מקבצי שו"ת - שאל את הרב

איך יהיה מקום בעולם אחרי תחיית המתים? ואיך שולחים סמס לחו"ל כשאצלם שבת?

מקבץ שו"ת מס' 24: 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור "שאל את הרב" באתר הידברות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. בהדלקת נרות חנוכה, מה עושים קודם – מדליקים ואז מברכים, או להפך?

בכל לילות חנוכה יש לברך את כל הברכות לפני ההדלקה, ורק אחרי סיום כל הברכות יש להתחיל את ההדלקה.

מקורות: הרמ"א באורח חיים (סימן תרעו סעיף ב) וביאור הלכה שם. חזון עובדיה על חנוכה (עמודים קכה-קכז) וילקוט יוסף (סימן תרעו סעיף ה). וע"ע בשו"ת וישב הים חלק א' (סימן יא).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

2. בעלי אינו דתי, ורציתי לשאול האם מותר לי, לפני שהוא מכניס אוכל/שתייה לפיו, לברך במקומו? שלא יהיה ברכה לבטלה, אבל אני רוצה מאד שהוא יברך, ואם זה לא בא ממנו, אולי מותר שאני אגיד במקומו?

אם את מצטרפת לאכילתו תוכלי לברך בקול רם והוא ישמע ויצא ידי חובתו. אבל אי אפשר לברך במקומו כאשר את אינך אוכלת יחד איתו.

* * *

3. אם יש אישה שלא עלינו קיבלה את המחלה, ויש לה קרחת, האם היא עדיין חייבת בכיסוי ראש? כי הרי המטרה היא שלא יראו לה שיער, ועם קרחת אין שיער...

גם אישה שיש לה קרחת חייבת בכיסוי ראש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. שלום וברכה, האם מותר לשלוח סמס לקרובים בחו"ל במוצאי שבת, כשאצלם עדיין שבת? האם זה נחשב לעבירה? תודה רבה

אם הם שומרי שבת, מותר לשלוח להם מסרון למרות שאצלם עדיין שבת – היות שאין חשש שיקראו את המסרון בשבת. אולם אם הם אינם שומרים שבת, אין לשלוח להם מסרון – כי יתכן מאד שיקראו זאת בשבת, ונמצאת מכשילם בחילול שבת.

* * *

5. שלום כבוד הרב, רציתי לשאול אם יש עניין דווקא ליטול ידיים אחרי השירותים, או שמספיק לשטוף ידיים. ועוד שאלה – אחרי גזיזת ציפורניים יש צורך ליטול ידיים? תודה

1. מעיקר הדין אין צורך ליטול ידיים בכלי אחרי בית הכסא. ומי שמחמיר בזה, תבוא עליו ברכה (יעויין בספר הלכה ברורה חלק א' סימן ז סעיף ג, ובבירור הלכה שם).

2. צריך ליטול ידיים אחרי גזיזת ציפורניים (שלחן ערוך אורח חיים סימן ד סעיף יח).

* * *

6. האם מותר לכבס בחנוכה?

מותר לכבס בחנוכה. ורק חצי שעה אחרי הדלקת נרות חנוכה נוהגות הנשים שלא לכבס, ושלא לעשות שום מלאכה אחרת האסורה בחול המועד (יעויין בספר חזון עובדיה על חנוכה עמודים יב-יג).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. שלום רב, האם מותר להתאפר / להסיר איפור בשבת?

אסור להתאפר בשבת אלא באבקה.

מותר לשטוף את האיפור.

* * *

8. מה מברכים על פשטידה? נגיד פשטידת בצל? פשטידת ירקות? פשטידת גבינה?

כל פשטידה שיש בה קמח להטעים את המאכל, הברכה היא מזונות.

פשטידה ללא קמח חיטה, מברכים לפי הרוב. אם הרוב הוא שהכל, מברכים שהכל. ואם הרוב הוא ירקות, מברכים האדמה.

* * *

9. בעזרת ה' כשיבוא המשיח ותהיה תחיית המתים, האם לא יהיה יותר מוות? ואם לא יהיה יותר מוות בעולם, איך יהיה מקום לכולם?

1. בשאלה זו נחלקו הראשונים, כי דעת הרמב"ם (אגרת תחיית המתים) שמצב זה של חיבור גוף ונשמה, אינו אלא זמני בלבד, כאשר לאחר כמה אלפי שנים מעת תחיית המתים, תתרומם הנשמה מן הגוף מעלה מעלה אל עולם הנשמות, ושם תקבל שכרה לנצח נצחים. ועל אותו הזמן אמרו בברכות (דף יז עמוד א): "צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה". לעומת זאת דעת הרמב"ן (בשער הגמול), כי המצב שנוצר בעת התחייה בו חזרה הנשמה אל הגוף לא יפסק לעד לעולם, אלא ישאר קיים לנצח נצחים, כאשר גוף ונשמה כשהם אגודים זה בזה יכנסו לעולם שכולו ארוך הוא עולם הבא.

על השאלה איך יהיה מקום בעולם לכל האנשים אחרי תחיית המתים, יעוין במדרש תנחומא (פרשת צו סימן יב) שאמרו שם, אף לעתיד לבוא כך אני עושה בציון, כל אותן האוכלוסין מן אדם הראשון עד שיחיו המתים היכן הם עומדין, והם עתידים לומר צר לי המקום גשה לי ואשבה, מה אני עושה להם אני מרחיבה שנאמר "הרחיבי מקום אהלך", ע"ש.

וכן כתב היעב"ץ (בפירוש למעמדות ליום הששי) שלאשר יאמין בנסי התורה ובדברי חז"ל לא יפלא זה בעיניו, ואין כאן שאלה כל עיקר, וכי לא מצינו דוגמתן בעולם הזה כמה פעמים, שהמועט מחזיק את המרובה וכו'. אם כן, היפלא מה' דבר כזה לעתיד, כי יברא ה' חדשות בקרב הארץ להוליד גופות ולהצמיח מוצא נפשות, ולא יבצר ממנה התרחבה יריעות משכנותיה להחזיק צאצאיה ולא יצרו להם מגרשות, ע"ש. וע"ע מה שכתב בזה בספר מגדים חדשים על מסכת ברכות (עמוד יד אות כב).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. שלום וברכה, ברצוני לפתוח בכך שהנני בחורה מאמינה ודתית. בנוסף לכך הנני סטודנטית לתואר שני בביולוגיה באחד המקומות הנחשבים בארץ (ובעולם) בקרב הקהילה המדעית. נחשפתי להרצאה במסגרת קורס במדעי המוח, בה המרצה דבר בפרוטרוט על מחלות הסכיזופרניה. לפי הקריטריונים של ה-DSM יש הזיות, חזיונות ואשליות כחלק מהתסמינים. כחלק מהסבר, שהינו מדעי ופיזיולוגי לחלוטין, הקביל המרצה בין נבואות של נביאים לבין הזיות של חולי סכיזופרניה כיום. חולי סכיזופרניה במצבים של התקפים פסיכוטים, יכולים להגיע למצב שהם רואים ושומעים דברים שלא באמת קיימים. הם שומעים קולות בתוכם שמדברים אליהם, ואפילו חשים בתחושות ממש. כשהמרצה תאר את הדברים כך, ואף הראה סרטון של חולה סכיזופרניה בין זמננו שמספר לכולם שהוא מדבר עם אלוקים, שהוא האלוקים, שהוא רואה ושומע דברים... זה מעלה תהיות לגבי הסברים על הנבואות שהיו לנביאים בעם ישראל. הפסיכאטר שמטפל באותו חולה טוען שכך נוצרו כל הדתות, כביכול מאנשים חולי סכיזופרניה, שלהם אזור לא תקין במוח. קשרים חדשים הנוצרים באזורים קריטיים שגורמים לחזיונות גורמים לאמונה בדברים שלא באמת קיימים. זאת טענה שלא מערערת ברמת האמונה באלוקים. אך כן דורשת הסבר על אמיתות הנבואה. אלו הסברים שמסתדרים מדעית (מסתדרים עם הקריטריונים של מחלת הסכיזופרניה) קיימים על הנבואה שהיתה לנביאים בעם ישראל? אשמח לתשובה אינטלגנטית ומחכימה, מפי רב שהינו איש מדע. תודה

סכיזופרניה היא אכן תופעה שמוכיחה לנו מדוע אסור להאמין בנביאי שקר כמו ישו, מוחמד ובודהה. בני אדם יכולים להזות הזיות ולדמיין דמיונות. בתורה עצמה ישנה אזהרה שלא לשמוע לנביאי שקר והוזי הזיות בחלום.

וכאן נגעת בהבדל המיוחד והנדיר שבין התורה שלנו לבין כל שאר הדתות ונביאי השקר שיש בעולם.

כאנשים רציונלים, מובן לנו שהבורא שברא את האדם בחוכמה כה אדירה - לא ימסור תורה בדרך אותה כל אדם יכול לזייף. הרי כל מוסד פסיכיאטרי שמכבד את עצמו מחזיק לפחות עשרה אנשים שמדווחים שהם מדברים עם א-לוהים, פיות, חייזרים ומפלצות. וידועים לנו לא מעט מקרים של אנשים חולי סכיזופרניה שמדמיינים דברים שאינם קיימים במציאות.

אנו יודעים שהבורא הוא חכם (מהכרת הפיזיקה של היקום והאנטומיה של החי) ולכן אנו יודעים בוודאות מוחלטת שהבורא לא ימסור תורה בדרך אווילית לאדם בודד שגם יכול לשקר להמונים.

כך ששתי הדתות שחיקו את היהדות - הנצרות והאיסלאם - יורדות מיד מעל הפרק, היות ושתיהן טוענות לאדם בודד הטוען שא-לוהים נגלה אליו במערה ומסר לו חוקים ומשפטים.

היהדות הנה אפוא הדת היחידה בעולם הטוענת לאירועים נסיים בקנה מידה שכל העם עד להם – כמו יציאת מצרים, מכות מצרים, קריעת ים-סוף, מעמד הר-סיני, ארבעים שנה במדבר, כיבוש הארץ בצורה ניסית ועוד. היא התורה היחידה העומדת בפני מבחן ההיסטוריה וההגיון, פשוט, כי היא היחידה הטוענת לתורה שניתנה להמונים במעמד אלוקי לאומי.

אדם אחד יכול להיות חולה סכיזופרניה ולדמיין דמיונות, אך לא ייתכן עם שלם שהוזה הזיות ומדמיין אותה התגלות אלוקית בפני מיליונים. התורה מתעדת היסטוריה של עם שלם, ואינה מבוססת על התגלויות פרטית בסתר, כך הוכיח הבורא את תורתו. וזו גם הסיבה שעם ישראל הוא העם המפורסם והמשפיע ביותר בעולם, וספר התורה הפך לספר המודפס והמשפיע ביותר בעולם. אין זה צירוף מקרים, אלא יד ההשגחה העליונה שנועדה להכיר בהתגלות האדירה של יציאת מצרים.

על כן, אנו יודעים שהתורה היא אמת – כיוון שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני.

אבותינו ואבות אבותינו העבירו בנאמנות את התורה והחגים והמצוות, והיו מוכנים להקריב את חייהם בכל דור על אמיתותה. אנו לא מאמינים ביציאת מצרים רק "בגלל שזה כתוב בתורה", אלא בזכות אבותינו המעבירים את התורה מדור לדור כהיסטוריה הלאומית של עמנו מזה 3300 שנה. על כן ספר התורה מהווה עדות היסטורית לאומית שאינה ניתנת להכחשה, וכל אותם "מכחישי מקרא" אינם שונים מאותם מכחישי שואה שהתעוררו בשנים האחרונות.

למרבה הצער, כמעט חצי עולם בימינו מכחיש את השואה (כל מדינות ערב), אך לא שמעתי על ילד ישראלי שאומר להוריו שהוא לא מוכן לכבד את יום השואה, כי זו רק "הליכה אחרי העדר", ואינו יודע אם היתה שואה...

 כאשר עם שלם מעביר מדור לדור מאורעות היסטוריים כלל-לאומיים, לא ניתן להתכחש אליהם רציונלית.

מספיק ששני אנשים יטענו שהיה רצח, כדי שנאמין להם ונרשיע אדם. קל וחומר כאשר עם שלם טוען שהיה עד למאורעות אדירים, ומעביר את ההיסטוריה הזו לבניו ובני בניו – ואף חוגג חגים וימי זיכרון לזכרה.

את השואה זוכרים באמצעות רגע אחד של דומיה. אך תארו לכם שהיו זוכרים את יום השואה, על ידי כך שהיו בונים מחנות בחצר הבית, וישנים בהם שבעה ימים, או אוכלים במשך שבוע לחם יבש ומצומק לזכר השואה. האם היה אז אדם המעז להכחיש את המאורע? האם יתכן שעם שלם יסכים לקבל על עצמו מנהגים קשים לזכר היסטוריה שלא היתה?

ובכל זאת עם ישראל חוגג את חג הסוכות מזה אלפי שנים, ובמשך שבוע אוכלים וישנים בסוכה. עם ישראל חוגג את חג הפסח במשך אלפי שנים, ובמשך שבוע לא נוגע בחמץ, ואוכל מצות, ומספר ביציאת מצרים כפי שסיפרו אבותיו ואבות אבותיו. האם ניתן להכחיש היסטוריה כה חזקה? אדם רציונלי לא יעשה זאת.

עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי א-לוהים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו – ואף לאחר כל אלה, עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו!

יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. וכל עיקרי האמונה מבוררים בספרי רבותינו, כמו ספר הכוזרי, חובת הלבבות ועוד. נא ראי כאן.

לסיכום, חפשי בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית". חוברת זו מסבירה את ההוכחות למציאות הבורא ואמיתות התורה.

תגיות:שאלות ותשובותשו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה