חדשות בעולם

הפסקת האש בחאלב קרסה: העיר מופגזת על ידי צבא המשטר

המשבר ההומניטרי הגדול במאה ה-21: צבא סוריה מוציא להורג ללא משפט, ומבצע פשעי מלחמה נוראיים כנגד האזרחים

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

צבאו של אסאד חידש אתמול את ההפגזה על המובלעת האחרונה של המורדים במזרח העיר חאלב, כמה שעות לאחר ההכרזה על הפסקת האש. הארגון הסורי לזכויות האדם מסר כי לפחות 14 פגזים נורו אל האיזור שבידי המורדים, בין השאר על ידי מיליציות איראניות, וכי לפחות שישה בני אדם נהרגו.

לפנות בוקר היה אמור להתחיל פינויים של אלפי אזרחים שנותרו במזרח חאלב, אך הפינוי התעכב. אזרחים שארזו את חפציהם והגיעו לנקודות הפינוי עליהן הוסכם, לא הורשו לעלות על עשרות האוטובוסים שהמתינו להם.

במהלך התקיפות, יצא האו"ם בדרישה מממשלת סוריה למנוע התקפות על אזרחים במזרח חאלב ולמצות את הדין עם כל מי שעושה פשעי מלחמה - חיילים סורים או אנשי המיליציות המסייעים להם. נציבות החקירה של האו"ם, הגוף החוקר פשעי מלחמה אמר כי ממשיכים לזרום דיווחים רבים על פגיעות של כוחות המשטר הסורי באזרחים. בין השאר, דווח על הוצאות להורג בלי משפט, על מעצרים שרירותיים ועל העלמת אנשים. כמו כן דווח שארגוני מורדים מונעים מתושבים לעזוב את מזרח חאלב ונטמעים בקרב אוכלוסיה אזרחית, דבר המגביר את הסיכון לחיי התושבים.

בכיר באו"ם אישר באוזני כתב "רויטרס" את טענות המורדים, לפיהן הסיבה לקריסת הפסקת האש היא העובדה שהאיראנים הוסיפו תנאים ליישומה - פינוי של פצועים מכפרים שיעים הנצורים על ידי כוחות המורדים, במקביל לפינוי חאלב.

משרד ההגנה הרוסי מאשים את המורדים בקריסתה של הפסקת האש. לדבריו, אש נורתה מן השטח שבשליטתם אל שיירת האוטובוסים שבאה לפנות את האזרחים. שר החוץ של רוסיה האשים אף הוא את המורדים בחידוש המלחמה: "אני מקווה שביומיים – שלושה הקרובים המצב בחאלב ייפתר. אני מצפה המורדים שיפסיקו את ההתנגדות".

שר החוץ הטורקי האשים את צבא אסאד בכך שהפסקת האש בוטלה. לדבריו, אף שיש הפאות, ההסכם עדיין בתוקף. לפני כן דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית כי לפחות 1,000 בני אדם התפנו עד כה ממזרח חאלב לאידליב, במסגרת ההסכם. טורקיה הביעה נכונות לקלוט את פליטי חאלב.

מועצת הביטחון התכנסה לדיון דחוף שיזמו צרפת ובריטניה, בעקבות הדיווחים על הוצאתם להורג של מאות אזרחים בידי כוחות המשטר. קטאר קוראת מיד לכנס את הליגה הערבית כדי לדון במשבר. שגריר צרפת באו"ם קרא לנקוט פעולה כדי להתמודד עם "הטרגדיה ההומניטרית הקשה ביותר במאה ה-21 שמתרחשת לנגד עינינו", כדבריו. לדברי השגריר הצרפתי, רוסיה – בעלת בריתו של אסאד – מחזיקה את המפתח ליציאה מהמשבר.

תגיות:חאלבסוריהמשבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה