ונשמרתם

בעקבות אסון צאלים: מהם המסלולים המסוכנים ביותר בארץ?

מחשבים מסלול מחדש : על רקע האסון הנורא, שבו נהרגו ד"ר עמרי ניר ובנו עילי בן ה-11, כאשר נפלו במורד מצוק בנחל צאלים שבדרום - קבלו רשימה חלקית של מסלולים מסוכנים ומועדים לפורענות

חילוץ מאזור האסון, בנחל צאלים (צילום: יחידת חילוץ מגילות ומחוז ש"י במשטרה)חילוץ מאזור האסון, בנחל צאלים (צילום: יחידת חילוץ מגילות ומחוז ש"י במשטרה)
אא

על רקע האסון הנורא שבו נהרגו ד"ר עמרי ניר ובנו עילי בן ה-11, כאשר נפלו במורד מצוק בנחל צאלים שבדרום – רשות הטבע והגנים מפרסמת אזהרות נוקבות באשר לטיולים במסלולים המפוקחים, אלו שצועדים בהם אלפי מטיילים מדי שנה ולכאורה אין בהם שום סכנה. "כמו כל אזור טיול הנמצא בפיקוח של רשות הטבע והגנים, המסלול נבדק ומתוחזק באופן שוטף. כל דיווח על ליקוי או מצב כלשהו המסכן את בטיחות המטיילים, זוכה למלוא תשומת הלב ולמענה מהיר לרבות סגירת המסלול עד לתיקון הלקוי או חלוף הסכנה", כותבת נציגות הרשות.

לאחר מותם של ד"ר עמרי ועילי ניר ז"ל, נבדק המסלול שבו צעדו שוב ושוב, אך "לא נמצא כל ליקוי או כשל בטיחותי, לרבות ברמת תקינות הסימון בשטח ואמצעי העזר למטיילים", נמסר. אך עם זאת, הרשות מסייגת ואומרת כי "טיולים בטבע ובנוף הפתוח במקומות מסוימים, מטבעם אינם חפים לגמרי מסכנה, ולצערנו, במקרה זה קרה אסון כבד מסיבה שאינה ברורה לגמרי בשלב זה".

מסלולים רבים ברחבי הארץ, טומנים בחובם סכנות רבות שהמטייל הממוצע לא תמיד מודע אליהן, בין היתר בשל העובדה שתנאי ההליכה בהם קשים ביותר.

עמרי ועילי ניר ז"ל, שנהרגו במהלך הטיול בנחל צאליםעמרי ועילי ניר ז"ל, שנהרגו במהלך הטיול בנחל צאלים

אז מהם המסלולים שעליכם לנהוג בהם משנה זהירות? לפניכם רשימה חלקית:

  1. מערת קשת שבגליל המערבי – מדי שנה מחולצים מהמערה כארבעה מטיילים, ובשנה האחרונה חלה עלייה בחומרת הפגיעה (בינונית עד קשה).
  2. מצוקי גיתה (סמוך לכפר ירכא) – אתר פופולרי בקרב חובבי טיפוס צוקים. בעקבות תאונה קטלנית שאירעה במקום לפני שלוש שנים, נסגר האתר למטפסים.
  3. נחל יגור (אזור הכרמל) – היות ומדובר בנחל מצוקי, חלק ומסוכן – חולצו ממנו במהלך השנה מספר מטיילים, שסבלו מפציעות בדרגות שונות. אחת מהן הייתה ילדה שנפלה על הגב מגובה של מספר מטרים, ובמקרה אחר חולצו 400 תלמידות בית ספר, לאחר שהמורים והמדריכים לא חישבו את זמן ההליכה במסלול, נכונה.
  4. ברמת הגולן יש מספר אתרים פופולריים במיוחד כגון נהר הירדן ונחל החצבאני – המועדים ל'פורענות' מדי שנה. מדובר בנחלים שזרימתם נראית רגועה 'כלפי חוץ', אך כשנכנסים אל תוך המים – אפשר להיסחף בהם, בקלות. אל הרשימה הזו מצטרפים גם נחל אל על ונחל חזורי, שההליכה בהם מתישה במיוחד ועלולה להיות קטלנית אם לא נוקטים באמצעי הזהירות הנכונים (לרבות הצטיידות מספקת במים).
  5. על המקומות המסוכנים בגזרת ירושלים נמנים: נחל דרגות – שהתוואי שלו מסובך ביותר, ומשך ההליכה בו הוא כתשע(!) שעות. פקחים של רשות הטבע והגנים מוצבים לרוב בכניסה, על מנת לוודא שהמטיילים מצוידים בציוד הנכון, והאתר נסגר בשעות הבוקר המאוחרות.
  6. ואדי קלט (הסמוך ליריחו) אף הוא מצטרף לרשימת המסוכנים, לאחר שטרגדיה אירעה בו לפני כארבע שנים: סב שאחז ביד בתו כשניסה לעזור לרעייתו, איבד את האחיזה ונפל היישר אל מותו.
  7. נחל אוג  שנמצא במדבר יהודה, הפך בשנים האחרונות למוקד המרכזי שממנו מחולצים מטיילים ורוכבי אופניים. אליו מצטרפים נחל צאלים ואתרים נוספים במדבר יהודה, שהוכתרו כ'מסוכנים' בפרט בימי החורף - היות והם אזורים המועדים לשיטפונות.

ומה עושים במקרה של מצוקה בזמן אמת? לדברי יחידות החילוץ השונות בארץ, חשוב להתקשר 100, ולבקש את יחידת החילוץ. כמה שפחות טלפונים והתברברויות עם גורמים שונים, מגבירים את הסיכוי שלכם לצאת בשלום מהזירה המסוכנת.

תגיות:מסלולטיוליםסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה