. מדובר במרכז אומנות ואמונה שרק העיצוב המרהיב שלו עושה חשק לעבור לגור במקום. שביל צר, גינה ואדמה חולית מן הצדדים, ריח של טבע ואווירה של כפר, אופפים את המקום הקסום. מתחם מיוחד במינו, שמי שלא היה בו לעולם לא יבין את קסמו.
 
זהו בית חם שמארח בחיקו אמנים, מרצים ומוזיקאים בעלי תשובה המנחים ערבים מגובשים לציבור הכללי בתוספת מרק חם ומאפים תוצרת הבית. קשה לראות את כל ההוד והדר שנשפך מהמקום הזה, ולא לשאול מיהו אותו אדם שחשב על הרעיון הגאוני. ובכן, מדובר בעצם בשני אנשים - זוג נשוי, סיגל ורוני - אשר החליטו ללכת עם החלום שלהם צעד אחד קדימה. ואכן, ההצלחה לא איחרה לבוא. בין המרצים הקבועים במקום: הרב מיכי יוספי (מפעיל חוות ישוב הדעת וממקימי הבית היהודי בהודו), הרב דניאל סטבסקי הכהן, הרב ארז משה דורון ועוד. על המשבצת המוזיקלית ממונים הזמרים מאיר בנאי, עדי רן, אהרון רזאל ועוד רבים וטובים. המקום נמצא בשכונת נחלאות שבירושלים וישמח לארח את העולים לעיר הבירה (רחוב מנורה 8).
 

 

 

תגיות:קפה מדרששיעורי תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה