דמויות ביהדות

נס ההצלה המופלא של בעל ה’’פני יהושע’’, ו-10 עובדות לזכרו

איך משתקמים מאסון כבד, ואיך ניתן להינצל מגל הריסות נוראי? 10 עובדות לזכרו של הרב יעקב יהושע פלק, בעל ה"פני יהושע"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני 317 שנים, בג' בכסלו ה'תס"ג, חווה הרב יעקב יהושע פלק אסון נורא: אשתו, אמה ובתו התינוקת, נספו באסון מחריד. 10 עובדות על הרב יעקב יהושע פלק זצ"ל, על האסון שפקד אותו, על הבטחתו ונס הצלתו.

1. הרב יעקב יהושע פַלְק זצ"ל (כ"ח בכסלו ה'תמ"א – 1756, י"ד בשבט ה'תקט"ז - 1680) היה הרב של לבוב, ברלין ופרנקפורט על המיין, פרנס העיר וראש ישיבה. מחבר סדרת ספרי ''פני יהושע'' על התלמוד הבבלי.

2. הרב פלק נולד בקרקוב לאביו רבי צבי הירש, שהיה חבר בית הדין בעירו, ולאמו מרים בת הרב אברהם הלוי, חתן רבי יהושע העשיל בעל "מגיני שלמה", שעל שמו נקרא הרך הנולד - יהושע. השם יעקב נוסף לו ברבות השנים בעקבות מחלה.

3. שושלת בית דוד: משפחות רבניות רבות מתייחסות לפני יהושע, והפני יהושע הוא צאצא של מחבר ''מגיני שלמה'', ומחבר ''מגיני שלמה'' היה מיוחס לפי הקדמת ספרו לרבינו תם, סבו רש"י, ובהמשך לרבי יוחנן הסנדלר ולדוד המלך.

4. בג' בכסלו ה'תס"ג נספו אשתו הראשונה, אמה וסבה וכן בתו הקטנה, גיטל, אותה הוא מגדיר "אחת היא לאימה וחביבה עלי ביתר שאת". האסון התרחש בעת פיצוץ של מחסני אבק שריפה בעיר, שגרם להחרבת ביתו ובתים נוספים, וכן לשריפה ברחבי העיר, אך הרב פלק שרד באורח נסי.

5. בהקדמה לספרו "פני יהושע" הוא מספר על האסון בלשונו המיוחדת: "פתע פתאום היתה מעיר לגל הפוכה כמו רגע לא חלו בה ידים וקול זעווה לא שמענו, כי אם קול הבערה יצאה לחלק, ומראה אש הגדולה והמתלקחת אשר עלה בארמנותינו ובחלונינו ע"י כמה חביות גדולות ונוראות מלאים פולוויר שהיה לשריפת אש עד שנהרסו הבתים ממגורותם כמה בתים גדולים ובצורות חומה עד לשמים הושפלו עד לעפר ערו עד היסוד בהן ונהרגו כ-36נפשות קדושות מישראל".

6. הרב פלק עצמו נותר בביתו, כשגל הריסות נורא מעל ראשו. "וגם אנכי הייתי מן הנפילים... ובאתי בעמקי מצולה בארץ התחתית ממש כבתוך המכבש מחמת כובד משא הגלי גלים שנפלו עלי וקורות בתינו יותר מקורות בית הבד... ומתיירא הייתי שלא יעשה ביתי קברי לנסקלין ולנשרפין לנהרגין ונחנקין, עלי היו כולנה ארבעתן כאחת, ודין ארבע מיתות לא בטלו ממני. זאת ועוד אחרת שקורות הבית רהיטיו ועציו ואבניו נדמו עלי כעדים גמורים, אמרתי פן יפגעו בי להיות יד העדים בי בראשונה להמיתני".

7. הרב פלק מוסיף ומספר כי בעת פחד המוות שאחז בו, פנה בתחינה לבורא עולם ונדר שאם יינצל, ישקיע את חייו ללימוד התורה בעיון גדול. כה דבריו: "אז אמרתי עודני בתוך הגל, אם יהיה אלוקים עמדי והוציאני מן המקום הזה לשלום ויבנה לי בית נאמן להרבות גבולי בתלמידים, לא אמנע עצמי מכותלי בית המדרש ולשקוד על דלתי העיון בסוגיית הש"ס ופוסקים וללון בעומקה של הלכה, אף לינות הרבה בענין אחד".

8. מיד כשסיים את נדרו נפתח בפניו שביל בין העמודים שקרסו. כה דבריו: "אני טרם אכלה לדבר הדברים אל לבי, שמע ה' בקול עניי ונתן לי מהלכים בין העמודים כמין שביל ממש נעשה לי ויצאתי בשלום בלי פגע, וחבל לא הוה בי. אז ידעתי נאמנה כי מה' היה הדבר ממש במקום שאין מצילין, ומאז והלאה השמתי הדברים אל לבי שיהא עיקר לימודי בדבר הלכה בסוגיית הש"ס ופוסקים".

9. לאחר שניצל, קיים את נדרו ועסק כל חייו בלימוד התורה והשקיע את כל כוחו בעיון בלימוד סוגיות הש"ס והפוסקים, ואת דבריו העלה על גבי ספרו העמוק. בעל ה"פני יהושע" הוסיף וסיפר בהקדמה זו שלפני שכתב את ספרו חזר על הש"ס 36 פעמים, כמניין ההרוגים ברעידת האדמה.

10. הספר "פני יהושע", הכולל חידושים על הש"ס כולל ארבעה חלקים. הספר מבאר את סוגיות הש"ס על־פי גדולי המפרשים, בעיקר התוספות ורש"י - שהמחבר היה מצאצאיהם. הביאור נעשה בשיטת העיון, החקירה, הסברה והפלפול. אופיינית לחיבור זה הירידה לפרטי הפרטים של כל סוגיה. אף ששיטת הלימוד המקובלת בדורות האחרונים רחוקה למדי מדרכו, הספר מהווה אחד מאבני היסוד במשא ומתן התלמודי. ספרו כולל חידושים על מסכתות ברכות, שבת, כתובות, גיטין, קידושין, בבא קמא, בבא מציעא, חולין, מכות, שבועות, ועוד כמה חידושים על מסכתות שונות. לעומת זאת נשארו בכתב יד חידושיו למסכת בבא בתרא.

כיצד עלינו להסתכל על מאורעות החיים הקשים שפוקדים אותנו? הרב זמיר כהן בדברי חיזוק מעוררים ומעודדים לכל מי שמרגיש שבור ונטול תקווה:

לחצו כאן לקריאת חלק א',חלק ב',וחלק ג' של הספר "פני יהושע".

תגיות:"פני יהושע"נס הצלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה