חדשות בארץ

הפרוטוקולים המצמררים נחשפים: "יוחנן נשלח הביתה. לאיזה בית?"

היום נחשפו הפרוטוקולים המצמררים אודות פרשת ילדי תימן. באתר הארכיון הלאומי אלפי תיקים ומאות אלפי מסמכים העוסקים בפרשה האפלה

משפחה בעת הגיעה מתימן לישראל (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)משפחה בעת הגיעה מתימן לישראל (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

היום (רביעי) פורסמו באתר הארכיון הלאומי, בעקבות לחץ של משפחות רבות ולאחר מחאה ציבורית ותקשורתית, 3,500 תיקים הכוללים 210 אלף מסמכים העוסקים בפרשת היעלמותם של ילדי תימן. באתר ניתן לחפש אלפי ילדים שגורלם נחקר, להיכנס לתיקים האישיים, ולבדוק מהי סיבת הפטירה והיכן נקברו.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

כזכור, שלוש ועדות קמו לבדיקת פרשת ילדי תימן. הוועדות בדקו 1,033 מקרים ומתוכם קבעה ועדת כהן-קדמי, שמסקנותיה פורסמו בשנת 2001, ש-972 תינוקות נפטרו ו-56 מקרים נותרו עלומים. הוועדה דחתה את הטענה לפיה הייתה חטיפה ממסדית של ילדים, אבל הגיעה למסקנה שבאותה תקופה הייתה "מסירה מזדמנת של תינוקות לאימוץ מבתי תינוקות ובתי חולים".

סיפורו של יוחנן גמליאל, שהיה בן תשעה חודשים בעת שנלקח לבית החולים ומשם לא שב, הוא אחד מני אלפי מקרים כואבים מנשוא. אחיו, עו"ד יוסי גמליאל, מסר לפני חצי שנה עדות בכנסת. "קיבלתי מסמכים, והשגתי את כרטיס החולה של אחי מבית החולים שבו הוא נפטר. כתוב שם - נשלח הביתה. אלינו הביתה יוחנן לא הגיע", אמר יוסי. בסיום דבריו הוסיף "האם הוא נשלח הביתה? לאיזה בית? או שנשלח לבית הקברות".

במהלך הדיון, סיפר גמליאל בכאב: "אחי יוחנן, יליד 1954, הרגיש לא טוב בגיל תשעה חודשים. אשפזו אותו בקפלן, אחרי כמה ימים העבירו אותו לבית החולים איתנים בירושלים, כשההורים הלכו לבקר באיתנים נמסר להם שיוחנן נפטר ובית החולים קבר את יוחנן. בשנות ה-50 ההורים לא שאלו הרבה שאלות, חזרו הביתה, ישבו שבעה. בשנות ה-60 כשהם קיבלו צו גיוס עלו סימני השאלה הראשונים".

גמליאל ציין עוד כי משפחתו קיבלה גם הזמנת קבורה בהר המנוחות עם פרטי גוש, חלקה, שורה וקבר וכן שתי תעודות פטירה של אחיו. אולם לדבריו, אחרי חצי שנה קיבלה המשפחה הודעה ממשרד הפנים שלפיה תעודות הפטירה מושהות. "אחרי שאבי נפטר, התחלנו להתעסק עם הסוגיה הזאת, ביקשנו לעלות לקבר אחי בהר המנוחות, אני מגיע לקבר ואומרים לי שזה הקבר של אחי ונמצא שם קבר של אדם אחר. ככה שהיום אין לא קבר של אחי והוא לא בבית. היכן הוא?..."

הבוקר, לאחר חשיפת הפרוטוקולים, אמר עו"ד יוסי גמליאל: "זה נותן לי מעט נתונים, אבל את הקבר אנחנו לא מצליחים לאתר. ייתכן והוא חי. אנחנו נמשיך לכתת את רגלינו ולנסות לאתר מה קורה עם אחי יוחנן. אני מצפה שהמדינה תקבל אחריות ותנסה להוביל אותנו בדרך, שבסופו של יום אנחנו נדע מה קרה עם האחים שלנו, עם הילדים שלנו. כי עד היום אנחנו לא יודעים מה קרה איתם".

עדותו של יוסי גמליאלעדותו של יוסי גמליאל

תעודת הפטירה של יוחנןתעודת הפטירה של יוחנן

תגיות:ילדי תימןפרשת ילדי תימן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה