חדשות בעולם

פריצת דרך: חוקרים גילו כי טיפול כימותרפי מסוים, עוזר בבעיית פוריות

חוקרים מסקוטלנד גילו 'במקרה' כי חולות סרטן שקיבלו טיפול כימותרפי מסוג מסוים - הגדיל פי 10 את מספר הביציות שלהן. כעת ינסו החוקרים להפוך את הביציות ה'צעירות' הללו, לראויות להפריה 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דבר לא הכין חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו שבסקטולנד, לגילוי שבזכותו ינסו כעת לתת מענה לנשים המתקשות ללדת: במסגרת המחקר שביצעו, נוכחו החוקרים לדעת כי כימותרפיה מסוג ABVD, הניתנת לחולי סרטן מסוג לימפומה הודג'קינס - מגבירה את ייצור הביציות בגוף הנשים, ברמה גבוהה פי 10 (!) מזו של נשים בריאות. 

כעת סוברים החוקרים כי בעזרת גילוי זה, יוכלו לספק מענה ולעזור לנשים שמתקשות ללדת - על אף שהמחיר שיצטרכו 'לשלם' על החלום להביא ילד לעולם, יהיה כרוך בסוג של סיכון. שהרי ידוע שכימותרפיה לא רק מחלישה את המערכת החיסונית וגורמת לעייפות, כי אם גם עשויה להביא לתופעות לוואי חמורות. 

לדבריו של פרופ' שלמה משיח, המתמחה בטיפול בבעיות פוריות, כל אישה נולדת עם מספר נתון של ביציות. "ככל שהיא מתבגרת, כך קשה לה להיכנס להיריון. וזאת משום שהביציות מזדקנות ונפגמות, עד שהן נהרסות ואוזלות כליל מהרזרבה השחלתית. המחקר מאוד מעניין, כי הוא יכול לספק לנו תובנות כיצד ניתן יהיה בעתיד, לגרום לשחלות של נשים בריאות - להתחדש ולייצר עוד ביציות, גם לאחר שהן חצו את סף גיל הפריון, העומד בממוצע על גיל 42".

כך למעשה, יוכלו אותן נשים מבוגרות - להחזיר אחורנית את השעון הביולוגי, לדברי פרופ' משיח. לדבריו הצטרפה גם פרופ' אוולין טפלר, מובילת המחקר. "מדובר בממצא מדהים, הנותן תקווה למיליוני נשים בעולם. זו הפעם הראשונה שבה הצליחו לגרום לביציות חדשות להיווצר בשחלות. מתברר שקומבינציית התרופות ABVD לא רק שלא פגעה בפוריות של הנשים המטופלות, אלא אף גרמה לזקיקים לייצר ביציות חדשות בשחלות".

עם זאת, כרגע מוקדם מדי לשמוח, שכן הביציות החדשות שנוצרות בשחלות הן ביציות צעירות ולא בשלות. מה שאומר שהמטרה הבאה תהיה בעצם למצוא את הדרך, להפוך אותן לבוגרות ומתאימות להפריה. "עכשיו נצטרך ללמוד את המרכיבים של התרופות, כדי להבין איך הן השפיעו על ייצור הביציות, וכיצד הנתון הזה יכול לסייע בעתיד לטיפולי פוריות", אמר פרופ' טים צ'יילד.  "אני לא רוצה לגרום לנשים תקוות שווא, שכן הנושא דורש מחקרים נוספים - אבל בהחלט יש מקום לאופטימיות".

תגיות:פוריותמחקרכימותרפיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה