חדשות בארץ

מבהיל: אשכנזים חולים בסרטן פי 4 יותר מבני עדות המזרח

משרד הבריאות מפרסם נתונים המעידים על כך שאשכנזים חולים בסרטן פי 4 יותר מבני עדות המזרח, ואנשים שנולדו בארץ חשופים עוד יותר למחלה. ואיך זה מתקשר לאזור שבו אתם גרים?

אא

נתונים מדאיגים שמפרסם משרד הבריאות מוכיחים על כך שיהודים ממוצא אשכנזי שעלו מאירופה ומאמריקה חולים בסרטן פי ארבע יותר מיהודים ממוצא מזרחי שהגיעו מאסיה ומאפריקה.

נתוני משרד הבריאות מעידים כי בשנים האחרונות שיעור מקרי הסרטן בקרב יהודים ממוצא אשכנזי שעלו מאירופה ומאמריקה עומד על כ-111 לכל 100 אלף איש, זאת בזמן ששיעור מקרי הסרטן בקרב יהודים ממוצא מזרחי שעלו מאסיה או מאפריקה עומד על כ-27 לכל 100 אלף איש.

את הפער העצום ניתן לראות גם בסוגי הסרטן. למשל בסרטן הריאה שיעור החולים האשכנזים הוא 8.8 לכל 100 אלף איש, ואילו בקרב יהודים ממוצא מזרחי הוא 2.5 בלבד. הנתונים גם מעידים כי השיעור הגבוה ביותר של מחלת הסרטן נראה בקרב ערביי ישראל, וכן בקרב יהודים שנולדו בארץ. באוכלוסיות אלו הכפילו מקרי הסרטן את עצמם ב-20 השנים האחרונות, זאת בזמן ששיעור הסרטן בקרב ילידי אירופה ואמריקה ירד בתקופה זו בכ-30%.

כך למשל בקרב גברים ילידי הארץ עלה שיעור הסרטן מ-56 מקרים ל-100 אלף איש בשנת 1993 ל-117 מקרים ב-2013, ואילו אצל נשים הוא עלה מ-75 ל-100 אלף איש בשנת 1993 ל-165.

 

בפריפריה חולים יותר

השבוע פורסמו גם נתונים של משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, שמעידים כי גם למקום המגורים יש השפעה על הסיכון לחלות. כך ניתן לראות כי בין השנים 2009-2013 אובחנו 127,498 מקרים חדשים של סרטן חודרני בישראל -  48% מהם בקרב גברים ו-52% בנשים. הממצאים הוכיחו כי הסיכון לחלות בסרטן גבוה בפריפריה ביחס לסיכוי באזורים מרכזיים בארץ. מבחינה מספרית – לתושבי הפריפריה יש סיכון גבוה ב-8% מהממוצע לחלות בסרטן, ואלו לגרים במרכז יש סיכון נמוך ב-3% מהממוצע.

גידולים סרטניים הם גורם תחלואה משמעותי מאוד, ומאז שנת 1999 הם גם נחשבים לסיבת המוות העיקרית בישראל. על פי הנתונים בשנת 2014 נפטרו מהמחלה 10,931 תושבים. מתוכם 5,511 גברים ו-5,420 נשים.

ביחס לעולם שיעור מקרי הסרטן במדינת ישראל גבוה יותר מאשר במדינות ה-OECD. אולם שיעור התמותה הכללי מהסרטן בישראל נמוך מהממוצע ב-OECD, מה שאומר שבמדינת ישראל חולים יותר, אך מתים פחות.

תגיות:מספריםפריפריהסרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה