כתבות מגזין

הרב שלמה שוחט: "הורים מוציאים הון על אולם, תקליטן וצלם, אבל את המוהל הם בוחרים בהתאם למחירו"

המוהל הרב שלמה שוחט זכה להכניס בבריתו של אברהם אבינו אלפי תינוקות, והוא גם מפקח על המוהלים בארץ. בשיחה מרתקת הוא מספר על הדרך לבחירת מוהל, על סגולות מופלאות לזמן הברית, והוא גם מנפץ את החשש של ההורים מפני כאב הברית לתינוק

הרב שלמה שוחטהרב שלמה שוחט
אא

חודש כסליו כבר בעיצומו, בגני הילדים שרים על היוונים והמכבים, וכאשר משוחחים עם המוהל הרב שלמה שוחט, הוא אינו יכול שלא להיזכר בברית מילה מיוחדת במינה שהוא קיים בדיוק בתקופה זו ב... אתונה.

"היה זה לפני לא מעט שנים, כאשר התבקשתי בשליחות משרד ראש הממשלה למול את בנו של איש המוסד שכיהן באותה עת באתונה", מספר הרב שוחט. "באותם ימים המקום נחשב כחממה לארגוני טרור, ועל כן התבקשתי על ידי אנשי הביטחון לשמור על פרופיל נמוך. אני זוכר את השהות במקום כאפופת מתח ומסתורין ומרגשת מאוד. לברית הגיעו כמעט כל אנשי השגרירות והישראלים המתגוררים באתונה, אך לא רק בשל כך הייתה ההתרגשות הרבה. הסתבר שמזה ארבע שנים לא התקיימה באתונה אף לא ברית מילה אחת. לאחר ביצוע המצווה נעמדתי כדי לדבר ואמרתי לקהל דברים שונים מכפי שאני רגיל להגיד בבריתות. סיפרתי לנוכחים על כך שאחת מגזרותיה של האימפריה היוונית על העם היהודי, הייתה לבטל את ברית המילה וציינתי כמה מן הסמליות יש בעובדה שהרך הנימול זכה להיכנס בבריתו של אברהם אבינו בסמיכות לימי החנוכה, ועוד ביוון עצמה. זוהי לנו ההוכחה, כך אמרתי להם, כי במלחמה המתמשכת בין תורת ישראל לתרבות יוון - דווקא ידה של תורת ישראל, על העליונה".

ברית על ברכי הרב קנייבסקיברית על ברכי הרב קנייבסקי

הברית הזו, עליה מספר לנו הרב שוחט בהתרגשות, היא רק אחת מתוך אלפי בריתות שאותן הוא זכה לקיים במשך השנים בתינוקות בארץ ובכל רחבי העולם. הוא גם הוזמן על ידי כל גווני הקשת של העם היהודי - אנשי מאה שערים וברסלב, בעלי תשובה, אברכים ליטאיים וחסידים, בוגרי ישיבות ההסדר, וכן גם רופאים, אקדמאים וקיבוצי השומר הצעיר, חרדים, אשכנזים וספרדים כאחד.

 

דור עשירי למוהלים

בנוסף לתפקידו של הרב שוחט כמוהל הוא גם משמש כמפקח הרשמי על המוהלים מטעם הרבנות הראשית ומשרד הבריאות. בסקר של ערוץ מאקו הוא גם מופיע כאחד מארבעת המוהלים (המומחים) המובילים בישראל לשנת תשע"ז.

ברית על ברכי הרב עובדיה יוסףברית על ברכי הרב עובדיה יוסף

"אני חש שליחות של ממש במקצוע שבו אני עוסק", מציין הרב שוחט, "מה עוד שאני ממשיך בכך את המורשת המפוארת של אבותיי שעסקו באומנות הקודש. בני – הרב משה, שעוסק גם כן במילה הינו דור עשירי למוהלים. זה לא פלא שאנחנו כל כך מחוברים למקצוע, כי אבי – הרב שמעון שוחט שבחייו הפך לאגדה ולמותג של איכות ומצוינות בתחום, הוא זה שהשריש בנו את היסודות החשובים ביותר מבחינה הלכתית לצד תנאי ההיגיינה והסטריליזציה הקפדניים המתקרבים לחדר ניתוח תיקני, וב"ה ברכת גדולי ומאורי הדור שזכיתי למול על ברכיהם מלווה אותנו תדיר בבריתות".

הורים רבים מתלבטים לפני הברית איזה מוהל לקחת. מה באמת צריכים לקחת בחשבון בעת בחירת מוהל? מה ישפיע על הבחירה?

"אומנות המילה מצריכה ידע הלכתי ורפואי נרחב ומיומנות רבה", מסביר הרב שוחט. "לכן חשוב שלמוהל תהיה תעודת הסמכה ברת תוקף המעידה על כישוריו ודרגתו - מוסמך או מומחה. בבתי החולים בארץ מוצגת רשימת המוהלים המוסמכים הנמצאים בפיקוח ממשלתי, ניתן גם לטלפן למחלקת הבריתות הארצית בטלפון: 02-5313141 ולברר אם רישיונו של המוהל בר תוקף".

הרב שוחט מל על ברכי הרב שיינברגהרב שוחט מל על ברכי הרב שיינברג

והרב שוחט מדגיש: "אל תהססו לוודא שהמוהל שהזמנתם אכן משתמש בציוד מעוקר - סטרילי או חד פעמי. בנוסף לכל זה חשוב גם לבחור במוהל שיודע לתת את התמיכה הרגשית ולהוות משענת להורים הטריים בשעתם הגדולה. ההתייחסות הסבלנית והתומכת בהורים אינה נופלת בחשיבותה מהטיפול בתינוק. אני נוהג תמיד לומר להורים ששלוות הנפש והרגיעה של האמא משפיעות רבות על הרוגע של התינוק, ובדרך כלל כאשר ההורים רגועים - גם התינוק רגוע.

"בכלל, מוהל אחראי ורציני, מלווה את ההורים לפני הברית ולאחריה, בהדרכה ובביקורי בית בעת הצורך. וודאו שהמוהל שבחרתם אכן מתעתד לעשות זאת. לא פעם אני מתפלא על הורים המשקיעים הון תועפות באולם מפואר, בתקליטן או בצלם, כאשר דווקא העיקר - המוהל, נבחר בהתאם למחירו. כיצד עולה על הדעת לבחור אדם לתפקיד כה אחראי ורגיש רק בגלל שהוא זול יותר או אפילו מל בחינם?"

 

מחקרים מעידים: התינוק אינו סובל

כמובן שאי אפשר לדבר על ברית מילה מבלי להזכיר את החשש מפני הכאב של התינוק הקטן. אבל כאשר משוחחים על כך עם הרב שוחט הוא בוחר להשיב דווקא בהלצה: "מספרים על גוי שביקש מהרב שיגייר אותו. הרב שהבין שהגוי אינו כשיר לכך, התקשה לומר לו זאת. ניסה הרב לשכנעו: 'לא כדאי לך להתגייר, כי יהודי צריך לשמור שבת'. אבל הגוי בשלו: 'אני יודע, ואף על פי כן אני רוצה!' והרב המשיך: 'לא כדאי לך להתגייר, יהודי צריך לשמור כשרות', והגוי מתעקש: 'על מנת כן!' והרב כבר לא ידע מה לעשות, עד שהוא מצא עצה: 'אתה יודע, לא כדאי לך להתגייר, מי שמתגייר צריך לעבור ברית מילה. והאמן לי, כשעשו לי את זה, זה כל כך כאב לי ששנה וחצי לא יכולתי לדבר!'"

הרב שוחט בהתייעצות הלכתית עם הרב אלישיבהרב שוחט בהתייעצות הלכתית עם הרב אלישיב

וברצינות מוסיף הרב שוחט כי בשנים האחרונות יש יותר ויותר הורים שכביכול, דואגים לתינוקם מכל הלב ובוחרים לפנות לרופא-מוהל. "ראשית, אני רוצה להדגיש כי לעתים קרובות מאוד ברית הנעשית על ידי הרופאים אינה ברית כשרה כלל, ועל כן כל הפוסקים אינם מתירים ברית מילה כזו. אבל בנוסף, אין זה סוד שדווקא הרופאים הבכירים ובכללם מנהלי מחלקות בבתי החולים בוחרים לבניהם או נכדיהם במוהל ולא ברופא. אצל רבים מהם אין זה מחמת הקפדתם היתרה במצוות, אלא משום שהם יודעים את האמת - שעבודתו האוטנטית של מוהל מקצועי ומיומן עולה לאין ערוך על החיקוי של הרופא המוהל. אני אישית שמעתי מהם לא פעם על כך שהכירורג המקצועי ביותר לעולם לא יוכל להתחרות בעבודתו של מוהל מיומן. מלבד זאת, בהשוואה של הבריתות המבוצעות על ידי מוהלים לכאלו שמבוצעות על ידי רופאים, נמצא כי אחוז הבעיות בבריתות הרופאים גדול לאין שיעור, והדבר אף הוכח במחקר מדעי שהוצג בכנס החברה הישראלית לפדיאטרית ילדים על ידי ד"ר בצלאל סיוון. ואם לא די בזה, בסקר שנערך בנושא התברר כי במשפחות רבות בהם התינוק הראשון נימול על ידי רופא, הבאים אחריו כבר נימולו על ידי מוהל... ועוד לא דיברנו על הדבר החשוב ביותר - מלבד הידע הרפואי אומנות המילה דורשת ידע הלכתי מקיף, ולמרבה הצער חלק גדול מהנימולים אצל הרופאים נימולו שלא כדין, והילד נותר לא מהול. אך בניגוד למי שלא נימול כלל, לילד זה אין אפשרות לדעת זאת והוא נשאר עד אחרית ימיו ללא ברית ואף ללא אופציה של בחירה אם למול את עצמו או לא. אין לשער איזו אכזבה וצער נגרמים להורים כשהם מגלים שלשווא הכאיבו לבנם והקיזו את דמו ללא קיום מצוה כלל".

הרב עובדיה מקבל את הספרהרב עובדיה מקבל את הספר

ומה בנוגע להרדמה - האם יש אפשרות הלכתית לעשות ברית בהרדמה לתינוק?

כאן מבקש הרב שוחט לנפץ מיתוס: "הרופאים המוהלים טוענים שכאב התינוק מזיק לו נפשית. הם מסתמכים על מחקרים שבוצעו בעולם המראים שקיימת מידה מסוימת של כאב במילה, אולם מחקרים אלו אינם מתייחסים לברית כפי שהיא מבוצעת על ידי מוהלי ישראל כבר אלפי שנים. כל המחקרים נעשו ביחס לניתוחים כירורגיים לכריתת העורלה הנמשכים 9 דקות ויותר, וזאת בזמן שהמילה המבוצעת על ידי מוהל מנוסה אורכת פחות מ-10 שניות. המוהל המיומן משתמש בלהב סטרילי חד, והמילה מתבצעת תוך גרימת כאב מינימלי. ההרדמה לתינוק הנימול אינה אלא גימיק שיווקי שנועד למלא את כיסיהם של הרופאים (3000 שקלים לברית ויותר!) חשוב לציין כי הרדמת התינוק בברית נאסרה גם הלכתית על ידי הפוסקים מכל החוגים".

ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי להפחית את הכאב?

"ניתן לאלחש את מקום הברית ולהוריד את הכאב למינימום באופן משמעותי ללא זריקות, ואכן מוהל מומחה מצויד בשלל טכניקות המיועדות למטרה זו בדיוק. אני משתמש בכל ברית באמצעים רבים ומגוונים שכל אחד מהם אמור להפחית באופן משמעותי את כאב התינוק למינימום משום שאני מתייחס לכל תינוק כאילו היה זה בני, ואכן, ב"ה התוצאות בהתאם – תינוק רגוע ושליו, ולא פחות חשוב – הורים מאושרים ושמחים. ולכל האימהות שעדיין חוששות מהכאב שיגרם לתינוק אני נוהג לומר שהתינוק סובל מהברית הרבה פחות מהגזים המציקים לו בחודשים הראשונים...".

בברית על ברכי הרב כדוריבברית על ברכי הרב כדורי

 

מילה שלמה

אל אף חשיבותה הגדולה של המצווה, מציין הרב שוחט כי במהלך שנות עבודתו כמוהל, הוא נוכח לדעת שבציבור קיים חוסר ידע בסיסי בכל הנוגע לנושא. "לאחר שיעורים שמסרתי בכוללים לאברכים בנושא זה, הופתעתי לגלות כי עולם המילה זר להם לחלוטין. למרבה הפלא מצב זה היה נכון גם ביחס לרבים מתלמידי החכמים שהשתתפו בשיעורים. זכורני שלאחר אחד השיעורים ניגש אלי תלמיד חכם ידוע ואמר לי: 'דע לך שאני כבר זכיתי להכניס עשרה מבניי, וכמה מנכדיי בבריתו של אברהם אבינו - ועד היום, לא ידעתי מה בדיוק עושים בברית'".

הרב קנייבסקי מעיין בספר מילה שלמההרב קנייבסקי מעיין בספר מילה שלמה

זו גם הסיבה שבשנים האחרונות הוציא הרב שוחט לאור את ספרו 'מילה שלמה – המדריך להורי הרך הנימול' בו מופיע תיאור מצוות המילה הלכה למעשה באגדה ובהלכה בהסברים מפורטים ובהמחשת איורי מחשב. הספר המונומנטלי זכה בפרס ראשון בתחרות משרד הבריאות לספרי איכות רפואיים-הלכתיים והפך לרב מכר בתחומו. בספר מובאות התפילות המיוחדות לבעלי הברית, הנהגות ותזכורות מעשיות ל'שמונת ימי המילה', הכנת הלב לקיום המצווה, בחירת שם התינוק, בחירת הסנדק, מקום וזמן הברית, תכנון הכיבודים, דיני ומנהגי הסעודה, הטיפול בתינוק, סגולות, קמיעות לשמירת היולדת והתינוק ועוד. "הספר מיועד בראש ובראשונה להורי התינוק, אבל גם לכל מי שחשקה נפשו להתעניין במצווה המופלאה הזו", מסכם הרב שוחט. ואין ספק שזוהי באמת מצווה מופלאה.

בברית על ברכי הרב בניהו שמואליבברית על ברכי הרב בניהו שמואלי

תגיות:ברית מילהמוהלהרב שלמה שוחט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה