חדשות בארץ

העוני בישראל: כל ילד שלישי וכל מבוגר רביעי - עניים

דו"ח כואב שמתפרסם הבוקר מצביע על כך ש-29% מכלל אזרחי המדינה חיים בעוני, כאשר יותר ממיליון מהם הם ילדים

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הבוקר (שני) מפרסם ארגון "לתת" את ממצאי דו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2016. על פי הממצאים הכואבים, 29% מאוכלוסיית ישראל, כלומר: 2.4 מיליון אזרחים, חיים בעוני, כאשר יותר ממיליון מתוכם הם ילדים. 

עוד מציין הדו"ח כי כ-36% מהאימהות החד-הוריות בישראל חיות בעוני ומחסור. כל ילד שלישי וכל מבוגר רביעי נחשבים עניים על פי מדד העוני הרב-ממדי, הבוחן את מידת המחסור ביחס לצרכים חיוניים לקיום בסיסי.

על פי נתוני הדו"ח, 63.3% מהאזרחים הנתמכים בידי ארגוני הסיוע חיים בעוני על אף היותם מועסקים או שאינם בגיל העבודה. עוד עולה מהדוח כי 50.6% מנתמכי הסיוע השתייכו בעבר למעמד הביניים, בטרם הידרדרו לעוני – עלייה של 23.7% בהשוואה לשנה שעברה.

מהנתונים הקשים עולה כי 54% מנתמכי הסיוע מתקשים לספק לילדיהם את ציוד הלמידה הבסיסי ואת ספרי הלימוד הדרושים לבית הספר. למעלה מ-70% מנתמכי הסיוע אמרו כי ויתרו בשנה האחרונה על תיקון ליקויים חמורים בביתם.

34% מהילדים דילגו על ארוחות בשל מצוקה כלכלית

כמו כן, הדו"ח בחן גם את הרגלי התזונה של ילדים למשפחות נתמכות סיוע. 67.7% מהילדים העידו כי המרכיב העיקרי בתזונתם הוא פרוסת לחם וממרח. 34.4% מהילדים אמרו כי דילגו על ארוחות או צמצמו את גודל הארוחות בשנה החולפת בשל מצוקה כלכלית.

20% מהילדים העידו כי הם אינם לוקחים עמם כריך לבית הספר באופן קבוע או לעתים קרובות. 11.1% מהילדים אמרו כי חוו יום שלם ללא אוכל, לאחר שלהוריהם לא היה די כסף לרכישת מזון. 

גם בקרב קשישים נתמכי סיוע ניכרת מצוקה קשה. כ-49.7% מהם העידו כי הם אינם אוכלים מספיק ארוחות מאוזנות בשל מצבם הכלכלי. 41.1% הצהירו כי קצבת הזקנה שהם מקבלים אינה מאפשרת להם לחיות בכבוד. 58.3% מהקשישים אמרו כי אינם יכולים לשמור על מצב בריאותי תקין בשל מצוקה כלכלית.

בתחום הבריאות, דיווחו 71.9% מנתמכי הסיוע כי בשנה החולפת נאלצו לוותר על רכישת תרופות בשל מצבם הכלכלי. בתחום רפואת השיניים המצב חמור יותר: 84.5% מהנתמכים העידו כי ויתרו על טיפולים דנטליים בשנה האחרונה בשל אי יכולת לממן זאת. 52.1% מנתמכי הסיוע אף העידו כי מצבם הכלכלי אילץ אותם לוותר בשנה החולפת על טיפול נפשי.

מנתוני הארגון עולה כי כ-20% מנתמכי הסיוע סובלים מתופעה בריאותית אחת או יותר מהבאות: סוכרת, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם ועודף משקל.

הדו"ח מצביע על כך ש-78.2% ממנהלי עמותות הסיוע בתחום המזון העידו כי חל גידול של 18% במספר הנזקקים למזון, בהשוואה לשנה שעברה.

תגיות:עוניישראלילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה